استاد سوری: دولت آمریکا اصطلاح مبارزه با تروریسم را ایجاد کرد تا بهانه برای حضور در منطقه داشته باشد

استاد روابط بین الملل سوری هدف از اجرای قانون قیصر پس از هشت ماه از صدور آن را فشار بر سوریه برای تغییر در مواضع راهبردی این کشور دانست و تاکید کرد: پروژه صهیونیستی – آمریکایی در منطقه شکست خورده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «بشیر بدور» دکترای روابط بین‌الملل و تحلیلگر سیاسی سوری درباره قانون به اصطلاح "قیصر" مصوب سال ۲۰۱۹ میلادی در کنگره آمریکا و اجرایی شدن آن از ماه ژوئن جاری گفت: هر روز نقاب از چهره آمریکا برداشته می‌شود. نقاب (دروغ) حمایت از حقوق بشر و حمایت از سازمان‌های بشردوست و حمایت از قوانین بین‌المللی. امروز برداشته شدن این نقاب را بار دیگر با اجرایی شدن قانون قیصر یا سزار علیه کشور سوریه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه قانون قیصر ماهیت قانون (در عرصه بین المللی) را ندارد، افزود: درست است که کنگره آمریکا این قانون را صادر کرده است، اما کنگره فقط حق دارد که قوانینی درباره خود کشور آمریکا وضع کند و هر قانونی برای اینکه درباره یک کشور اعمال شود باید به طور قطع براساس حقوق بین‌الملل ماهیت بین‌المللی به خود بگیرد و این بدان معنا است که برای پیش‌نویس چنین قانونی اول باید مذاکره بین‌المللی و توافق صورت گیرد و سپس در قالب یک قانون بین‌المللی درآید، اما قانون قیصر هیچ ماهیت بین المللی ندارد، اما در عین حال برملا کننده چهره واقعی آمریکا و تلاش این کشور برای تحمیل یکجانبه آن به جهان است، زیرا خود را تریبون قدرت و تریبون جهانی تک قطبی و یکجانبه می‌داند.

بشر بدور خاطرنشان کرد: این قانون تحریم‌هایی علیه دولت سوریه و کشور‌های حامی آن از جمله روسیه، ایران و چین به مدت ۱۰ سال و همچنین هر کسی که از دولت سوریه حمایت کند، اعمال کرده است. این قانون تحریمی همه طرف‌ها یا اشخاصی را که با دولت سوریه همکاری و حمایت مالی می‌کند از جمله وزارتخانه اطلاعات و امنیت و بانک مرکزی سوریه را شامل می‌شود. این قانون حتی شامل حال افرادی می‌شود که از دولت سوریه حمایت یا قرارداد با دولت سوریه از جمله با نیرو‌های مسلح امضا می‌کنند. این قانون همچنین پیمانکارانی را که به نمایندگی از سوریه یا روسیه یا ایران اقدام می‌کنند، در بر می‌گیرد و بخش‌های نفت و فروش هواپیما را شامل می‌شود. این قانون همچنین کسانی را که خدمات مهندسی به دولت سوریه می‌دهند، در بر می‌گیرد.

وی افزود: این اقدامات در چارچوب فشار بر دولت سوریه، روسیه و ایران برای سوق دادن آن به مذاکره در خصوص راه حلی سیاسی در سوریه صورت می‌گیرد. طبیعتا این چیزی است که آن‌ها می‌خواهند. این پرسش هم مطرح است که علت تاخیر در اجرای مفاد این قانون با گذشت هشت ماه از صدور آن در کنگره و امضای آن توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چه بوده است؟ فکر می‌کنم شاید برای تغییر برخی مواضع خواه از جانب دولت سوریه یا روسیه و حتی ایران بود.

وی افزود:، اما انگیز‌های آمریکا برای صدور و اعمال قانون قیصر این است که پروژه آمریکا یا بهتر بگوییم پروژه صهیونیستی – آمریکایی شکست خورده است. آمریکا نتوانست این پروژه را در منطقه اجرا کند در نتیجه ملاحظه می‌کنیم که یک نوع همبستگی و همپوشانی در قالب محور مقاومت متشکل از ایران، عراق، سوریه، لبنان و روسیه وجود داد. این ائتلاف با تروریسمی مقابله می‌کند که در واقع ساخته و پرداخته آمریکا است. یک رکود اقتصادی جهانی را چه بسا به خاطر شیوع کرونا مشاهد می‌کنیم. کرونا عامل مستقیم این رکود است. گرانی هزینه‌های زندگی هم وجود دارد، اما مهمترین مسئله این است که ما در سوریه می‌دانیم که راهبرد آمریکا خصوصا محاصره ظالمانه یکجانبه علیه سوریه زاییده الان نیست بلکه یک هدف راهبردی آمریکا است که آن را علیه دولت سوریه و حتی ایران و روسیه و هر کسی که با این قلدری آمریکا مقابله می‌کند، اتخاذ کرده است.

وی درباره پیامد‌های قانون قیصر بر اقتصاد و شهروندان سوریه گفت: می‌توانم بگویم که ما در سوریه به این قلدری عادت کرده‌ایم. شاید تقدیر منطقه به طور کلی این است که باید در وضعیت مقابله با این محور آمریکایی غربی به سر ببرد. چه بسا از دهه هفتاد قرن گذشته به این عادت کرده‌ایم. در دهه هشتاد و نود گذشته نیز محاصره وجود داشت؛ لذا با وجود گرانی و مشکلات اقتصادی، اما اعتماد شهروندان سوری به ارتش و رهبر خود و پایبندی به سرزمین خود و تکیه به بخش کشاورزی و صنعتی است و یکی از عللی است که به ما انگیزه جهش و تداوم و مطالبه حق حیات می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی سوری گفت: همواره می‌توان خصوصا درباره سیاست دولت آمریکا بسیاری از ناسازگاری‌ها و اشتباهات را مشاهده کرد. در حال حاضر می‌بینیم که دولت آمریکا در سیاست خارجی خودش در قبال منطقه، اقدامات زیادی کرده از جمله اینکه از منطقه سوء استفاده و چندین پروژه را دنبال کرده است؛ علاوه بر بی‌ثبات کردن منطقه و گستردن کانون‌های تروریسم که آن را از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و فروریختن برج‌های دوقلوی تجارت جهانی ایجاد کرد. دولت آمریکا این اصطلاح (۱۱ سپتامبر و مبارزه با تروریسم) را ایجاد کرد تا بهانه و انگیزه برای حضورش در منطقه داشته باشد. البته همه این مسائل، بعد از فروپاشی شوروی اتفاق افتاد و این نظام تک قطبی امور جهان را به طور کلی رهبری می‌کند و به طور مستقیم تن به حقوق بین‌الملل نمی‌دهد و به سازمان‌های بشردوستانه احترام نمی‌گذارد و باید آگاه بود که خود این سازمان‌ها نیز با وجود نشات گرفتن آن‌ها از حقوق بین‌الملل، هدفی آمریکایی و راهبردی را دنبال می‌کنند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود به ناتوانی آمریکا برای مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: امروز باید به نکته بسیار مهمی در سایه بحران شیوع کرونا در سراسر جهان از جمله آمریکا اشاره کرد و آن هم ناتوانی آمریکا در مقابله با این ویروس با وجود ادعای توسعه و پیشرفت فناوری و پزشکی از سوی این کشور است.

این تحلیلگر سوری در ادامه با اشاره به حوادث و ناآرامی‌های اخیر در آمریکا گفت: ما در روز‌های اخیر شاهد بودیم که یکی از نیرو‌های پلیس آمریکا یک شهروند سیاه پوست را به قتل رساند و این امر وضعیت تبعیض نژادی در آمریکا و احترام نگذاشتن به حقوق بشر را نشان داد و احترام نگذاشتن به قوانین و ملت خودش را نمایان کرد.

وی تصریح کرد: امروز روابط با آمریکا به خاطر خوی قلدری آن در سطح پایینی قرار دارد و این کشور دوستی ندارد، اما شاید کسانی که با آمریکا مراوده دارند و دل به آن بسته اند، به خاطر ترس یا دنباله روی از آمریکا باشد که از جمله آن‌ها برخی کشور‌های عربی و کشور‌های اتحادیه اروپا هستند.

دکتر بشیر بدر گفت: شاید سوریه در قبال قانون قیصر محتاط باشد، اما کسی که بر پروژه آمریکا پیروز شد و پیروزی نظامی کسب کرد؛ به خواست خداوند پیروزی نظامی هم کسب خواهد کرد. پیروزی در سایه صبر به دست می‌آید. آینده این اقدامات شیطانی را از اقدامات خوبی که کشور‌های منطقه در برابر قلدری آمریکا انجام می‌دهند، جدا خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.