با مضرات دود قلیان آشنا شوید

دود حاصل از قلیان بر خلاف تصور بعضی افراد به هیچ وجه کم خطر نیست بلکه حاوی مواد سرطانزا و سمی بی شماری است که عامل مهم ابتلاء به انواع سرطان‌ و سایر بیماری‌ها می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دود حاصل از قلیان بر خلاف تصور بعضی افراد به هیچ وجه کم خطر نیست بلکه حاوی مواد سرطانزا و سمی بی شماری است که عامل مهم ابتلاء به سرطان‌هایی همچون ریه، لب و حفره دهانی همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شود.
 
با مضرات دود قلیان آشنا شوید

او با بیان این که استعمال قلیان اکنون تهدیدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود، افزود: استنشاق دود قلیان مخاطرات بهداشتی زیادی برای فرد مصرف کننده قلیان و همچنین اطرافیان آن‌ها دارد.
 

بیشتر بخوانید:  وقتی دخانیات بلای جان می شود

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می‌کنند پنج برابر افرادی است که مصرف کننده این مواد نیستند.

حسنی بیان کرد: این در حالی است که هم‌اکنون تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا از بی کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود هستند و از طرفی اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباکو‌های میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و افزودنی‌ها و مواد اعتیاد آور و کشنده است.
 

برخورد با مراکز عرضه قلیان 

 
او تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال کرونا از این طریق برخورد با عرضه قلیان و جمع آوری آن‌ها با شدت بیشتری دنبال می‌شود.
 
با مضرات دود قلیان آشنا شوید
 
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در همین ارتباط از ابتدای امسال تعداد چهار هزار قلیان از مراکز عرضه قلیان در مشهد جمع آوری و معدوم و ۵۰ مرکز عرضه در این زمینه پلمب شده است.

حسنی اظهار کرد: طرح مقابله با استعمال قلیان در مشهد با همکاری فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادستان عمومی و انقلاب، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی مشهد از ۶ سال قبل در حال اجراست و اگر اقدامات مربوط به عرضه قلیان و فروش ادوات در سال‌های اخیر در مشهد انجام نمی‌شد هم اکنون شاهد فعالیت واحد‌های صنفی بیشتری در این زمینه بودیم.
 
او با بیان این که عرضه قلیان سود زیادی دارد و جوان‌ها از آن استقبال می‌کنند، افزود: برخی متصدیان عرضه قلیان بعد از مهر و موم واحدهایشان با پرداخت جریمه و خریداری قلیان دوباره این اماکن را بازگشایی می‌کنند که به محض گزارش توسط کارشناسان این مراکز مجدد پلمپ می‌شوند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هر موردی که از فعالیت مراکز عرضه قلیان گزارش شود بلافاصله همکاران ما اقدام کرده و در قالب گشت‌های مشترک برای جمع آوری آن در کمتر از یک هفته اقدام خواهند کرد.

حسنی بیان کرد: مردم می‌توانند موارد تخلف در این زمینه را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش و شکایت‌های خود را در این زمینه مطرح کنند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.