اتحادیه اروپا: آمریکا در خروج از پیمان آسمان‌های باز تجدید نظر کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان‌های باز را تاسف‌بار اعلام کرد و خواستار تجدید نظر واشنگتن در این‌باره شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دولت آمریکا خواست تا در تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق مهم تسلیحاتی «پیمان بین المللی آسمان‌های باز» تجدیدنظر کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف درباره اقدام آمریکا در خروج از پیمان آسمان‌های باز گفت: این پیمان یک عنصر کلیدی در معماری کنترل تسلیحاتی ماست و در جهت ایجاد اطمینان و به صورت اقدامی امنیت ساز عمل می‌کند.

بورل افزود: در حالی که از روسیه می‌خواهم که فورا به اجرای کامل این پیمان بازگردد، از آمریکا نیز می‌خواهم که در تصمیم خود در این باره تجدید نظر کند.

این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد پیمان آسمان‌های باز از زمان آغاز بکارگیری در سال ۲۰۰۲، انجام بیش از هزار و ۵۰۰ ماموریت شناسایی را در کشور‌های امضا کننده آن تسهیل و شفاف کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) پیامد‌های خروج آمریکا از این پیمان را بر امنیت خود بررسی خواهد کرد.

آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرد که دیگر عضو معاهده بین‌المللی «آسمان‌های باز» نیست و این موضوع را طی روز‌های آتی به طور رسمی به سران عضو این معاهده اعلام می‌کند.

دونالد ترامپ و مایک پمپئو طی اظهار نظر‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که دلیل خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» عدم التزام روسیه به آن بوده است، پمپئو هم مدعی شد که اگر روسیه مجددا به طور شفاف و کامل به این معاهده بازگردد، آمریکا هم در تصمیم خود تجدید نظر خواهد کرد.

معاهده امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این معاهده پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند.

بر اساس این معاهده، کشور‌های عضو می‌توانند تا برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌هایی تجسسی بر فراز سایر کشور‌ها را ترتیب دهند. این معاهده یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار