فتنه سفید کله زرد!

بیش از یکصد نویسنده آسیایی ـ آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای ترامپ را عامل تشدید حملات نژادپرستانه در آمریکا دانستند.

فتنه سفید کله زرد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز از ۵‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت و تعداد تلفات هم به ۳۴۷,۰۳۲ نفر رسید. تعداد افراد بهبودیافته از کرونا هم ۲,۳۱۴,۸۹۲ نفر شد. تعداد کیس‌های فعال کرونا در دنیا براساس آنچه دولت‌ها به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند تا عصر دیروز ۲,۸۶۰,۷۶۰ نفر بود که از این تعداد حال ۵۳,۱۷۴ نفر وخیم گزارش شده است. آمریکا با ۱,۶۸۶,۴۳۶ مبتلا و تلفات ۹۹,۳۰۰ نفری همچنان پرتلفات‌ترین کشور کرونایی دنیا محسوب می‌شود.

بعد از آمریکا برزیل، روسیه، اسپانیا و انگلیس بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. سیر صعودی مبتلایان به کرونا و افزایش شمار فوتی‌ها در آمریکا در کنار اخبار بد اقتصادی این کشور، آینده ریاست‌جمهوری ترامپ را بشدت تهدید می‌کند. این در حالی است که ترامپ با فرافکنی و دامن زدن به رفتار‌های نژادپرستانه، سعی در ایجاد هرج و مرج و مقصر جلوه دادن دیگران دارد. ترامپ همچنین در اقدامی بحث برانگیز روز یکشنبه تعطیلات را در باشگاه خصوصی گلف خود در ویرجینیا سپری کرد و در پاسخ به انتقادات گفت اوباما هم در زمان شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ گلف بازی می‌کرد.

* هشدار مشاور ترامپ درباره بروز فاجعه بیکاری
روز گذشته مشاور اقتصادی ترامپ از تداوم نرخ دو رقمی بیکاری تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد. کوین هاست، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نرخ بیکاری در این کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا بشدت افزایش یافته است، گفت: نرخ بیکاری احتمالا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر همچنان دو رقمی خواهد ماند. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم نرخ بیکاری آمریکا در ماه مه تا مرز ۲۰ درصد افزایش یافته باشد. انتظار من این است که نرخ بیکاری آمریکا تا پاییز تک‌رقمی نخواهد شد. هاست در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید نرخ بیکاری تا نوامبر دو رقمی باشد، گفت: بله! این طور فکر می‌کنم. به نظر من نرخ بیکاری آمریکا تا نوامبر همچنان دو رقمی خواهد بود. این احتمال هست که نرخ بیکاری در نوامبر تک‌رقمی شود، ولی به نظر من بعید است، البته اگر واکسن کرونا در ماه جولای قابل دسترسی باشد، این مساله امیدوارکننده‌تر خواهد بود که نرخ بیکاری به سرعت کاهش یابد.
هاست خاطرنشان کرد: ماه ژوئن نرخ بیکاری از ماه مه بالاتر می‌رود و تا ماه نوامبر نرخ بیکاری در آمریکا در وضعیت دو رقمی باقی خواهد ماند. به گفته هاست، مدتی زمان می‌برد تا آمریکا به وضعیت نرمال اشتغال بازگردد. دونالد ترامپ که تا پیش از شیوع کرونا خود را ناجی اقتصاد آمریکا معرفی می‌کرد طی ماه‌های گذشته و با افزایش نرخ بیکاری با یک چالش جدی در رقابت‌های انتخاباتی نوامبر ۲۰۲۰ مواجه شده است؛ چالشی که آینده ریاست جمهوری او را به شکل جدی تهدید می‌کند. در حال حاضر نرخ بیکاری در ۳ ایالت هاوایی، میشیگان و نوادا به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که پیش‌تر مقام‌های فدرال اعلام کرده بودند نرخ بیکاری در این کشور در ماه آوریل به دلیل همه‌گیری کرونا ویروس به ۷/۱۴ درصد افزایش یافته بود.

