باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عملیات نصر ۲؛ ارتش ارتفاعات میمک را آزاد می‌کند

طرح و اجرای عملیات نصر ۲ توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به انجام رسید.

عملیات نصر ۲؛ ارتش ارتفاعات میمک را آزاد می‌کند + تصاویر‌به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت بسیار کمی از انقلاب اسلامی گذشته بود که ارتش بعث صدام با حمایت آمریکا به خاک ایران اسلامی حمله کرد؛ حمله و تجاوزی که قرار بود یک هفته ای به فتح پایتخت ایران بینجامد، اما هشت سال طول کشید و سرانجام هم دستاوردی برای صدام و دار و دسته‌اش نداشت و پا به فرار گذاشتند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این هشت سال دفاع مقدس عملیات های بسیاری را انجام دادند که تعدادی از آنها در خاک عراق و تعدادی از آنها در خاک خودمان بود. عملیات‌های ایذایی و آفندی و پدافندی که  یکی از آنها عملیات نصر بود.

طرح و اجرای عملیات نصر ۲ بر خلاف عملیات نصر ۱ که به دست نیروی زمینی سپاه پاسداران به اجرا درآمده بود توسط نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران به انجام رسید.

عملیات نصر ۲؛ ارتفاعات میمک آزاد می‌شود

هدف عملیات نصر ۲ برای آزادسازی بلندی‌های مشرف بر خطوط مواصلاتی دشمن در جبهه «میمک» واقع در منطقه میانی جنگ انجام شد. به همین منظور حمله نیروهای ارتش با رمز «یا حسین مظلوم» در روز ۱۳ خرداد ماه ۱۳۶۶ در محور کوهستانی میمک آغاز شد.

نام عملیات: نصر ۲ (محدود)
زمان اجرا:  خرداد ۱۳۶۶
تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر): ۸۰۰
رمز عملیات: یا حسین مظلوم
مکان اجرا: جبهه میمک - بلندی‌های جبهه میانی جنگ‌
ارگان‌های عمل‌کننده: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌
اهداف عملیات: تصرف مناطق اشغال شده و سرکوب دشمن

عملیات نصر ۲؛ ارتفاعات میمک آزاد می‌شود

یکی از نقاطی که از حساسیت نظامی بسیار بالایی برخوردار بوده و هست ارتفاع میمک بود که بر اساس بیانیه سال ۱۹۷۵ الجزایر، مرز مشترک ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. این ارتفاعات مزیت فوق العاده مهمی برای ایران محسوب می‌شد، چراکه باعث می‌شد تا نیرو‌های ایران دید و کنترل خوبی بر روی زمین‌های اطراف داشته باشند.

بامدا سیزدهم خرداد در منطقه‌ای که نیرو‌های ایرانی تجمع کرده بودند عملیات در تاریکی شب شروع شد؛ نیرو‌ها می‌بایست اهداف از پیش تعیین شده را تصرف و منطقه تصرف شده را حفاظت کنند. در همان ساعت‌های اولیه عملیات رزمندگان ایران توانستند سد نیرو‌های عراقی را در هم بشکنند و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند و از جمله ارتفاعات ۳۹۶ و ۴۰۴ را بازپس گیرند.

عملیات نصر ۲؛ ارتفاعات میمک آزاد می‌شود

پنج ساعت پس از شروع عملیات عراقی‌های تلاش‌هایی کردند تا مجددا منطقه را از دست رزمندگان ایران در بیاورند و پاتک‌هایی زدند، اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبود و با تلفاتی که دادند در نهایت مجبور به عقب نشینی شدند. در نهایت عملیات در ساعت ۸ صبح به نتیجه مورد نظر رسید و رزمندگان آماده شدند تا در موقعیت مناسب آماده پدافند از منطقه مورد نظر شوند.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با تیم اعزامی از پایگاه هوانیروز کرمانشاه که با ۲ فروند بالگرد رزمی کبرا و ۳ فروند بالگرد پشتیبانی ۲۱۴ در این عملیات شرکت کرده بود، ۷۱ سورتی پرواز (۳۵/۷۱ ساعت پرواز) انجام داد و با هلی‌برن ۱۴۶ نفر از رزمندگان، تخلیه ۷۴ نفر مجروح و ترابری دو تن بار و تجهیزات، قرارگاه عملیاتی تیپ ۴۰ سراب را که قرارگاه هدایت‌کننده عملیات نصر ۲ بود پشتیبانی کرد.

عملیات نصر ۲؛ ارتفاعات میمک آزاد می‌شود

نیرو‌های ارتش در این عملیات با هجوم به گردان‌هایی از دشمن، نیرو‌های کماندویی و زرهی بعثی را در ارتفاعات میمک در هم کوبیدند و برخی از این ارتفاعات تسلط یافتند در این میان دشمن بعثی با احساس خطر از استقرار رزمندگان ارتش در مواضع و ارتفاعات جدید و نیز زیر دید و تیغ قرار گرفتن شهر‌های اطراف اقدام به انجام چند پاتک کرد که با مقاومت ارتش کشورمان مواجه شد.

رژیم بعث با از دست دادن ده‌ها تانک، ده‌ها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تعدادی کشته و زخمی و اسیر مجبور به عقب نشینی شد.

عملیات نصر ۲؛ ارتفاعات میمک آزاد می‌شود

تلفات وارده به یگان‌های دشمن

گردان ۲ تیپ ۴ پیاده کوهستانی و یک گروهان تانک به میزان صد درصد متلاشی شد
گردان ۳ تیپ ۴ به نسبت ۶۰ درصد و گردان ۱ تیپ مذکور به میزان ۵۰ درصد و گردان کماندویی به میزان ۴۰ درصد منهدم شد
به گردان‌های ۶۱۱ و ۶۶۳ توپخانه دشمن به میزان ۵۰ درصد آسیب رسید
بیست کیلومتر از اراضی عراق در منطقه عمومی حلاله آزاد شد
یگان‌های عراقی از ارتفاعات به دشت و زمین‌های هموار عقب‌نشینی نمودند
صد‌ها قبضه تیربار و خمپاره‌انداز و توپ، تعدادی وسایل مخابراتی و زاغه مهمات دشمن منهدم گردید و تعداد زیادی جنگ‌افزار سبک و سنگین، مهمات و تجهیزات دشمن به غنیمت نیرو‌های خودی درآمد

عملیات نصر ۲؛ ارتش ارتفاعات میمک را آزاد می‌کند + تصاویر

دفاع مقدس منجر شد تا همه مردم به تمام بخش‌های جنگ وارد  شوند؛ پیر و جوان اسلحه به دست بگیرند و وارد میدان شوند؛ قطعا اگر جنگ تنها بر پایه عملیات‌های نظامی نیرو‌های مسلح و هزینه‌های دولت اداره می‌شد، ایران هیچ گاه موفق به متوقف ساختن پیشروی دشمن بعثی و خروج آنان از کشور و پی گرفتن سیاست تعقیب متجاوز نمی‌شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار