دوئل واردات چینی با تولیدات داخلی/ نبض ضعیف بازار کفش مشهد در شرایط کرونایی

یکی از صنایع پررونق داخلی تولید کفش است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش واردات محصولات چینی دچار مخاطرات زیادی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  هرچند هنوز کفش چرم ایران در دنیا به دلیل کیفیت منحصربفرد، مشتریان خاص خود را دارد اما  بسیاری سوء مدیریت و افزایش قیمت‌های خدمات دولتی و بیمه و مالیات و انواع جریمه‌ها و تعرفه‌ها را از دلایل اصلی افت بازار کفش می‌دانند هر چند باز هم بازار این محصول نسبت به بازار‌های مشابه محصولات ایرانی باز هم شرایط قابل قبولی برخوردار است.
 
نبض ضعیف بازار کفش مشهد در شرایط کرونایی/ دوئل واردات چینی با تولیدات داخلی
  مانند بسیاری صنوف در ماه آخر سال ۹۸ به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری بسیاری از کفش‌فروشی‌ها امکان فروش کالای خود را نداشتند و اکثر تولیدی‌های کفش تا امروز با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز به چرخه تولید بازنگشتند.

یکی از کفش‌فروشی‌های خیابان قرنی مشهد که از بورس‌های کیف و کفش مشهد محسوب می‌شود در واکنش به وضعیت بازار می‌گوید: نیازی نیست چیزی بگویم؛ خودتان نگاه کنید؛ این خیابان هیچ وقت جای پارک پیدا نمی‌شده، اما حالا خلوت است و فروشنده‌ها یا اکثرا هنوز باز نکرده‌اند و یا مشغول انبارگردانی هستند.

او می افزاید: این روز‌های بعد از کرونا، چون نه مجلس عروسی برقرار است و نه دیگر دید و بازدید ، کسی برای خرید کفش هم مراجعه نمی‌کند. مگر واقعا نیاز به کفش داشته باشد که آن هم انگشت‌شمار هستند. در همین زمینه شاید مغازه در میان روزی یک مشتری خرید کند که آن هم کفاف حتی قبض برق مغازه را نمی‌دهد به همین دلیل بسته بودن را بسیاری از همکاران ما ترجیح می‌دهند.

کرونا تنها دلیل بی رونقی بازار کفش نیست

یکی دیگر از کفش‌فروشان راسته قرنی که معتقد است کرونا تنها دلیل بی‌رونقی بازار کفش نیست، می گوید: همه کرونا را مقصر می‌دانند در حالی که در دی ماه و بهمن‌ماه هم که خبری از کرونا نبود فروش‌ها افت فاحشی داشت، از یک طرف قیمت تمام شده کفش افزایش یافته و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش داشته؛ به همین دلیل تا زمانی که واقعا نیاز نباشد برای خرید کفش مراجعه نمی‌کنند.

او می افزاید: این درباره آقایان که کاملا صدق می‌کند و خانم‌ها هم که قبلا بیشترین خریدار کفش بودند این روز‌ها تنها به خرید برای بچه‌ها اکتفا می‌کنند. البته تعطیلی شب عید همان رونق نسبی بازار را هم از بین برد؛ کفش فروشی مثل ثابت حتی اگر تولیدکننده باشی شغل پردرآمدی محسوب نمی‌شود.

کمر درد و زانو درد، عوارض استفاده از کفش های چینی

یکی از دو جوانی که برای خرید کفش در خیابان احمدآباد مشغول تماشای ویترین هستند، می‌گوید: کفش تنها کفش برند! ما هیچ وقت دنبال کفش چینی یا حتی ایرانی نمی‌رویم؛ کفش‌های چینی که کیفیت ندارند و کفش‌های ایرانی اگر حتی کیفیت داشته باشند از شکل و شمایل قابل قبولی برخوردار نیستند.

او می افزاید: ترجیح می‌دهیم کفش برند به چند برابر قیمت بخریم، اما چند سال بپوشیم.
 