* انتقاد بایدن از گلف‌بازی ترامپ
در همین حال جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور با انتشار توئیتی خطاب به ترامپ از عملکرد وی انتقاد کرد و نوشت: ریاست جمهوری به چیزی فراتر از توئیت کردن شما از میدان گلف نیاز دارد. این (پست) مستلزم قبول کردن مسؤولیت نهایی برای اتخاذ بزرگ‌ترین تصمیمات در جهان است. دونالد ترامپ برای این کار آماده نیست. به شما قول می‌دهم من برای این کار آماده هستم. بایدن اوایل ماه مه نیز ویدئوی تبلیغاتی دیگری را منتشر کرد و ترامپ را به سوء‌مدیریت در مواجهه با بیماری کرونا متهم کرد و از اقتصاد شکست‌خورده آمریکا که بر اثر اقدامات مهاجرتی ترامپ به وجود آمده است، انتقاد کرد. بایدن در این ویدئو گفت: دونالد ترامپ یک اقتصاد فوق‌العاده ایجاد نکرد. شکست او در مدیریت و رهبری، این اقتصاد را تخریب کرد. ترامپ این هفته بخشی از تعطیلات آخر هفته خود را به انتشار توئیت و بازی گلف اختصاص داد. ترامپ روز یکشنبه توئیت‌هایی را منتشر و در آن‌ها بشدت به مجری و خبرنگار شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و همین طور جف سشنز، دادستان کل سابق آمریکا حمله کرد. ترامپ همچنین دموکرات‌ها و برخی فرمانداران ایالت‌های آمریکا را متهم کرده است که با فشار برای برگزاری الکترونیکی انتخابات، عملا زمینه لازم برای کلاهبرداری و تقلب در انتخابات را فراهم می‌کنند.

* افزایش انتقادات بین‌المللی از سیاست‌های ترامپ
تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز آمریکا ضمن زیر سوال بردن عملکرد ترامپ در مواجهه با کرونا به رویکرد ترامپ نسبت به بیماری کرونا و پیامد‌های اقتصادی وحشتناک ناشی از اقدامات در نظر گرفته شده در جهان اشاره کرد و گفت: کشور‌هایی که به سرعت تعطیلی‌ها را اعمال کردند و تست و پیگیری بیماری کرونا را انجام دادند، موجب می‌شوند شما در اقتصاد شجاع‌تر باشید.
وی در ادامه گفت: به نظرم مشکلی که هم‌اکنون در کشور‌های غربی وجود دارد این است که مردم درباره خطرات این بیماری بخوبی آگاه شده‌اند، اما به نظر من آن‌ها به اندازه کافی درباره خطرات سقوط اقتصادی آگاه نشده‌اند.
بلر در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ویروس کرونا ممکن است با تزریق مواد ضد‌عفونی‌کننده معالجه شود، گفت: به نظرم بیشتر مردم درک خواهند کرد که من چه فکری در ذهنم دارم، اما گاهی اوقات خوب است آن را به زبان نیاورم.
پروفسور نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به اینکه وضعیت فعلی آمریکا را با توجه به تداوم مرگ‌ومیر هر چه بیشتر مردم در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا ویروس چگونه می‌بیند، گفت: در حال حاضر در آمریکا هیچ رهبری منسجمی وجود ندارد و وضعیت پرآشوب است. چامسکی گفت: ریاست‌جمهوری آمریکا و کاخ سفید در دستان یک خودبزرگ‌پندار جامعه‌گریز قرار گرفته که به هیچ چیز جز قدرت و دورنمای انتخاباتی خودش علاقه نداشته و هیچ اهمیتی به اینکه چه اتفاقی برای کشور و جهان می‌افتد، نمی‌دهد. او ادامه داد: خود رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است این وضعیت هیچ ربطی به او ندارد و تاکید کرده است هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد. برای او هیچ چیز جز قدرت و نفع شخصی اهمیت ندارد. البته او باید حمایت‌های پایگاه حامیان خود را که شامل ابرثروتمند‌ها و شرکت‌های تجاری قدرتمند هستند، حس کند.

