باشگاه خبرنگاران جوان استان مرکزی گزارش می دهد؛

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

کشت گل محمدی می‌تواند با سیاستگذاری فرصتی برای کشاورزی کم آب فراهان باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دستان پینه بسته و تن و بدن کار کرده کشاورز زمانی خستگی در می‌کند که محصولش رشد داشته باشد و حاصل زحماتش را به چشم ببیند که یکی از موانع این راه کمبود آب کشاورزی است.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

چند سالی است که کشاورزی استان مرکزی به خصوص شهرستان فراهان با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و کارشناسان جهاد کشاورزی راه حل را در جایگزینی محصولات با کشت‌های کم آب بر مثل گل محمدی می‌دانند.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

حسن خزائی پور فرماندار شهرستان فراهان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: با توجه به اینکه شهرستان فراهان از جمله شهرستان‌هایی است که کمترین میزان بارندگی را در استان مرکزی دارد، مجبور هستیم در اراضی کشاورزی شهرستان الگوی کشت را تغییر دهیم.

خزائی پور افزود: از همکاران جهاد کشاورزی و کارشناسان ترویج درخواست کردیم که در این زمینه فعالیت کنند و در راستای تغییر الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به محصولات که نیاز به آب کمتری دارند از جمله گل محمدی  تلاش کنند.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

او اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در جهت تغییر الگوی کشت به سمت مواردی که می‌تواند بهره‌وری بهتری برای کشاورزان داشته باشد به خصوص راه‌اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای مثل مجمتع گل محمدی فراهان حرکت کنیم.

کشت محصول کم آب بر گل محمدی علاوه بر اینکه مرحمی بر زخم کم آبی است می‌تواند درآمدی خوب را برای کشاورزان به ارمغان آورد و راه‌اندازی مجتمع‌های پرورش گلخانه‌ای می‌تواند بهره‌وری بهتری را برای کشاورزان داشته باشد و کمبود آبی که در سطح شهرستان است را جبران کند.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

مزرعه مکانیزه پرورش گل محمدی متعلق به آقای امیدی در شهرستان فراهان از جمله این موارد است که از سه سال گذشته احداث شده و سیستم آبیاری قطره‌ای و کشت و آبیاری مکانیزه این مزرعه را پر رونق کرده و اشتغال روستائیان را فراهم کرده است.

امیدی پرورش دهنده گل محمدی در فراهان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: امسال اولین سالی است که مزرعه به اوج برداشت رسیده و با شروع برداشت گل محمدی روزانه ۲ تن گل برداشت و برای گلاب گیری و تهیه اسانس به شهرستان همجوار اراک و کمیجان ارسال می‌کنیم.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

از هر هکتار زمین زیر کشت محصول به طور متوسط حدود ۳ تن گل محمدی تازه تولید می‌شود و این مقدار گل یک کیلو اسانس تولید می‌کند که در حال حاضر قیمت جهانی این اسانس کیلویی ۲۰ هزار دلار است.

گل محمدی هرچند محصول کم آب بر و پرسود است، اما فراهم آوردن چرخه تولید محصول است که موجب رونق آن می‌شود.

یارمحمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراهان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: در حال حاضر ۱۸ مزرعه در زمینه کشت گل محمدی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند و ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت پرورش گل محمدی است.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

یارمحمدی افزود: گل محمدی در شهرستان فراهان رو به افزایش است و سطح زیرکشت خوبی را رقم می‌زند و با این روند نیاز به صنعت فرآوری در این شهرستان داریم تا بتوانیم محصولات جانبی را در خود شهرستان تولید کنیم و مردم فراهان از محصولات گل‌محمدی خودشان استفاده ببرند.

حال که می‌توان با کشت گل محمدی هم مسئله کم آبی کشاورزی شهرستان فراهان را جبران کرد و هم سودی قابل توجه را متوجه کشاورزان کرد نیاز به یک سیاستگذاری برای افزایش سطح زیر کشت و ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان احساس می‌شود و این همت و تلاش مضاعف مسئولان را می‌طلبد.

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

 

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.