جوان دیگر ادامه می‌دهد: کفش‌های چینی ارزان و قشنگ هستند، اما از ضایعات پلاستیک تولید می‌شوند. چون قالب‌های استاندارد ندارند بعد از مدتی راه رفتن دچار کمر درد و زانو درد می‌شوی جدا از این موضوع که سریع هم مستهلک می‌شود. نکته مهم‌تر به دلیل همین پلاستیکی بودن پا در دراز مدت در داخلش بوی بد می‌گیرد یا زخم می‌شود. هرچند خیلی از مغازه‌ها به دلیل سود بیشتر کفش‌های چینی و قیمت ارزان‌تر، فروش این کفش‌ها را به کفش برند ترجیح می‌دهند.
 
یک فروشنده کفش در خیابان احمدآباد می‌گوید: ما راسته کفش فروش‌های مجالس و عروسی‌ها هستیم. اکثر مشتری‌های ما هم عروس و داماد و خانواده آن‌ها هستند. به همین دلیل کفش‌ها کیفیت خوبی دارد و در ۹۰ درصد موارد ایرانی و تولید داخل هستند، چون از کیفیت آن مطمئن هستیم و به دلیل این که بحث مجلس و عروسی است مشتری‌ها برای کفش کمی بیشتر هم حاضر هستند هزینه کنند.
 
نبض ضعیف بازار کفش مشهد در شرایط کرونایی/ دوئل واردات چینی با تولیدات داخلی
ما کفش چینی نداریم یا برخی مغازه‌ها خیلی محدود دارند که اگر هم باشد در این منطقه مشتری چندانی ندارد البته کیف‌های زنانه چینی به دلیل اختلاف قیمت زیاد با کیف‌های چرمی ایرانی هنوز از بازار خوبی برخوردار است. البته باید بگویم دو سال پیش به دلیل شاید کفش‌های چینی قیمت تمام شده بسیار پایین و سود خوبی داشت، اما حالا به دلیل افزایش نرخ ارز دیگر قابل رقابت با کفش ایرانی نیست و کفش تولید داخل قیمت یکسان، اما کیفیت به مراتب بهتری از کفش چینی دارد.

سبقت فروشگاه های اینترنتی از فروش حضوری در عرصه کیف و کفش

یکی از فروشندگان کفش برند وارداتی در یک برج تجاری که معتقد است فروشگاه‌های اینترنتی این روز‌ها گوی سبقت را در عرصه کیف و کفش گرفته‌اند، می گوید: مشتری‌های ما به دلیل شیوع کرونا یا ترافیک و دوری مسافت کمتر شده‌اند. کفش برند هم اگر از جای معتبر خرید کنید؛ امکان خرید غیرحضوری هم وجود دارد.

او می افزاید: برخی سایت‌های فروش معتبر با همکاری نمایندگی‌های برند مستقیما با تخفیف‌های آن چنانی اقدام به فروش برند‌های کیف و کفش می‌کنند که این تخفیف‌ها برای ما مغازه‌ها به دلیل هزینه‌های جانبی اجاره مغازه و... مقدور نیست. به همین دلیل بسیاری خریداران به سمت خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کیف و کفش برند رفته‌اند و این موضوغ فروش ما را بسیار کاهش داده است.

این فروشنده ادامه می دهد: از طرف دیگر کاهش واردات و نرخ ارز قیمت‌ها را سرسام‌آور بالا برده؛ در طرف دیگر تنوع در نوع و سایز کاهش یافته؛ در کل آینده کفش‌های وارداتی برند با توجه به کاهش قدرت اقتصادی و تحریم‌ها جالب به نظر نمی‌رسد.

عدم حمایت کافی دولت از تولید داخلی

اسماعیل ملائکه رئیس اتحادیه کفاشان مشهد پیرامون وضعیت صنف کفاشان می‌گوید: تولیدی‌ها که کاملا تعطیل هستند و مغازه‌ها هم دخل و خرج روزانه خود را در نمی‌آورند. در واقع فقط صنف به صورت اسمی بازگشایی شده است.
 
