رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مدیریت کروناویروس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از تهیه دو گزارش علمی پیرامون روند اپیدمی کرونا ویروس در فارس به همت اعضای این کمیته خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا میراحمدی زاده رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مدیریت کروناویروس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز به کار این کمیته از روز‌های ابتدایی تشکیل ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹، گفت: اعضای این کمیته متشکل از اساتید و دانشجویان رشته اپیدمیولوژی، در طول این ایام کوشیده اند این بیماری را از جانب مختلف بررسی کرده و آمار و شاخص‌های مختلف را به صورت روزانه در ستاد ارائه کنند.

او با بیان اینکه استان فارس دارای ۵ دانشگاه علوم پزشکی شامل دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه مادر، دانشگاه‌های علوم پزشکی فسا و جهرم و دانشکده‌های علوم پزشکی لار و گراش است، ادامه داد: در طول این ایام با اپیدمی کووید ۱۹، تلاش فراوانی برای غربالگری، درمان و مهار این بیماری در این دانشگاه‌ها صورت گرفته و کمیته علمی اپیدمیولوژی نیز با تهیه داده‌های آماری درباره موارد مثبت روزانه، تست‌های روزانه، موارد مثبت بیماری و مرگ و میر مبتلایان و شاخص‌های به دست آمده از این داده ها، به مقایسه موارد با آمار‌های ایران و حتی آمار‌های جهانی پرداخته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اعتماد رئیس دانشگاه به عنوان رئیس ستاد دانشگاهی مدیریت کووید ۱۹ به آمار‌های به دست آمده، به عنوان منبعی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی علمی، تصریح کرد: تلاش اعضای کمیته اپیدمیولوژی نیز بر این بوده که داده‌ها با نهایت صحت تهیه شده باشد تا بتوانیم چشم انداز دقیقی به مسوولان ارائه دهیم که قابل استناد باشد و بتواند ما را به تصمیم گیری‌های درستی هدایت کند.

میراحمدی زاده گفت: ارزیابی‌های وزارت بهداشت نیز حاکی از این بوده که داده‌های آماری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از صادقانه‌ترین داده‌ها و اطلاعات بوده و بهترین عملکرد را در میان دانشگاه‌های تیپ یک کشور و کلان شهر‌ها به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مدیریت کروناویروس، این موفقیت را مرهون تلاش دسته جمعی همه اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس دانست و اظهار کرد: از جمله شاخص‌های مورد بررسی در این زمینه، انجام تست در میلیون نفر است که آمار‌های فارس عدد ۱۷ هزار و پانصد مورد را نشان می‌دهد، این در حالیست که آمار‌ها کشوری ۱۰ هزار و پانصد مورد است؛ به این معنی که در این شاخص مهم، در فارس، یک و هفت دهم برابر بیش از متوسط کشوری فعالیت داشته ایم.

او با اعلام شاخص ارزیابی دیگری در این زمینه افزود: با وحود اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که فارس یک بیستم جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اما در زمینه نمونه گیری، یک دهم نمونه گیری‌های کروناویروس از مجموع کل کشور در فارس انجام می‌شود که این نیز موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی همه مجموعه دانشگاه است.

برای دسترسی به نخستین و دومین گزارش کمیته اپیدمیولوژی ستاد مدیریت کروناویروس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به لینک های https://www.sums.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Sub0/2/epidemi1.pdf و https://www.sums.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Sub0/2/epidemi2.pdf مراجعه کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار