وضعیت این روز‌های عربستان؛ شبح تضعیف اقتصاد و جنگ یمن بر سر ریاض

هر چند شیوع ویروس کرونا هنوز باعث نشده که سران سعودی دست از جنگ افروزی و کشتار مردم بیگناه یمن بردارند، اما نشانه‌های تضعیف اقتصاد این کشور به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ علیه یمن برای عربستان سعودی هزینه‌های سنگینی را تحمیل کرده است و این هزینه‌ها به خاطر برخی اتفاقات دیگر به شدت افزایش یافته و می‌رود تا اقتصاد عربستان را تحت تأثیر خود قرار دهد، که تاکنون نیز تأثیر گذار بوده است.

با این وجود سران سعودی سعی دارند همچنان خود را سرپا نگه دارند و سرحال نشان دهند.

هزینه‌های جنگ علیه مردم یمن از یک سو، افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمد نفتی از سوی دیگر و همچنین قطع درآمد‌های ارزی از سفر‌های مذهبی به این کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا، دست به دست هم داده‎اند تا باعث شوند حکام عربستان سعودی به فکر تعدیل سیاست‌های غلط خود بیفتند.

در کنار این اتفاقات که البته بسیاری از کشور‌های دنیا درگیر آن هستند، خروج نیرو‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا از خاک عربستان برای خاندان سعودی نگرانی ایجاد کرده است.

اما این نگرانی بی مورد است، آمریکایی‌ها عربستان را از دست نخواهند داد و اقدام به خروج بخشی از نیرو‌ها و تجهیزات خود، بازی جدید واشنگتن است.

نگرانی «بن سلمان» از سیاست تازه آمریکا باعث شده تا او در تماسی با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر جدید عراق، درخواست میانجیگری بین خود و ایران را مطرح کند.

اگرچه این خبر از سوی رسانه‌های سعودی تأیید نشده است، اما «میدل ایست آی» به نقل از منابع آگاه مدعی شده «ولیعهد سعودی از نخست وزیر عراق خواسته است میان ریاض و ایران میانجیگری را آغاز کند.»

این پایگاه همچنین مطرح کرد که «عربستان سعودی به خاطر خروح سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان تحت فشار جدیدی قرار گرفته تا محاصره اقتصادی سه‌ساله قطر را به پایان برساند؛ تا آن‌جا که امیر کویت هیئتی را برای آغاز دوباره میانجیگری به قطر فرستاده است.».

اما نکته مهم این گزارش، خبر درخواست «بن سلمان»، از «الکاظمی»، نخست وزیر عراق، برای میانجیگری با ایران است.

این که چرا ولیعهد سعودی چنین درخواستی را داده، خود موضوع مهمی است که نشان دهنده شکست در سیاست‌های رژیم سعودی در منطقه است.

اگر «بن سلمان»، برای عادی سازی روابط با ایران پیشقدم شده و در این تصمیم خود جدی است، تنها یک درخواست کافی نیست.

عربستان سعودی برای آنکه بتواند به چالش‌های خود با ایران پایان دهد باید اقداماتی را انجام دهد که نشان دهنده ندامت این رژیم از کرده خود است.

اکنون سران سعودی خود به خوبی می‌دانند که یکی از مشکلات جدی عربستان، جنگ نابرابر و جنایتکارانه‌ای است که علیه مردم یمن آغاز کرده که بیش از ۵ سال است ادامه دارد.

عربستان سعودی اکنون با فشار اقتصادی زیادی روبرو است همانگونه که گفته شد، عربستان از بسیاری از درآمد‌های خود محروم شده و شرایط اقتصادی مناسبی ندارد.

اگر سران سعودی خواهان گفتگو با ایران برای عادی سازی و حتی بهبود روابط هستند، نخست باید در سیاست‎های خصمانه خود و همچنین به جنگ علیه مردم مظلوم یمن پایان بدهند.

داعش تحت حمایت عربستان سعودی است و هزینه‌های آن را تأمین می‌کند، جان گرفتن داعش در عراق زیر سایه عربستان سعودی اتفاق افتاده است.

در هر صورت سران سعودی برای آن که بتوانند روی میانجیگری عراق حساب کنند، باید اقدامات زیادی انجام دهند هر چند همه چیز به عربستان سعودی بستگی دارد و این رژیم سعودی است که می‌تواند باعث پایان به تنش‌ها و چالش‌های میان دو کشور شود که باعث آن‌ها سیاست‌های آل سعود است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار