نقش واشنگتن در احیای داعش در منطقه چیست؟

تحرکات تکفیری‌ها اخیرا در منطقه به ویژه عراق و سوریه تشدید شده است؛ اما آنچه ذهن تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرده، نقش آمریکا در احیای داعش است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تحرکات داعش اخیراً در عراق و سوریه تشدید شده است. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، در ماه رمضان، تکفیری‌ها در سوریه و عراق به ده‌ها یورش دست زده‌اند؛ این در حالی است که در این مدت شمار زیادی از داعشی‌ها در سوریه به ویژه در حومه شرقی دیرالزور و نیز در عراق به هلاکت رسیده‌اند.

کسانی که تحرکات داعش را در عراق یا شرق فرات در سوریه دنبال می‌کنند، این تصور برایشان ایجاد می‌شود که گویا داعش از بین نرفته است و در حال جنگ و مانور دادن در مناطق ثابتی است و اینکه پایگاه‌های لجستیکی و برنامه ریزی عملیاتی دارد.

داعش در عراق مابین شمال صلاح الدین و شمال غرب دیالی و جنوب کرکوک و علاوه بر آن در مناطقی از غرب الانبار هم حضور دارد. این تحرکات داعش چگونه ممکن است؟ نقش آمریکایی‌ها در این تحرکات چیست؟ ترامپ چه حساب ویژه‌ای روی داعش باز کرده است؟ راز انتقال عناصر خطرناک داعش از سوریه به عراق به ویژه استان‌های صلاح الدین و الانبار چیست؟

نقش واشنگتن در احیای داعش در منطقه چیست؟

واقعیت این است که داعش به طور کامل پاکسازی نشد و کانون‌های داعشی که به طور کامل آزاد نشد به عنوان نقطه تمرکز از سوی تکفیری‌ها به کار گرفته شدند و در حال حاضر از این مناطق برای تحرکات و دست زدن به حملات، بهره می‌برند و ائتلاف آمریکایی مسئول آن در سوریه و عراق است.

نقش آمریکایی‌ها در احیای داعش در منطقه چیست؟

مشکلات میان بغداد و اربیل به داعش فرصت تثبیت مواضع خود در الحویجه و الشرقاط و کوه‌های حمرین را داد تا در فرصت مناسب دست به یورش علیه نیرو‌های عراقی بزنند و این مناطق در حال حاضر فعال‌ترین مراکز داعش در عراق محسوب می‌شود و نظامیان آمریکایی در عراق مسئول هستند، زیرا اقدام مناسبی برای پایان دادن به داعش در این مناطق به عمل نیاوردند. در واقع این آمریکایی‌ها بودند که به اختلافات میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق دامن زدند و در رصد تحرکات داعش کاری نکردند و این در حالی بود که پایگاه‌های آماده و قوی در مناطق میان شمال بغداد تا کرکوک و القیاره در جنوب موصل داشتند.

در سوریه نیز نظامیان آمریکایی مانع ورود ارتش سوریه به شرق فرات به ویژه شرق دیرالزور تا مرز با عراق شدند و حتی مستقیماً در چند نوبت ارتش سوریه و محور مقاومت را که به دنبال پیشروی به سوی شرق برای آزادسازی این مناطق بودند، هدف قرار دادند. آمریکایی‌ها نیرو‌های قسد را در برابر داعش حمایت کردند که آن‌ها عملکرد موفقی نداشتند و این به مثابه فرصتی برای داعش بود تا خود را تثبیت کند و هم اکنون دست به یورش‌های خطرناک در این منطقه می‌زند.

در حال حاضر بدون محدود کردن حرکت و نفوذ آمریکایی‌ها در عراق به ویژه در مناطقی که داعش تحرکاتش را شروع کرده است؛ احتمالاً منطقه شمال بغداد تا کرکوک منطقه فعالیت و نفوذ جدید این گروه تروریستی خواهد بود و علاوه بر آن تکفیری‌ها امکان بازگشت نفوذشان به غرب الانبار هم هست، زیرا همچنان در این مناطق حضور گسترده‌ای دارند و این زیر نگاه نظامیان آمریکایی که در سنجار هستند، است.

نقش واشنگتن در احیای داعش در منطقه چیست؟

در سوریه همچنان داعش در شرق فرات میان دیرالزور و مرز با عراق و میان منطقه المیادین تا الباغو حضور دارد و این علاوه بر تحرکات دائمی آن در صحرای جنوب غربی دیرالزور و در نزدیکی پایگاه التنف است و از حضور آمریکایی‌ها در این پایگاه بهره می‌برد و در عمق صحرای جنوب السخنه و غرب دیرالزور در حرکت است.

اما از این حیث که داعش امکان حضور در کشور‌های اطراف عراق و سوریه را داشته باشد، این دشوار است، زیرا لبنان و اردن از حیث امنیتی و نظامی از انسجام لازم برخوردار هستند، زیرا دولت لبنان به طور کامل بر اراضی خود مسلط است و مهمتر از آن اینکه نظامیان آمریکایی در آن مانند عراق یا شرق فرات در سوریه حضور ندارند و این سبب می‌شود که امکان بازگشت داعش به کشور‌هایی غیر از عراق و سوریه را بعید بدانیم.

واشنگتن طرح طولانی مدتی را در ایجاد هرج و مرج هدفمند با هدف تضمین منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند. ادامه حضور نظامیان امریکایی با وجود مخالفت پارلمان و دولت عراق با حضور این نظامیان، گواه این است که آمریکا به دنبال تشدید تنش است تا خود را بر منطقه دیکته کند. در واقع واشنگتن در راستای تقویت داعش در عراق حرکت می‌کند تا بهانه‌ای برای ماندن در این کشور داشته باشد. آمریکا بر بازگشت جدید و احیای پروژه داعش در عراق اصرار دارد.

نقش واشنگتن در احیای داعش در منطقه چیست؟

تحرکات داعش در شرق فرات و اراضی سوریه در مجاورت عراق، نشان از طرح و نیات پلید واشنگتن برای بی ثباتی در منطقه حکایت دارد. آمریکا و ائتلاف نمایشی آن مسئول یورش‌های داعش در سوریه و عراق است. اعترافات اخیر داعش‌ی هایی که در صحرای سوریه تا مرز عراق دست به یورش می‌زدند، برملا کننده طرح آمریکایی‌هایی که در پایگاه التنف هستند برای احیای گروه تروریستی در این منطقه و وصل کردن آن‌ها به صحرای الانبار، است.

اینکه داعش یورش‌های خود را از سرگرفته است و سرکرده‌های آن از زندانی تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به آمریکا در سوریه گریخته‌اند، نشان دهنده این است که طرح آمریکا احیای داعش است تا مجدداً در پرونده سوریه و عراق از آن بهره برداری کند.

در واقع داعش طرحی آمریکایی برای تجزیه منطقه است. آمریکا خواهان بی ثباتی عراق و سوریه است. پس از دستاورد‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در ادلب و برخی مناطق غرب حلب، آمریکا به داعش برای وارد کردن فشار به دمشق روی آورده است. در عراق هم که ماجرا به بحث خروج نظامیان آمریکایی مربوط می‌شود که واشنگتن با بی ثباتی عراق و ناتوان نشان دادن نیرو‌های ارتش عراق به دنبال ادامه حضور نامشروع در این کشور است.

اما نیرو‌های سوری و عراقی اجازه تحرکات به داعش نخواهند داد و نقشه واشنگتن برای مسلط کردن تکفیری‌ها در این مناطق را برهم خواهد زد. بدون تردید پایان دادن به حضور داعشی ها، طرح‌های جدید آمریکا را بر باد خواهد داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار