گزینه‌های ایران پس از تمدید تحریم تسلیحاتی

ایران در مقابل تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، ۵ گزینه دارد تا در مقابل بدعهدی‌های طرف‌های غربی و دسیسه‌های واشنگتن «اقدام متقابل» کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به موعد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، واشنگتن تلاش می‌کند تا مانعی بر سر این موضوع ایجاد کرده و مانع از عادی شدن وضعیت ایران در بازار تسلیحاتی جهانی شود؛ ولی نکته مهم اینجا است که ایران در این مسیر دست بسته نیست.

از اواخر سال گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که برای خروج کشورش از برجام و فشار حداکثری علیه ایران تلاش زیادی کرده، با اشاره به بندی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام هم پیوستی از آن است، بدون اشاره به فروش میلیاردی تسلیحاتی ایالات متحده به کشور‌های عربی پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را عاملی بر ناامنی غرب آسیا دانست.

پمپئو و برایان هوک مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا بار‌ها با اشاره به پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی که طبق قطع‌نامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر (اواخر مهرماه سال جاری) به پایان می‌رسد، خواستار اقدامی فوری برای توقف این فرآیند شده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست اواخر ماه گذشته در گزارشی فاش ساخت که واشنگتن در ابتدا تلاش خواهد کرد با اجماع در شورای امنیت قطع‌نامه‌ای را به رأی گذارد که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای مدت نامحدودی تمدید شود.


بیشتر بخوانید


این روزنامه ادامه داد که اگر آمریکا در این مسیر موفق نشود، با توسل به قطع‌نامه ۲۲۳۱ خود را عضو مشارکت‌کننده در برجام اعلام کرده و بر اساس آن مکانیسم ماشه را عملیاتی می‌کند و با این اقدام، تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد که ذیل فصل هفتم وضع شده و تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از آن است، بازخواهد گشت.

ایران در مقابل با یادآوری خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و با تاکید بر این موضوع که دیگر واشنگتن در قبال برجام هیچ حقی ندارد، اعلام کرده است که در صورتی که آمریکا موفق به بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی شود، اقدام متقابل خواهد کرد.

هرچند کشورهایی، چون چین و روسیه رسماً اعلام کرده‌اند که تلاش آمریکا غیرمنطقی بوده و واشنگتن دیگر عضوی از برجام نیست که بتواند در مورد آن تصمیمی بگیرد؛ ولی تهران نیز گزینه‌های روی میزی دارد که می‌تواند جلوی اقدامات و تلاش‌های آمریکایی‌ها را بگیرد و باز هم شکست دیگری در پرونده مقامات واشنگتن ثبت شود.

۱ - محدود کردن بازرسی‌ها

با توجه به اینکه ایران تحت شدیدترین نوع بازرسی‌های قرار دارد، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند برای محدود کردن بازرسی‌ها، در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی اقدام کند.

در همین راستا نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری خود با خبرنگاران که روز شنبه ۱۸ آبان در سایت غنی‌سازی فردو انجام گرفت در مورداحتمال کاهش بازرسی‌ها گفت: باید این نکته را نیز بگویم که در برخی موارد که مربوط به کاهش تعهدات برجامی ما می‌شود دیگر لزومی به بازرسی‌های آژانس نیست و اگر آن‌ها می‌خواهند همچنان به این کار ادامه دهند، وقت خود را تلف می‌کنند.

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم نیز در همین رابطه و با اشاره به بدعهدی طرف‌های غربی تصریح کرد: در صورت ادامه بدعهدی اروپایی‌ها و تأمین نشدن منافع کشور، محدودیت‌هایی را در مقابل بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد خواهد شد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز در همین زمینه بیان کرد: اعمال برخی محدودیت‌ها مقابل بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران را به‌عنوان بخشی از کاهش تعهدات برجامی کشور می‌تواند در دستور کار باشد.

۲ - افزایش سطح غنی‌سازی

ایران پیش از برجام در سطح ۲۰ درصد به غنی‌سازی می‌پرداخت و بسیاری این موضوع را ابزار قدرتی در دست کشور برای چانه‌زنی می‌دانستند. تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که با توجه به خط قرمز بودن غنی‌سازی بالای پنج درصد، اگر مسئولان کشور بازگشت به سطح ۲۰ درصدی را اعلام کنند، می‌تواند گام مؤثری در مقابل بدعهدی طرف‌های غربی باشد.

کمالوندی در نشست خبری سال گذشته خود که در فردو برگزار شد، در همین باره اظهار داشت: توان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم.

همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) در پاسخ به خبرنگار ما گفت: هرگاه مقام‌های ارشد کشور درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی دستور دهند، ما در چهار دقیقه به آن دست پیدا می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز در همین زمینه گفت: کاهش تعهدات ایران می‌تواند افزایش سطح غنی‌سازی تا سطح مورد نیاز باشد تا اروپایی‌ها را وادار به اجرای تعهدات خود کند.

۳ - عدم اجرای پروتکل الحاقی

ایران طبق برجام، اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند و طبق مفاد توافق، کشورمان باید در هشتمین سال روز توافق با روز ارائه گزارش مدیرکل آژانس، پروتکل الحاقی را در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب کند.

اما با توجه به این موضوع که آمریکا به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، برخی از مسئولان عدم اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران مطرح کردند و این اقدام را هشداری جدی به طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات خود می‌دانند.

علی مطهری نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: حال که تا این حد ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و بیش از سایر کشور‌ها تأسیسات هسته‌ای را بازدید می‌کنند، می‌توانیم از اجرای پروتکل الحاقی خودداری کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز با تاکید بر عدم اجرای پروتکل الحاقی به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران گفت: وقتی پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه در حال اجرا است؛ اما طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، جمهوری اسلامی می‌تواند انجام اجرای داوطلبانه این پروتکل را متوقف کند.

۴ - خروج از NPT

ایران در سال ۱۹۶۸ به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پیوست و بعد از انقلاب اسلامی، همیشه عضویت در این پیمان مورد مناقشه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه حضور کشورمان در NPT با توجه به بدعهدی‌های مکرر غربی‌ها در انجام تعهدات به‌رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران، کاری اشتباه است.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از اقدام ترامپ در ترک برجام گفته بود: در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام، یکی از گزینه‌های ایران، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان. پی. تی) است.

پس از خروج آمریکا از برجام، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای مواضع دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی چندین پیشنهاد برای کاهش تعهدات ارائه کرده، گفت: سازمان انرژی اتمی ۱۵ پیشنهاد ارائه کرده که برای آینده مورد اقدام قرار می‌گیرد و خروج از NPT نیز یکی از همین پیشنهادات است.

با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به وضوح مشخص می‌شود که خروج از NPT یکی از گزینه‌های روی میز ایران برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی بوده و امکان اتخاذ این تصمیم در زمان خود بسیار زیاد است.

علاوه بر اظهارات شمخانی و کمالوندی، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به ادامه بدعهدی‌های طرف مقابل در توافق هسته‌ای در جمع خبرنگاران و رسانه‌های انگلیسی گفت: در برخی از حلقه‌ها و بین بعضی شخصیت‌ها در ایران این نظریه وجود دارد که در حال حاضر از عضویت در NPT سودی نمی‌بریم. به دنبال مسائلی که در مورد برجام پیش آمده، تعداد بیشتری از مردم به صحبت‌هایی که در مورد خروج از NPT می‌شود، توجه می‌کنند.

۵ - خروج از برجام

یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پرتکرار برای مقابله با بدعهدی‌های طرف‌های غربی و کارشکنی‌های ادامه دار آمریکا، خروج از برجام است و محمدجوادظریف وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایران گزینه‌های متعددی دارد و خروج از برجام نیز یک گزینه است. حتماً این اقدام یکی از ده‌ها گزینه ما است.

وی همچنین در میزگردی با روزنامه‌نگاران که در مقر ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد هم گفت: اگر مکانیسم مالی اروپا مؤثر نباشد، ایران ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود.

علاوه بر وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ۱۸ اردیبهشت در گفتگو با شبکه ۲ رسانه ملی خروج از برجام را یکی از گزینه‌های روی میز ایران اعلام می‌کند و می‌گوید: ما خروج از برجام را در دستور کار قرار داریم.

عراقچی در گفتگوی دیگری با تاکید بر اینکه اصل بر منافع کشور است، نه اینکه برجام حفظ شود، تصریح کرد: اگر منافع کشور ایجاب کند که برجام را کنار بگذاریم، این کار صورت می‌گیرد.

وی همچنین در میزگردی در کنفرانس عدم اشاعه که در شهر مسکو برگزار شد، اظهار داشت: روشن است که وقتی توافقی برای شما منفعتی نداشته باشد، دلیلی ندارد که به تعهدات خود پایبند باشید. توازن توافق به کلی بر هم خورده است، همه می‌دانند. هر توافقی بر اساس بده بستان است. اگر قرار است ایران فقط اعطا کند و در مقابل چیزی دریافت نکند، چرا باید در این توافق بمانیم؟

تغییر نگرش ایران در دکترین هسته‌ای

عراقچی در نشست مسکو با یادآوری همکاری ایران در موضوع هسته‌ای به نحوی طرف‌های غربی برجام را تهدید و عنوان کرد: اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد]قرار گیرد، این به‌معنای آن است که «دکترین هسته‌ای» ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم.

همچنین حسن روحانی ۱۷ اردیبهشت سال جاری در نشست کابینه گفت: لغو تحریم تسلیحاتی، جزو لاینفک برجام است. اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران ۱+۴ در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود و آن‌ها می‌دانند چنین خطایی چه عواقب وخیمی برای آن‌ها دارد.

این دو موضوع نشان می‌دهد که ایران با اتخاذ راهبردی منسجم و بازدارنده تلاش دارد تا به اروپایی‌ها بگوید که اگر قرار باشد انفعال آن‌ها ادامه داشته و در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا همچنان بی‌عمل باشند، ایران با اتخاذ شیوه مناسب، خواهد توانست جواب درخوری که در بردارنده منافع ملی باشد را در مقابل ایالات متحده دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
خدایی اصلا هم دست بسته نیستیم!!!!با این گزینه ها پدر امریکا در میاد..وای
Germany
سرباز وطن
۲۱:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
در خوشبینانه ترین حالت کشور وارد دوره ی عدم قطعیت سیاسی اقتصادی شده و با بازی های پلیس خوب و پلیس بد امریکا و شرکا ، ایران در حال فرسایش است
رفع تحریم های تسلیحاتی نیز یه شوخی تلخ و تهوع اور دیگر است .. ما داریم همچنان از گلابی های ان تحریم هایی که رفع شد تغذیه میکنیم !
با امدن احتمالی باید بر سر کار همین تحریم های شکننده و نصفه و نیمه و بدون اجماع جهانی امریکا شدت میگیرد پس بهتر است تا دیر نشده با پیش دستی این بازی را برهم بزنیم
من اینجا قول شرف میدهم که بایدن هم دور جدید گفت وگو را خواستار خواهد شد!
باید در سریع ترین زمان ممکن در دکترین هسته ایی تجدید نظر و بمب اتم ساخته شود تا این بازی تمام شود !
پاینده ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
تمام کسانی که به این دولت رای دادن در پیشگاه خدا باید جوابگو باشند، این نتیجه خفت بار از سال ها قبل کاملا قابل پیش بینی بود و بارها در تریبون های مختلف گفته میشد ولی ذهن عده ای در جای دیگر سیر میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
مشکل جای دیگریست
Iran (Islamic Republic of)
رفیعی
۰۴:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
برام از اولش هم اشتباه بود کشورهای مقابل عهد شکنی می‌کنند تا زور بالاو میاد و می‌بینند ب نفعشان نیست می‌چسبند ب برام ک اونو هم خودشون فاتح خوندن ی نفر مثل احمدی نژاد میخاد ب پشتیبانی ملت شجاع ایران در یک جمله خلاصه کند پیشرفت ایران ب کشورهای اروپایی مربوط نمی‌شود ما می‌توانیم متاصفانه روحانی فقط بلده ملتو تو تنگنا قرار بده ملت ثابت کرده هیچگاه زیر حرف زور نمیره هر ایرانی یک سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
حسنزاده
۰۳:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
غرب در مقابل ایران هر آنچه که در نظر دارد انجام خواهد داد اما این پروسه تا به حلقه آخر برسه برای اونها منفعته چرا که باعث شدن از پیشرفت یک کشور بزرگ مانع شوند اما ایران بهترین استراتژیش این باشه که باعث بشه غرب سریعتر این مراحل پروسه رو سپری کنند که در مقابل تک تک مراحل اونها پاسخ های دردناک یعنی لغو تعهدهای مهم رو پیش رو بزاره با این کار ایران به مردمش خدمت کرده ونخواهد گذاشت بیش از این مردم نسل اندر نسل تلخی فشار تورم اقتصادی را تحمل کنند..
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۳:۴۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بنظرم بهترین گزینه ساخت باتری اتمی 75 آمپر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چرا پس از دهها سال از راه اندازی کارخانه های تولید ماشین آلات راهسازی هنوز این صنایع همچنان دنبال مونتاژ محصولات خارجی هستند!! چرا وزارت صمت اقدامی در جهت خودکفایی وبومی سازی این صنعت برنداشته مگر تولید ماشین آلات راهسازی سخت تر از ساخت موشک و زیردریایی هست!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
دادا ما موشک هامون هم مونتاژه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا کار خودشا میکنه پس بهتره همین الان غنی سازی ۶۰ درصد بکنید
Iran (Islamic Republic of)
h.f
۲۳:۳۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
دیپلماسی و صحبتحای حقوقی برای کسی قابل اجراست که قوانین بین المللی و بفهمد ایت دیوانه ها که بر آمریکا حکومت میکنن که حقوق و قوانین رو نمی فهمند
اگه با اقتدار تمام و از موضع قدرت وارد نشیم جسارت اینا بیشتر خواهد شد نباید اشتباه برجام و مهلت دادن به اونها تکرار بشه باید مثل عین الاسد فورا اقدام متقابل انجام بشه تا دشمن جرات جسارت نداشته باشه
به پیر به پیغمبر آمریکا خیلی خیلی ضعیفتر از اونه که متاسفانه بعضی از این مسولین از اون حساب میبرن ..

عاقبت یک روز مغرب محو مشرق میشود
عاقبت غریب ترین دل نیز عاشق میشود
شرط می بندم که آن روز زود است و نه دیر
مهربانی حاکم کل مناطق میشود
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۳:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تا انتخابات هیچ کاری نمیکنیم نه ما نه کدخدای پوشالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آخی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام. هیچ کدام گزینه نیستند. امریکا هم دنبال اینه که ایران یکی از این گزینه ها را دنبال کنه که بهانه بیشتر گیر بیاره. ما انچنان گزینه ای نداریم. اگر تحریم تسلیحاتی تمدید بشه، دیگه ایران چیزی برای از دست دادن نداره و نه چیزی برای بدست اوردن و احتمالا راهی بجز مذاکره نمی ماند ولی شرایط ان زمان با سال 92 خیلی فرق داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خروج از NPT به اندازه کافی برای غربی ها واسراییل وحشت افرین هست. خصوصا که ممکنه سلاح های خاصی هم دست محور مقاومت بیفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بسیارعالی فکر خوب
Iran (Islamic Republic of)
طیبه
۲۲:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
مرگ وننگ براین قوم یهود به امیدالهی نابودی سیاست مداران آمریکا نزدیک است
Switzerland
سید فروزان
۲۲:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
قرار دادی که از۵+۱ تبدیل شده به ۱+۰
باید به سطل زباله انداخته شود ، چه دلیلی بر نگه داشتن آن وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۲:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام، من همیشه میگم گفتگو بهترین راه حله وقتی الان داریم میبینیم گفتگو کردیم وضع بدتر شد که! تحریم ها چندبرابر شدند پس این گفتگو اینجا جواب نداد، من نمیدونم برای چی برجام تکه تکه شده هنوز برای ما فقط پابرجاست در حالی که همه از آن یجورایی خارج شدند و شدیدترین تحریم ها رو انجام میدن، از شما خواهش میکنیم از برجام خارج شوید، اینها در این مدتی که در برجام بودیم همه ی تحریم ها را انجام دادند، دیگر تحریمی پمانده انجام بدهند، ،حتی زندان قرچک را هم تحریم کردند!! این برجام الان چه فایده ایی برای ایران دارد؟ که اینقدر پافشاری میکنید!!، لطفأ خارج شپید و با قدرت پیش برید بخدا قسم غرب زانو میزند ـ به عقل می آید، همه ی تحریم ها الان برقرار است خارج شوید لطفأ
Germany
علی
۲۱:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام ما از آمریکا و اروپا دستور نمیگیریم ما سپاه را داریم که به رهبری ومردم وفادارند و ما باید بمب اتم داشته باشیم تا الان هم کم کاری کردیم
Germany
محمد
۲۱:۲۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
دوردبرارتش پرافتخارایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
این دولت جرأت هیچ کدام را ندارد و این دیپلماسی التماسی نتیجه ای جز جسارت بیشتر دشمن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه های برخورد
۱.عکس با موگرینی....
۲. تصویب برجام زیر ۲۰ دقیقه
بقیه گزینه زیر میزه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
همش را باید لغو کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۲۰:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه های اختلاس،فساد و غارت بیت المال رو توسط مسئولین محترم،فراموش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
این توافق از اولم اشتباه بود هشت سال وقت دولتو تلف کردن واس برجام آخرشم هیچی هر روز مشکلات مردم بیشتر شد فقط کاش همون اول به حرف آقا گوش میدادین مذاکره نمیکردین عوضش به داد مردم بدبخ میرسیدین...خب دیگ این دولت انتخاب خوده مردم بود باید پای عواقبش هم وایسن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۳۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
کلک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد مقاوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
مقاومت اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
فقط اقتصاد مقاومتی
Belgium
حسین
۲۰:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
من به عنوان یک جوان ایرانی که در این کشور زندگی میکنم ، با توجه به رویدادهای کنونی که در این چندسال ،از مذاکره تا توافق و خروج آمریکا از توافقنامه و بدعهدی اروپایی ها که هیچ سودی جز تحریم ، گرانی و زجر کشیدن مردم ایران نداشته ، لطفاً قاطعانه به دونیا اعلام کنید که ایران یک کشور مهم و قدرت مند است و کسی حق پایمال کردن حقانیت ما را ندارد حتی سازمان ملل متحد که سر در آن با روح ایران و ایرانی گشوده شده ، باتشکر ⁦
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تا رسیدن به موعد اتمام تاریخ تحریم تسلیحاتی باید از حالا سفارش ساخت را بدهیم ودر اولین روز نسبت به انعقاد قرارداد وتحویل انها اقدام کنیم چون تا امریکا به خود بیاید ما خرید کردیم ووارد کردیم ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره ایرانی
۱۹:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اقیان نظرات را که میدن از روی شکم سیری هست یا اینکه شما هم مثل تمام مردم هستید به دور ور هم نگاه کنید من نمیکم زیر بار زور رفت ولی سیاست برای همچین روزهایی هست تفکر به نبع ملت به اقتصاد مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
امیدوارم منتشر کنی ...
کم کردن نظارت درست است در همان سه سطح که فرمودید: در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی.
و بالاتر از ان حتی اخراج تمام بازرسان آژانس . چرا که بازرسان نقش جاسوس داشته اند تا بازرس.
اما خروج از npt برای چه ؟
این طرح دوستانی است که یا اهل تفریط اند یا فراط .
مگر ما بمب اتم می خواهیم ؟ خروج از npt ما را در جایگاه متهم قرار می دهد . ما باید مطالبه گر باشیم و طلبکار .
Germany
سرباز وطن
۲۱:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
مطالبه گری دولت تعامل مدار و گلابی های پی در پی که از درخت برجام چیده ایم را فراموش کرده ؟ یا به نفعت است که فراموش کنی
تروریست های فرودگاه بغداد تنها زبان موازنه ی وحشت اتمی را میفهمند 16 سال است دارند این ملت را تحریم میکنند
تنها راه باقی مانده ساخت بمب اتم و تغییر در دکترین هسته ای است
ایا تروریست های میز مذاکره جرات میکنند ژنرال کره شمالی ، پاکستان یا چین را ترور کنند ؟
خیر چون موازنه وحشت اتمی خیلی زود عرق سردی بر پیشانیشان مینشاند
پاینده ایران !
Iran (Islamic Republic of)
ناجي
۱۹:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
مابايد الان كه غرب درگيرجنگ داخلي است به سرعت موارد بالا راعملي كنيم الان بهترين فرصته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ایران هیچ کاری نمیکنه، همه تحریمهام برمیگرده، اقتصاد هم از اینی که هست داغون تر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
دوران ذلت به سر آید 1400
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۷:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
یادمان نرود این مخمصه ای که با آن درگیر هستیم از برکت تصمیمات دولت احمدی نژاد است که تمام مصوبه های شورای امنیت را کاغذ پاره دانست اگر دولت همانند احمدی نژاد بجای این دولت بود سرعت تحریمها وشاید خدای نکرده جنگ بیشتر بود باور نداریددر۱۴۰۰ خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اره بزنید نمه رو بترکونید امریکا اسراعیل انگلیس و فرانسه و عربستان و کانادا و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
هیچی دیگه هفت سال مردمو سرکار گذاشتن با اون همه وعده و وعید اقتصاد کشورو نابود کردن و همه چیو به برجام و سازش گره زدن الانم خیلی راحت میگن اشتباه بوده باید از برجام بیایم بیرون و با این همه ضرر برگردیم به هفت سال قبل.عمرو جوونی ماهم کشک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه ......تولید انبوه سلاحهای........به تعداد زیاد و مکانهای زیاد و کارخانجات زیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۸:۵۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آقا دست از این انرژی هسته ایی بکشید مردم رو بیچاره کردید پدر از روی زن و بچه اش شرمندست تمام روسای دنیا تمام تلاششون رو میکنن که رفاه آبادانی و آسایش رو برای جامعه شون به ارمغان بیارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
واقعا کل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
یک جانبازجنگ تحمیلی
۱۸:۲۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تاکی تعلل ؟ تاکی تامل ؟ تاکی تساهل ؟تاکی مدارا؟بایدبدشمنی که ما راتهدیدمیکندپاسخ قاطع دادکه همه گزینه هاروی میزاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اگرتحریم تسلیحات نظامی دوباره تمدیدشودبایدایران یک جواب درخوربه غربیهابدهداولابرجام چندسال کشورمارابه عقب انداخت دومن ایران بایدعزمشوجزم کندصلام اتمی راهرچه سریعتربسازدیاکلاهک هسته ای بسازدجواب امریکا اینه اقاازان پی تی خارج شویداین همه مشکل رابه جان خریدیم الان واقعاامریکاماراسرکارگذاشته آنهم چندسال بس دیگه برجام الکیه فقط خاستن ایران راعقب بیندازندوالابرجام الکی است وامریکااصلابه هیچ صراتی مسقیم نیست بس والله بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
البته گزینه های ایران درصورتی جواب میدهد که دولتی مقتدربیایدوگرنه مثل خروج امریکاازبرجام وبدعهدی اروپابازهم انفعال ادامه خواهدداشت
Iran (Islamic Republic of)
جوادطاهونچی شاندیز
۱۷:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
امریکا بخواهد ونخواهد ما ابر قدرت متطقه هستیم وخواهیم ماند.
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۷:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ایران تا میتونه باید هواپیما و بالگرد بخره، تا میتونه، نیرو هواییمون خیلی افتضاهه، اگه تقویت بشه جزو 5کشور قدرت نظامی دنیا میشیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مردم عادی
۱۷:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
من بمب اتم می خواهم با هسته اش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بایدبا تمام توان انواع سلاحهای مورد نیازمان را مخصوصا موشک از عنواعش را خودمان بسازیم ونگاهمان به سازمان ملل وغربیها نباشد این نقطه ضعف انهاست،واز بد عهدی انها درس گرفته و استفاده سیاسی ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اگر آمریکا دوباره کارشکنی کرد و اجازه دسترسی به سلاح های متعارف را نداد باید سیاست و دکترین اتمی خود را تغییر دهیم .
امنیت کشور مهم تر از هرچیز است اگه اجازه سلاح متعارف نداریم پس به اجبار از سلاح نامتعارف برای بازدارندگی و امنیت استفاده میکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
کاش تحریمها و تمدید کنن تا ما از برجام ب کلی خارج بشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
من فقیرم و هر دارم فقیر میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اگه تحریم تسلیحاتی خدایی نکرده برگرده باید همکاری رو با آژانس کاملا قطع و خروج از برجام و npt و غنی سازی بالایی پنجاه درصد و برد موشک هارو به بالای ده هزار کیلومتر برسونیم تا اروپایی ها و امریکایی های تروریست بفهمن چه غلطی کردن
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۱۶:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
همه جور بلا سرمون میدن اروپاییها و امریکا ولی ما همچنان چسبیدیم به برجام .باید به قول دوستمون پارسال میومدیم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۶:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
یادمون نرفته میگفتین اگه تحریم نفتی بشیم قیمت نفت میشه هزار دلار تنگه هرمز میبندیم اخه با کدام قدرت فقط موشک که کافی نیست کجای اقتصاد ما توان پرداخت این هزینه هارو داره
Iran (Islamic Republic of)
امین زارعی
۱۵:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اقای رئیس جمهور کل مشکل و داستان با امریکا بود،همه کشور های اروپایی هم تابع امریکا هستند،همان موقع که ترامپ خبیث برجام رو پاره کرد ما باید بصورت زنده در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با یک بیانه محکم در جواب امریکا برجام را مقابل چشم جهانیان پاره میکردیم تا قدرت تصمیم گیری ایران جلوی زورگویان در تاریخ ثبت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
برجام برای ما فقط خسارت داشت .
خدا باعث و بانی برجام رو با ابوجهل محشور نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
برجام خیلی وقته مرده ولی دولت هنوز
فکر میکنه برجام امکان بازگشت داره.
اقتدار بد چیزی نیست....
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چشم بستن به اروپایی ها و آمریکا از کل اشتباه بود و هست .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی بلوچی
۱۵:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
برجام خیلی وقته مرده و بهتراست که ایران هم مثل دیگر کشور ها سلاح هسته ای داشته تولید کند.
ما اگر مدعی ظهور امام زمان(عج) هستیم باید بتوانیم از جان حضرت (عج) دفاع کنیم پس داشتن سلاح های هسته ای یک امر ضروری است و در دنیای وحشی که آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، پاکستان و هندوستان سلاح هسته ای دارند پس ما چرا نداشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۱۵:۰۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزبنه ٥ تا آخرش ...
باید از اول ایجور عمل میکردیم الان دیگه دیره .......ولی باز اشکال نداره باسرعت و قدرت هرچه تمام تر باید پیش بریم
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه ۶ : حمله به اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
از همون اول باید این کارو می کردیم
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۴:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
یعنی یه نفر پیدا نمیشه از برجام خارج بشیم و اجازه بازرسی به غربی ها ندیم، بخدا هیچ غلطی نمیتونن بکنن، دیگه از این بدتر که نمیشه،
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۴:۳۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ساخت بمب اتمی و خروج از NPT
Iran (Islamic Republic of)
Yavar
۱۴:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
من فکر میکنم همه این ها با هم لازم هستش و خیلی سال پیش باید این کارها رو میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ههههههه اینها که فرمودید راه حل بود ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آیا تاکنون عضویت در معاهدات بین المللی برای کشور سودی داشته است؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ما باید پارسال از ان پی تی خارج میشدیم مرگ یه بار شیون یه بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ساخت بمب اتم و نابودی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آل سعود و کفار
Iran (Islamic Republic of)
Yousiw
۱۴:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چشم حتما به بالا گزارش میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خدا همه ما رو شفا عاجل دهد بمب اتم فقط آل سعود رو میکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
حتما قربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
می خوای خودمون 4 نفر بمونیم حالشو ببریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
عجب فیلمی هستی والا... ای شیطون بلا . تو کجا بودی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
نمی‌خواد به بالا گزارش بدی بالا گوشش به این حرفها بدهکار نیست.
واقعا چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
مشکل ما با دولت های جنایت کار هستش و نه مردم بیگناه، بمب اتم باعث کشته شدن انسان های بیگناه زیادی میشه، مگه ما مث آمریکایی ها و پدرشون! ( انگلیس خبیث ) و فرزندشون ( اسرائیل ) جنایت کاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اگر آمریکا و غرب به زیاده خواهی خود ادامه دهند ،تجدید نظر در دکترین هسته ای جواب خوبی است.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خدایا ممنون بابت این اقتدار .... برامون این اقتدار تا ظهور مهدی حفظ کن تا قدرت حفاظت از معصومت رو داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۱۸:۱۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ایشالا خداوند شهادت را نصیب شما بگرداند
الهی آمیییین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خیلی دلم میخواهد بدونم اینا کی ان که میان و منفی میدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
خدایا خودت به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
خدایا اقتدار رو زیاد کن و خیلی هم حفظش کن
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۰۹:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه 4 یا 5 بهتر هستن
و گزینه 5 عالی تر
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۵:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
گزینه چهار خیلی خوبه
آخرین اخبار