او می افزاید: پارسال یکی از بهترین سال‌های تولیدی کفش بود، زیرا بازار واقعا شرایط خوبی داشت. واردات به دلیل اختلاف قیمت دلار صورت نمی‌گرفت تا آنجا که ما در ماه بهمن دیگر سفارش قبول نمی‌کردیم؛ با شیوع کرونا ولی  بازار  ملتهب شد و تا امروز این مدل رکود بازار را تجربه نکرده بودیم. وضعیت صادرات در سال گذشته تا حدودی خوب بود، اما بعد‌ها حجم صادرات کاهش یافت هرچند با افغانستان هنوز در ارتباط هستیم.

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد ادامه می‌دهد: متاسفانه هر بنجلی را به اسم کفش وارد کشور می‌کردند، کفش‌های چینی یک هفته گارانتی ندارد، اما هرکسی بخواهد تولید داخلی بخرد فروشنده موظف است کار را شش ماه گارانتی کند. چون مطمئن هستیم تمام کفش‌های تولید داخل به راحتی یکی دو سال کار می‌کند.
 
نبض ضعیف بازار کفش مشهد در شرایط کرونایی/ دوئل واردات چینی با تولیدات داخلی

ملائکه  بیان می کند: در مشهد حدود ۸۰۰ واحد فروش کفش و بالغ بر ۲۵۰ واحد تولیدی مشغول فعالیت هستند که همگی دارای مجوز و پروانه کسب هستند تعدادی هم بدون مجوز هستند که با شروع فعالیت و مواجه با مشکل مجبور می‌شوند برای اخذ مجوز مراجعه کنند.

او تصریح می کند: به عنوان یک دست اندرکار این حوزه بزرگترین مشکل ما در حال حاضر عدم حمایت کافی توسط دولت از تولید داخلی است، امیدواریم با توجه به نامگذاری امسال به نام "جهش تولید" اقدامات موثر و راهگشایی در جهت تسهیل شرایط تولید برای صنف ما و دیگر صنوف تولیدی برقرار شود.

اکنون بازار کفش، کشش تولیدی ها را ندارد

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد تاکید می کند: کارگران از ۱۵ روز آخر سال بیکار شده‌اند و شرایط بازار اصلا کشش شروع تولیدی‌ها را ندارد. بازار ما هم زمان با راه‌اندازی تالار‌ها و مجالس است تا آن زمان گمان نکنم تولیدی‌ها حاضر به شروع تولید کنند؛ اگر تولیدکننده‌های ما بخواهند فعالیت جدی داشته باشند باید منتظر بازار اول مهر بمانند هرچند تا امروز خوشبختانه درخواست ابطال پروانه نداشته‌ایم، اما با ادامه این روند واحد‌های استیجاری ما برای پرداخت اجاره با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

ملائکه اظهار می کند: در این میان واحد‌های تعمیرات کفش وضعیت به مراتب بهتری دارند. تعداد واحد‌های تعمیراتی ما حدود ۳۰۰ واحد هستند البته تعمیراتی‌های زیر پل و کنار خیابانی هم به این تعداد اضافه می‌شود. با توجه به قیمت‌ها و کاهش توان خرید بسیاری به سمت تعمیر کفشهایشان رفته‌اند.
 

بیشتر بخوانید:  شناسایی آسیب های ناشی از شیوع کرونا به محیط کسب و کار در خراسان رضوی

او می افزاید: قیمت تمام شده کفش ایرانی واقعا نسبت به وضعیت بازار معقول است، اما به دلیل کاهش تقاضا جای بیشتری برای افزایش ندارد. یک جفت کفش مردانه چرمی در در کشور‌ها منطقه کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار نیست، اما ایرانی‌ها می‌توانند همان را بسیاری ارزان‌تر تولید و عرضه کنند.
 
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد ادامه می دهد: حتی اگر قرار به تولید کفش چینی با همان مواد اولیه باشد قیمت ارزان‌تر هم می‌شود، اما ما بنایی نداریم کیفیت کفش تولید داخل را کاهش دهیم به همین دلیل کفش‌های ایرانی به مراتب گران‌تر از مشابه چینی آن است.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار