آفریقا آزمایشگاه غرب وحشی نیست

چهره‌های آفریقایی از سوءاستفاده شرکت‌های دارویی و تحقیقاتی آمریکا و اروپا از مردم این قاره انتقاد کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش، اظهارات دو متخصص بیماری‌های عفونی در فرانسه مبنی بر لزوم انجام تست واکسن کرونا در آفریقا، خشم مردم این قاره را برانگیخت. سوابق مخدوش شرکت‌های دارویی و آزمایشگاهی در آمریکا و اروپا در کشور‌های مختلف آفریقایی، جای تردید را در‌خصوص تلاش دوباره آن‌ها برای آزمایش غیر‌قانونی واکسن کرونا در مناطق مختلف آفریقا باقی نمی‌گذارد. چند نفر از فعالان دانشگاهی و فرهنگی در آفریقا در گفتگو با خبرنگار ما، از نگرانی‌های خود در این خصوص گفته‌اند.

لوئیمبازی عیسی کاتانگلو، فعال امور فرهنگی و جوانان در اوگاندا، تلاش شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای تست غیر‌قانونی واکسن کرونا در آفریقا را مصداق بارز نقض حقوق بشر و نگاه ابزاری و غیر‌انسانی این شرکت‌ها به ساکنان این قاره می‌داند: کشور‌هایی که خود را توسعه‌یافته می‌دانند، از آفریقا و مناطق در حال توسعه به عنوان آزمایشگاه اختصاصی خود استفاده می‌کنند! آن‌ها افراد فقیر را به مانند خوکچه‌های هندی در آزمایشگاه می‌دانند و هرگونه آزمایشی را روی آن‌ها صورت می‌دهند تا یافته‌های خود را تایید یا رد کنند. اظهارات برخی پزشکان اروپایی درخصوص تست کرونا در آفریقا، یادآور سال‌ها تبعیض‌نژادی علیه مردم ماست.

کاتانگلو راه‌حل قابل تاملی را برای حل این موضوع پیشنهاد می‌کند: آفریقا باید مشارکت خود را در تحقیقات بین‌المللی و جهانی برای یافتن واکسن و داروی کرونا افزایش دهد. دانشمندان آفریقایی باید در این مسیر نقش فعالانه‌ای ایفا کرده و به بازیگرانی مهم در مبارزه جهانی با ویروس کرونا تبدیل شوند. ما نباید منتظر بمانیم تا دولت‌های متکبر که هنوز روحیه استعمارگری دارند، بخواهند از مردم ما به عنوان نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده کرده و تست واکسن کرونا را روی شهروندان ما صورت دهند.

اینجا تست نکنید

خمیس محمد، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در کنیا به شرایط جاری در قاره آفریقا اشاره کرده و می‌گوید: موضوع کاملا روشن است. تعداد مبتلایان کرونا در قاره آفریقا به مراتب کمتر از قاره اروپاست. از سوی دیگر، کشور‌های آفریقایی مشغول انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب برای جلوگیری از رشد گسترده این ویروس هستند. در چنین شرایطی اصرار شرکت‌های آزمایشگاهی در غرب برای تست کرونا در قاره آفریقا توجیه پزشکی ندارد. این آزمایش‌ها باید دقیقا در جایی صورت گیرد که کانون بحران نباشد. کانون بحران نیز هم اکنون نه در آفریقا، بلکه در اروپاست.

آفریقا تسلیم نشود

عثمان فارسی، فعال فرهنگی در کشور کنیا به رفتار منفعلانه برخی سیاستمداران و دولتمردان آفریقایی در قبال جنایات متعدد شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در این قاره اشاره می‌کند و این انفعال را آفتی بزرگ برای آفریقا می‌داند: رهبران و سیاستمداران آفریقایی نباید برای تامین منافع شخصی و سیاسی خود، شهروندان آفریقایی را در معرض خطر قرار داده و اجازه تست واکسن کرونا از سوی شرکت‌های دارویی در غرب را صادر کنند.

ما هم‌اکنون در دوران شیوع فراگیر ویروس کرونا هستیم و مسلما تئوری‌ها، ایده‌ها، محصولات و دارو‌های زیادی در قبال این ویروس وجود دارد. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا این ایده‌ها و محصولات باید در کشور‌های آفریقایی تست شود.

متاسفانه برخی رهبران آفریقایی در برابر قدرت‌های غربی تسلیم می‌شوند و اجازه می‌دهند شرکت‌های غربی هرگونه اقدامی را در این خصوص صورت دهند. در مقابل برخی رهبران آفریقایی مانند رئیس‌جمهور تانزانیا جان پومبه مگلفی اقدامات زیادی در صیانت از جان شهروندان خود در برابر کرونا صورت داده و از آن‌ها در برابر توطئه شرکت‌های غربی برای انجام تست کرونا محافظت می‌کنند.

اروپایی‌ها تست کرونا را از خودشان شروع کنند

دکتر سلیمان بادو، فعال فرهنگی در بورکینافاسو معتقد است شرکت‌های اروپایی باید تست کرونا را از مردم خود آغاز کنند، نه مردم آفریقا: «اخباری شنیده می‌شود که غربی‌ها تصمیم دارند، واکسن کووید ــ ۱۹ را در آفریقا تست کنند! برای مردم آفریقا این یک موضوع تازه نیست، زیرا استعمار غرب همیشه جنایات مختلفی در این قاره انجام داده است. با این حال امروز دیگر اجازه بروز چنین جنایاتی را نخواهیم داد. مردم آفریقا هوشیار هستند و عملکرد شرکت‌های غربی در این قاره را زیر نظر دارند.

بسیار جالب است که کشور‌های غربی مدعی نجات مردم آفریقا از طریق تست واکسن کرونا بر روی آن‌ها هستند! آن‌ها اگر به فکر نجات مردم هستند، می‌توانند این پروژه را در کشور‌های خود تست کنند و اگر نتیجه مثبت بود، واکسن‌های تولیدشده را در آفریقا توزیع کنند.» سلیمان بادو در ادامه می‌گوید: واکسن کرونا نباید در آفریقا یا هر جای دیگر که شیوع این ویروس کمتر است تست شود. آیا کشور‌های غربی این قاعده را نمی‌دانند؟! ما اجازه نخواهیم داد که غرب از مردم آفریقا به عنوان نمونه آزمایشگاهی استفاده کند. در صورتی که کشور‌های غربی بخواهند به ظلم و ستم خود علیه مردم آفریقا ادامه دهند، به صورت متحد و یکپارچه در مقابل آن‌ها خواهیم ایستاد.

مردم آفریقا، موش آزمایشگاهی نیستند

معینی رمضانی، فعال حوزه اجتماعی در کنیا، تلاش شرکت‌های غربی برای انجام آزمایش کرونا در آفریقا را طی هفته‌های آتی و به بهانه شیوع گسترده‌تر کووید-۱۹ در این قاره یک زنگ خطر تلقی می‌کند: این یک هشدار و زنگ خطر برای ماست. کشور‌های غربی در چنین فضایی به کسب سود اقتصادی خود می‌اندیشند، حقیقتی که بار‌ها در مقاطع حساس شاهد آن بودیم. در جریان شیوع ویروس کرونا نیز شرکت‌های غربی ماسک‌های تولیدی خود را با قیمتی گزاف در اختیار کشور‌ها و مبتلایان آن‌ها قرار دادند. کاملا مسجل است که مردم آفریقا مخالف تست کرونا روی خود و خانواده‌شان هستند. شرکت‌های غربی باید بدانند مردم آفریقا موش آزمایشگاهی نیستند. آن‌ها باید تست کرونا را در کشور‌های خود انجام دهند..

بازخوانی یک فاجعه درقاره سیاه

تست غیرقانونی واکسن‌های تولید شده از سوی کمپانی‌های داروسازی غرب در قاره آفریقا تازگی ندارد. یکی از شرکت‌هایی که همواره برای آزمایش‌های غیرقانونی محصولات خود چشم طمع به مردان، زنان و کودکان آفریقایی دارد، شرکت «فایزر» است. شرکت دارویی آمریکایی فایزر سال ۱۸۴۹ میلادی تاسیس شده و بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان محسوب می‌شود. در آمریکا. سال ۱۹۹۶ میلادی، شرکت فایزر آزمایش داروی Trovan یا همان داروی ضد مننژیت ساخته شده توسط خود را روی کودکان نیجریه‌ای آغاز کرد.

این آزمایش در ایالت کانو انجام شد و حتی والدین کودکان نیجریه‌ای در جریان نوع آزمایش و حتی چرایی انجام آن روی فرزندان خود نبودند. نتایج این آزمایش فاجعه بار بود. در نتیجه این آزمایش، ۱۱ کودک نیجریه‌ای جان خود را از دست دادند: پنج کودک بلافاصله پس از دریافت دارو و شش کودک پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که به منظور مواجهه با آثار و تبعات دریافت داروی Trovan دریافت کرده بودند.

بسیاری از کودکان بی‌گناه دیگر، در نتیجه دریافت این دارو، دچار نابینایی، ناشنوایی و آسیب‌های مغزی شدید شدند. شرکت فایزر پس از مدتی بسیار کوتاه و با افزایش قربانیان نیجریه‌ای، متهم شد به این که به صورت غیرقانونی دست به انجام این آزمایش زده‌است.

حتی دولت نیجریه نیز در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان انجام این آزمایش مرگبار روی کودکان نبوده‌است. نکته قابل تامل این‌که شرکت فایزر تا سال‌ها با این‌که اتهام خود مبنی بر انجام آزمایش غیرقانونی و ضد حقوق بشری در نیجریه را پذیرفته‌ بود در مقابل پرداخت غرامت به خانواده کودکان قربانی نیز مقاومت می‌کرد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.