* نژادپرستی کرونایی ترامپ
رفتار فرافکنانه ترامپ در مواجهه با بحران کرونا سبب شده است موجی از خصومت‌های نژادپرستانه در آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه آسیایی‌های ساکن در این کشور‌ها رقم بخورد. در همین ارتباط، بیش از ۱۰۰ نویسنده برجسته از جمله چندین نویسنده برتر آسیایی- آمریکایی خواستار پایان دادن به موج خصومت علیه آسیایی‌ها در آمریکا شدند. به گفته آنها، دولت ترامپ با طعنه‌های نژادپرستانه خود از آغاز همه‌گیری کرونا در آمریکا، مردم را به چنین رفتاری تشویق کرده است. بیانیه مشترک انجمن قلم آمریکا و کارگاه نویسندگان آسیایی- آمریکایی در زمانی منتشر شده که جرائم ناشی از تنفر، خشونت و حملات دیگر علیه آسیایی‌ها و آسیایی- آمریکایی‌ها در آمریکا در حال افزایش است. از زمان آغاز شیوع کرونا در آمریکا گزارش‌های زیادی از مقصر شناختن آسیایی- آمریکایی‌ها به دلیل ورود ویروس کرونا به آمریکا وجود داشته و به این افراد گفته شده که به چین بازگردند. این حملات اغلب در دانشگاه‌ها، مترو‌های شهری و فضای مجازی دیده شده است. این خصومت تا جایی پیش رفته که اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به متصدیان محلی اجرای قانون در سراسر آمریکا درباره در خطر قرار داشتن آسیایی- آمریکایی‌ها در دوران بحران کرونا، هشدار داده است. از جمله یکی از شدیدترین این حملات، حمله با چاقو به یک مرد برمه‌ای و ۲ فرزندش در میدلند تگزاس در ماه مارس بود. مهاجم نوجوان به پلیس گفته بود این خانواده را هدف حمله قرار داد، زیرا تصور می‌کرد چینی و در حال انتشار کرونا هستند.
در این بیانیه آمده است: زمان جلوگیری از این موج اکنون است. گزارش‌ها از پرتاب آب دهان روی افراد، چاقو زدن، ضرب و جرح یا توهین لفظی بسیار به گوش می‌رسد. وقتی چنین حملات ناشی از نفرت در چنین حجمی رخ می‌دهد، مسؤولیت محکوم کردن آن برعهده جامعه مدنی و نمایندگان منتخب ماست.
نکته قابل توجه در این بیانیه این است که دولت ترامپ در افزایش حملات ناشی از نفرت علیه آسیایی‌ها همدست دانسته شده است. ترامپ در ماه مارس به طور مرتب از عبارت ویروس چینی برای اشاره به کرونا استفاده می‌کرد. او در مواجهه با انتقادات، سعی کرد این مسأله را اینطور توجیه کند که دلیل استفاده از این عبارت این است که ویروس کرونا از چین به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرده است.

***
[نگرانی همزمان آلمانی‌ها از کرونا و داعش]اداره آمار فدرال آلمان از کاهش ۲/۲ درصدی تولید ناخالص ملی آلمان در ۳ ماه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به ۳ ماه قبل از آن خبر داد و آن را سخت‌ترین رکود اقتصادی از زمان بحران مالی جهانی عنوان کرد. بر اساس اطلاعات این نهاد آلمانی کاهش رشد اقتصادی در ابتدای سال جاری میلادی قدرتمندترین رکود از زمان بحران اقتصادی و مالی جهانی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ و دومین رکود اقتصادی سخت از زمان اتحاد دوباره آلمان بوده است. بر اساس این گزارش هزینه‌های مصرفی و صادرات در آلمان هم در ۳ ماه ابتدایی سال جاری میلادی کاهش داشته است. شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بسیار کمتری در زمینه تولید ماشین‌آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه و زمینه‌های دیگر داشته‌اند. در کنار این بحران، آلمانی‌ها باید نگران بازگشت شهروندان داعشی خود نیز باشند. بر اساس اطلاعات نهاد‌های امنیتی آلمان حدود یک‌سوم از هزارو شصت تروریست آلمانی که در سال‌های گذشته این کشور را به مقصد سوریه و عراق ترک کرده‌اند، بعد از شکست‌های داعش در منطقه به آلمان بازگشته‌اند. نکته جالب توجه اینکه بیشتر از یکصد نفر از این افراد سابقه مبارزه مسلحانه برای داعش را داشته‌اند.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار