معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی:

۲۰هزار میلیارد ریال در حوزه صادرات در سیستم بانکی سپرده‌گذاری شده است

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه صادرات در سیستم بانکی سپرده‌گذاری شده، اما از این میزان یک ریال نیز جذب نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا تیموری معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات بانک‌ها تضمین وثایق است، تضمین وثایق بانکی به صندوق توسعه ملی ارتباطی ندارد، این صندوق هیچ منعی برای اختصاص منابع مالی ندارد، اما همه متقاضیان نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

او افزود: بانک‌ها اعطای سرمایه در گردش را راحت‌تر از بحث سرمایه ثابت می‌پذیرند، اما سرمایه در گردش به معنای کمک به فعال اقتصادی برای انجام امور روزانه است، اما در مقابل سرمایه ثابت به معنای ایجاد طرح و تولید جدید خواهد بود، ولی متاسفانه بیشتر فعالان اقتصادی متقاضی سرمایه در گردش هستند.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی ادامه داد: پول در مملکت وجود دارد و سپرده‌گذاری زیادی نیز در بانک‌ها انجام می‌شود، اما پول به پروژه‌ها داده نمی‌شود، باید دید مشکل کجاست؟

تیموری بیان کرد: در کل کشور ۴۴۰ هزار میلیارد ریال سپرده‌گذاری بانکی انجام شده، اما از این میزان ۲۷۰ هزار میلیارد ریال از محل قرارداد‌های عاملیت ریالی منعقده بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها جذب شده است که سهم خراسان رضوی از مجموع رقم مذکور، ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

او تصریح کرد: همچنین خراسان رضوی یک میلیون دلار از محل قرارداد‌ها عاملیت ارزی منعقده بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها جذب کرده، در حالی که ۱۰۰ میلیون دلار سپرده ارزی در خدمت بانک‌ها برای تولید و صنعت قرار دارد.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات هیچ ارتباطی به صندوق توسعه ملی و این صندوق هیچ ارتباطی نیز با فعالان بخش خصوصی ندارد، اما بانک‌ها متعهد به پرداخت به صندوق توسعه ملی هستند، ۲.۵ درصد از کارمزد تسهیلات ارزی متعلق به بانک‌ها و یک درصد متعلق به صندوق توسعه است.

تیموری اظهار کرد: این در حالی است که اگر پول صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی بماند، خود بانک مرکزی یک درصد به صندوق سود می‌دهد و دیگر ریسکی بابت نوسان نرخ ارز و پول برای صندوق به وجود نمی‌آید.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: دو بانک بزرگ «صنعت و معدن» و «کشاورزی» بیشترین سهم از ۲۷۰ هزار میلیارد ریال منابع جذب شده صندوق توسعه ملی را در اختیار دارند، یعنی از این میزان تنها ۶۲ درصد جذب شده است.

تیموری افزود: تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه صادرات در سیستم بانکی سپرده‌گذاری شده، اما از این میزان یک ریال نیز جذب نشده است.

او بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ سهم خراسان رضوی از محل قرارداد‌های عاملیت ریالی منعقده بین صندوق توسعه ملی و بانک ها، ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و سهم این استان از محل تسهیلات اشتغال روستایی سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده که به چهار بانک اختصاص یافته، اما فقط دو بانک در این زمینه فعالیت داشتند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار