به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات؛

وقتی دخانیات بلای جان می شود

استعمال دخانیات یکی از معضلات جهانی است و به عنوان مهم‌ترین علت مرگ و میر از بیماری‌های غیر واگیر محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یکی از مشکلات بهداشت گسترش استعمال دخانیات در جامعه می‌باشد.
 
مصرف دخانیات  عامل ۲۵ بیماری کشنده از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی  می‌باشد.

طی سال‌های اخیر مصرف انواع مختلف مواد دخانی مانند قلیان به طور گسترده در جامعه شایع شده است که نقش خاصی را در ورود جوانان و نوجوانان در عرصه استعمال دخانیات ایفا می‌کند که می‌بایست این گروه از افراد جامعه با توجه به زیان‌هایی که در آینده گریبانگیر آن‌ها خواهند شد از مصرف آن‌ها اجتناب کنند.
 
 سالیانه ۴ میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را در دنیا از دست می‌دهند و اگر روند استعمال به این گونه ادامه یابد ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت فعلی دنیا در نهایت به علت مصرف دخانیات خواهند مرد که نیمی از این‌ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
 

سیگار قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف

 
مصرف سیگار نوعی اعتیاد است، ولی متاسفانه این مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف محسوب می‌شود.
 
متاسفانه عادت به مصرف سیگار زمینه ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر، بزهکاری علی‌الخصوص در جوانان و نوجوانان می‌گردد.


بیشتر بخوانید: مصرف دخانیات، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

استعمال هر نخ سیگار باعث کوتاه شدن ۷ روز از عمر می‌گردد.

آنچه باید بدانیم 

- در ترکیب دود سیگار ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی و سم وجود دارد که استنشاق آن موجبات خطر مصرف‌کنندگان و اطرافیان را ایجاد می‌کند.

- ۲۵ نوع بیماری خطرناک از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و عروق، ریه، کبد، گوارش، جنین و نازایی مرتبط با استعمال دخانیات می‌باشد.

- بروز ۵۰ هزار مرگ در ایران و یا در هر ۸ ثانیه یک مرگ در جهان ناشی از مصرف دخانیات شدت خطر دخانیات را روشن می‌کند.

- هزینه‌های قابل محاسبه ناشی از مصرف دخانیات در ایران ۱۰۰۰ میلیارد تومان ناشی از مصرف سیگار و دود شدن آن و ۳۰۰۰ – ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف می‌باشد.

- نوجوانان و جوانانی که مبادرت به استعمال دخانیات می‌کنند احتمال مبتلا شدن آن‌ها به سرطان ریه ۲۲ مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد و ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از همسالان خود می‌میرند.

- استعمال دخانیات باعث بوجود آمدن نوزاد معلول و ناقص‌الخلقه و کم وزن گردد.

- استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و خطر ابتلا به بیماری‌های فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتاً ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.

- استعمال دخانیات خطر ابتلاء به زخم معده را افزایش داده و درمان آن در افراد سیگاری به سختی انجام می‌گیرد.

- استعمال دخانیات در درازمدت باعث تأثیرگذاری بر روی پوست شده و آن‌ها را خشک، شکننده، تغییر رنگ به قهوه‌ای متمایل به زرد می‌کند.
 

اثرات تحمیلی دود سیگار

فرحزاد مسئول سلامت هوا و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اثرات تحمیلی دود سیگار  کمتراز عوارض ناشی از استعمال آن نمی‌باشد.
 
او افزود:به طور کلی، دود دخانیات را می توان به سه دسته، دود دست اول، دود دست دوم و دود دست سوم تقسیم کرد.

مسئول سلامت هوا و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دود دست اول همان دودی است که افراد سیگاری با استعمال دخانیات وارد سیستم تنفسی خود می‌کنندو دود دست دوم دودی است که اطرافیان افراد سیگاری، استنشاق می‌کنند و ضرر آن از دود دسته اول هم بیشتر است.

فرحزاد بیان کرد: دود دست سوم سمومی است که در دود دخانیات وجود دارد و قابل رؤیت نیست، این سموم به محیط اطراف حتی لباس و پوست و مو، وسایل مختلف مثل اسباب بازی  می‌چسبند و تا مدت‌ها باقی می‌مانند. حتی در صورت ارتباط با افراد عادی و غیر سیگاری، این سموم به آن‌ها منتقل می‌شود.
 
او تصریح کرد: واحدهای عرضه قلیان و چایخانه های سنتی که مبادرت به عرضه قلیان می کنند جمع آوری می شوند.
 
مسئول سلامت هوا و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: امسال حدود ۴ هزار قلیان از سطح شهر جمع آوری شد.
 
فرحزاد اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی مانند استعمال دخانیات از طریق شماره تلفن ۱۹۰ شکایات خود را به این سامانه اطلاع دهند و پس از ثبت شکایت، بازرسان در اسرع وقت به محل مورد نظر مراجعه کرده و رسیدگی لازم را انجام خواهند داد.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.