تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره با ماندگاری بالا

یک شرکت ایرانی اقدام به تولید ضدعفونی کننده‌های حاوی نانوذرات نقره با ماندگاری بالا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا و افزایش نیاز جامعه به مواد ضدعفونی ‌کننده کارخانجات مختلف برای رفع نیاز کشور خطوط تولید خود را به تولید ضدعفونی‌ کننده‌ها اختصاص دادند.

بسیاری از ضدعفونی کننده‌های موجود در بازار بر پایه الکل هستند. در این بین شرکت‌های نانویی اقدام به تولید ضدعفونی کننده‌های نانویی کرده اند که مزیت‌های بیشتری نسبت به ضدعفونی کننده‌های پایه الکل دارند.

به تازگی نیز یکی از شرکت های نانویی داخلی به این عرصه ورود کرده است و نعیمی از مسئولان این شرکت درباره شیوه ساخت و عملکرد این ضدعفونی کننده‌ها می‌گوید: « این شرکت نانویی داخلی ضدعفونی‌کننده‌های نانویی حاوی نانوذرات نقره را تولید می‌کند. در این ضدعفونی‌کننده‌ها از نانوذرات نقره و پراکسیدهیدروژن استفاده می‌شود که ترکیب این دو موجب رهایش رادیکال‌های آزاد شده و می‌توانند به ساختار میکرواورگانیسم‌ها آسیب زده و محیط را تمیز کند. در ضدعفونی‌ کننده‌های پایه الکل به دلیل تبخیر سریع الکل، اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌ها کوتاه‌تر از نمونه‌های نانویی است. این در حالی است که در ضدعفونی‌ کننده‌های نانویی حتی با تبخیر محلول هنوز نانوذرات در محیط وجود دارند و می‌توانند در از بین بردن مواد بیماری‌زا موثر باشند.


بیشتر بخوانید: ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس تسهیل می‌شود


نعیمی می‌افزاید: کشور چین یکی از کشور‌های موفق در مقابله با کرونا بود، این کشور از ضدعفونی‌ کننده‌های نانویی نیز برای ضدعفونی کردن معابر، بیمارستان‌ها و منازل استفاده کرد. براساس ادعای FDA و WHO ضدعفونی‌ کننده‌های دارای فرمولاسیون نانویی می‌توانند برای مقابله با ویروس‌هایی نظیر کرونا و آنفلوانزا به کار روند.

آغاز تولید انبوه ضدعفونی‌کننده نانویی

نعیمی از تولید ده تُن ضدعفونی ‌کننده حاوی نانوذرات در ماه توسط این شرکت نانویی داخلی خبر داد و گفت: شرکت نانو ایده پرداز سبز از روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا مراحل دریافت مجوز تولید این ضدعفونی‌کننده را آغاز کرده است. با توجه به نیاز به نتایج آزمایشگاهی و طی مراحل اداری، دریافت مجوز زمان زیادی برد، ولی در نهایت موفق شدیم مجوز‌های لازم را دریافت کنیم و در حال حاضر تولید انبوه ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره آغاز شده است.

به اعتقاد نعیمی حتی بعد از فروکش کردن تب کرونا نیز قطعا جامعه نیاز به مواد ضدعفونی‌ کننده دارد؛ بنابراین ظرفیت بالایی برای تولید ضدعفونی‌کننده‌های نانو در کشور وجود دارد. از این رو این شرکت نانویی به دنبال توسعه این فناوری خواهد بود.

گفتنی است،  بیشتر ضدعفونی‌کننده‌های تولید شده در کشور برپایه الکل است که الکل می‌تواند عوارضی برای برخی افراد در پی داشته باشد، اما ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره برپایه آب بوده و حساسیت‌های مربوط به الکل را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار