روسیه: تمام توان خود را برای نجات پیمان آسمان‌های باز به کار می‌گیریم

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد از پیمان «آسمان‌های باز» خارج می‌شود، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام توانش را برای نجات این معاهده به کار خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان نظامی «آسمان‌های باز» تاکید کرد که تمام توان خود را برای نجات این معاهده به کار خواهد گرفت.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد اتهام «نقض» پیمان نظامی «آسمان‌های باز» خروج آمریکا از این معاهده را ضربه‌ای به کل چهارچوب امنیتی در اروپا توصیف کرد. پیمان «آسمان‌های باز» که از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون اجرا می شد به هواپیماهای جاسوسی و تجسسی کشورهای عضو اجازه می دهد تا بر فراز قلمرو یکدیگر پرواز کنند.

از پیمان «آسمان‌های باز» به عنوان یکی از پایه های ساز و کار کنترل سلاح در جهان یاد می شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حالی روز پنجشنبه از قصد کشورش برای خروج از این پیمان سخن گفت که واشنگتن سال گذشته از پیمان منع موشک ‌های هسته‌ای میان ‌برد با روسیه خارج شده بود.

به این ترتیب اکنون تردیدهایی جدی در مورد تمدید دوره پیمان کاهش تسلیحات هسته ای «نیو استارت» (New START) پدید آمده است. دوره اعتبار پیمان «نیو استارت» در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (بهمن/اسفند سال جاری شمسی) به پایان می رسد. رئیس جمهور آمریکا تاکنون بارها خواستار مشارکت چین در گفتگوهای آمریکا و روسیه برای دستیابی به توافقی برای جایگزینی «نیو استارت» شده است. این در حالی است که پکن با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم جدید دونالد ترامپ خواستار «تجدید نظر» او برای خروج از پیمان نظامی «آسمان های باز» شد. او در عین حال از روسیه نیز خواست که «کاملا» به تعهدات خود پایبند باشد. به گفته هایکو ماس، کشورهای آلمان،‌ فرانسه، لهستان و انگلیس پیش از این «چند بار» به مقامات آمریکا تاکید کرده بودند که مشکلات پیش آمده در اجرای پیمان «آسمان‌های باز» توجیه کننده خروج واشنگتن از آن نخواهد بود.

پیشنهاد پیمان «آسمان‌های باز» را اولین بار دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۱۹۵۵ میلادی مطرح کرد. این معاهده در نهایت در سال ۱۹۹۲ به امضاء رسید و از سال ۲۰۰۲ به اجرا در آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار