اهدای خون ۲۵ هزار نفر در خراسان رضوی

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا امروز ۳۳ هزار و ۲۵۴ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کرده‌اند که از ۲۵ هزار و ۶۳۸ نفر خون‌گیری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجید عبداللهی مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا امروز، تعداد مراجعه به سازمان انتقال خون در مشهد نیز ۲۱ هزار و ۴۷۳ نفر بوده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۸ نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

او با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون یک سازمان با درجه حیاتی است، افزود: خون‌گیری نشدن تعدادی از مراجعه‌کنندگان دلایل مختلفی دارد که پایین یا بالا بودن فشار خون، مشکلات و بیماری‌ها، اقداماتی که افراد خارج از عرف انجام داده‌اند، سفر‌هایی که رفته‌اند از جمله این دلایل است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: علاوه‌بر این، معتادان، کسانی که رابطه جنسی نامطمئن دارند و کسانی که شاخص‌های انعقادی تغلیظ شده دریافت می‌کنند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.

عبداللهی بیان کرد: همچنین افرادی که بعد از ده‌سالگی سابقه ابتلا به زردی دارند و کسانی که مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به هپاتیت B و C و ایدز هستند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.


او تصریح کرد: کسانی که بیمار شده‌اند و به‌طور موقت دارو مصرف می‌کنند یا ناچار به تزریق واکسن هستند و همچنین افرادی که به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، به‌طور موقت از اهدای خون معاف هستند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: آزمایش هپاتیت B، C و همچنین آزمایش ایدز و سیفلیس از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که بر روی خون اهداکنندگان انجام می‌شود.


مشارکت ۱۳ درصدی گروه‌های خونی منفی


او درباره مشارکت گروه‌های مختلف خونی در خراسان رضوی افزود: پارسال بیشترین آمار مشارکت را گروه خونی O+ با ۳۰ درصد مشارکت و ۴۲ هزار و ۵۹۵ اهداکننده و کمترین مشارکت را گروه خونی AB- با یک درصد مشارکت و هزار و۵۴۰ اهداکننده به خود اختصاص داده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: گروه خونی A+ با مشارکت ۲۶ درصدی و ۳۷ هزار و ۱۳۷ اهداکننده، A- با ۵ هزار و ۹۹ اهداکننده و مشارکت ۴ درصدی، B+ با ۲۳ درصد مشارکت و ۳۲ هزار و ۱۲۴ اهداکننده، B- با ۳ درصد مشارکت و ۴ هزار و۴۶۸  اهداکننده، AB+ با ۸ درصد مشارکت و ۱۱ هزار و ۱۴۴ اهداکننده و گروه خونی O- با ۵ درصد مشارکت و ۶ هزار و ۷۳۳ اهداکننده در سال، خون اهدا کرده‌اند.

عبداللهی بیان کرد: از این آمار ۱۳۳ هزار و ۱۶۵ اهداکننده مرد با مشارکت حدود ۹۵ درصدی و ۷هزار و ۷۴۹ نفر اهداکنندگان زن با مشارکت حدود ۵ درصد می‌باشند.
 

مشارکت ۶۴ درصدی مشهدی‌ها در خراسان رضوی

 
او درباره فعالیت پایگاه‌های سیار تصریح کرد: باتوجه‌ به کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی، اکنون پایگاه‌های سیار اهدای خون تعطیل است و پایگاه‌های امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی ابتدای خیابان دانشگاه؛ پایگاه امید واقع در خیابان آیت‌اللّه شیرازی، نبش آیت‌اللّه شیرازی ۳، طبقه منفی یک مجتمع تجاری و اقامتی امید؛ پایگاه شهید کریمی واقع در قاسم‌آباد، بولوار شریعتی، شریعتی ۲۸؛ پایگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (میلاد) واقع در بولوار استقلال، بین استقلال ۲ و ۴؛ پایگاه مهر واقع در بولوار ابوطالب، نبش ابوطالب ۳۳ در ساعت ۸ تا ۱۳ فعال هستند. پایگاه امام رضا (ع) نیز در ۲ نوبت و در بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ فعال است.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.