پشت به پشت دمشق

کارشناس مسائل منطقه گفت: شایعه توافق ایران و روسیه بر سر کناره‌گیری بشار اسد، بیش از آنکه در محیط خارج انعکاس پیدا کند و در نتیجه، مقامات سوریه و روسیه را وادار به واکنش کند، در ایران بازتاب داشته است.

پشت به پشت دمشقبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی می‌شود که شایعه توافق پشت پرده تهران و مسکو برای کنارگذاشتن شخص بشار اسد، رییس‌جمهوری کنونی سوریه از قدرت، دهان‌به‌دهان و قلم به قلم در حال چرخیدن است. شایعه‌ای که روز گذشته برخی واکنش‌ها از سوی برخی مقامات ایرانی و روسی را به همراه داشت.

برای اولین‌بار نیست که شایعه عدم رضایت حامیان «بشار اسد» از او در رسانه‌ها مطرح می‌شود. طی سال‌های اوج‌گیری جنگ داخلی در سوریه، رسانه‌های غربی و عربی همسو با معارضین دولت اسد، برای ایجاد خلل در جبهه حامیان او یعنی ایران و روسیه، بار‌ها شایعاتی درباره اینکه تهران و مسکو قصد گذر از نظام حاکم بر دمشق دارند را مطرح کردند. چند روزی می‌شود که چنین گمانه‌زنی‌های بعید از واقعیت، دوباره راه خود را به رسانه‌ها گشوده‌اند. شایعاتی که به نظر می‌رسد باز هم در همان حد شایعه، باقی خواهند ماند.

یکی از نشانه‌های دال بر بی‌اساس بودن این شایعه‌ها، سفری است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، کمتر از یک ماه پیش به سوریه انجام داد و طی آن سفر، دیدار گرمی با اسد، رییس‌جمهوری سوریه داشت. ظریف در آن دیدار، پیرامون آخرین تحولات سوریه از جمله کمیته قانون اساسی، تحولات ادلب و همچنین روند سیاسی با رییس‌جمهوری این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل روز یکشنبه در حساب توییتری خود در واکنش به توافق ایران و روسیه در خصوص استعفای بشار اسد، ضمن انتشار عکسی از همنشینی شهید قاسم سلیمانی و اسد، نوشت: «دکتر بشار اسد، رییس‌جمهوری قانونی سوریه و رهبر بزرگ مبارزه با تروریسم تکفیری در جهان عرب است.

شایعه توافق ایران و روسیه برای استعفای وی، دروغ بزرگ و بازی رسانه‌های آمریکایی-صهیونیستی است. تهران از حاکمیت، وحدت ملی و تمامیت ارضی سوریه قویاً حمایت می‌کند.» چهره دیگری که به این شایعه واکنش نشان داد، لوران جاگاریان، سفیر روسیه در ایران بود.

او روز گذشته در گفتگو با «مهر» با بیان اینکه «از دولت مشروع سوریه پشتیبانی خواهیم کرد»، اظهار داشت: «برخی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اینکه روسیه از رییس‌جمهوری سوریه، بشار اسد راضی نیست وجود دارد. این حرف‌ها شایعه هستند و شاید توسط برخی از افراد که هیچ موضع سیاسی ندارند، اعلام شده باشند. اما این اظهارنظرات که دیدگاه‌های شخصی آن‌هاست منعکس‌کننده موضع رسمی دولت روسیه نیست.»

زارعی: دولت بشار اسد در موضع اقتدار است
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه  با اشاره به شایعه توافق ایران و روسیه بر سر کناره‌گیری بشار اسد، گفت: این شایعه بیش از آنکه در محیط خارج انعکاس پیدا کند و در نتیجه، مقامات سوریه و روسیه را وادار به واکنش کند، در ایران بازتاب داشته و از قضا، این شایعه با سکوت مجامع خبری ایران یا مسوولان امر در حوزه اطلاع‌رسانی مواجه شده است.

وی با اشاره به محور تحلیل‌های رسانه‌های مخالف روابط تهران-مسکو، اظهار داشت: اینکه روس‌ها سیاست‌های شک‌برانگیزی در حوزه مقاومت پیگیری می‌کنند، اتهامی است که همیشه در فضای سیاسی ایران به روس‌ها زده می‌شود و عمدتاً توسط کسانی دنبال شده که نگاه مثبتی در خصوص روابط ایران و روسیه ندارند و روی دیگر این سکه هم آن است که روس‌ها قابل اعتماد نیستند و اروپایی‌ها قابل اعتماد‌تر هستند. زارعی افزود: لذا در طول دورانی که روابط ایران و روسیه به سمت گرمی رفته، همیشه این روابط در معرض تیر‌های اتهام قرار داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «دروغ بودن این شایعات واضح است»، گفت: اساساً بشار اسد موقعیت تثبیت‌شده‌ای در سوریه دارد و متزلزل نیست تا کسی بتواند درباره آینده او صحبت کند. زارعی تاکید کرد: شرایط امروز سوریه، شرایط سال‌های‌۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ نیست که بحث درباره آینده سوریه مطرح باشد. وی با اشاره به موضع مخالفان دولت سوریه در برهه کنونی، گفت: بحث مخالفان دولت سوریه هم این است که آیا دولت با ما در حوزه سیاسی، نگاه تعاملی خواهد داشت یا نه که پاسخ این سؤال از نگاه آن‌ها، منفی است.

زارعی در بخش دیگری از این گفتگو، تصریح کرد: امروز دولت بشار اسد در موضع اقتدار است و موقعیت متزلزلی ندارد که روس‌ها و ایرانی‌ها بخواهند در شرایط سوریه تردید کنند. وی در این باره تاکید کرد: چطور در زمانی که بشار اسد روی لبه تیغ قرار داشت که یک طرف آن، سقوط و طرف دیگرش، بقا بود، روس‌ها همه انرژی خود را برای حفظ نظام کنونی سوریه به میدان آوردند، اما امروز که سوریه در شرایط تثبیت قرار دارد، روس‌ها بخواهند از دگرگونی نظام سیاسی سوریه و شخص بشار اسد صحبت کنند؟ واضح است که چنین شایعاتی باطل است.

با این شایعات، می‌خواهند پشت ارتش سوریه را خالی کنند
وی با اشاره به منفعت عناصر خارجی از این دست شایعات، گفت: طبیعتاً کسانی که طی این سال‌ها، سیاست‌های متعددی را درباره سوریه به‌کار گرفتند، اما شکست خوردند، اکنون می‌خواهند روزنه‌ای پیدا کرده و برای همین، به چنین شایعاتی ضریب می‌دهند. این کارشناس مسائل منطقه درباره نسبت میان این شایعات و تحولات اخیر در سوریه، گفت: ارتش سوریه در حال آماده‌سازی خود برای حمله به منطقه ادلب [آخرین پایگاه تروریست‌های داعش در سوریه]است و در چنین شرایطی یک دفعه می‌خواهند با طرح این شایعات، پشت ارتش را خالی کنند. البته باید تاکید کنم که در داخل سوریه، فرد یا جریانی، چندان به این شایعه توجه نکرد. زارعی در این باره تاکید کرد: در چنین شرایطی، ترک‌ها می‌توانند منشأ بسیاری از شایعات باشند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: بشار اسد ، ارتش سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار