احتمال افزایش بیماری تیلریوزدر دام‌ها با شروع فصل گرم

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر از افزایش احتمال رخداد بیماری تیلریوز (با نام محلی زردی) در دام‌ها با شروع فصول گرم سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  زارع ،رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت:  بیماری تیلریوز در تمام نقاط ایران گزارش شده است و بیشتر با شروع فصول گرم که فعالیت کنه‌ها افزایش می یابد دیده می‌شود. این بیماری در آغل و جایگاه‌های سنتی که دارای خلل و فرج زیاد می‌باشند و امکان سمپاشی و ضدعفونی مناسب در آن‌ها وجود ندارد بیشتر دیده می‌شود.

زارع افزود: این بیماری در این مناطق به نام زردی معروف است و نوعی بیماری انگلی خونی است و به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام تلقی نمی‌شود. ولی بعلت تغییراتی که در گوشت ایجاد می‌کند، گوشت دام‌های آلوده غیر قابل مصرف است. این بیماری بیشتر در گاو دیده می‌شود و گاو‌های اصیل نسبت به گاو‌های بومی حساسیت بیشتری دارند. بیماری در گوسفند و بز هم دیده می شود و بیشتر در فصول گرم که فعالیت کنه‌ها زیاد است مشاهده می‌گردد.

رییس اداره دامپزشکی نرماشیر بیان داشت: عمده‌ترین روش پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت، استفاده از محل نگهداری مناسب برای دام و سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آن‌ها و مبارزه با کنه‌ها است. جمع آ وری کود و فضولات و پوشاندن آن‌ها و حمل مرتب به خارج از جایگاه، جمع آوری و خارج ساختن کاه و کلش و خوراک باقی مانده نیز اهمیت دارد. در ضمن جایگاه هر چه نور بیشتری داشته باشد آلودگی کمتر است، سمپاشی مرتب جایگاه دام با سموم ضد کنه در فصول و زمان‌های مناسب اهمیت زیادی در پیش گیری از این بیماری دارد.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار