گزارش پژوهشکده بین‌المللی صلح استکهلم درباره تسلیحات هسته‌ای در جهان

پژوهشکده بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) گزارش سالانه خود درباره وضع خلع سلاح هسته‌ای در سراسر جهان را امروز دوشنبه منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پژوهشکده بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) در گزارش سالانه خود در مورد خلع سلاح هسته‌ای که امروز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد به رغم تلاش‌های روسیه برای کاهش تسلیحات اتمی جهان و اقدامات موقت آمریکا، تعداد کل سلاح‌های هسته‌ای در جهان رو به کاهش است، اما سایر قدرت‌های هسته‌ای به مدرن سازی زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند.

در بخشی از گزارش این پژوهشکده آمده است: مجموع سلاح‌های هسته‌ای جهان در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش‌های روسیه برای نابودی زراد‌خانه‌های اتمی خود و خروج آمریکا از معاهدات تسلیحاتی و توقف موقت تولید تسلیحات هسته ای، کاهش یافته است. این در حالی است که سایر قدرت‌های هسته‌ای همچنان به مدرن سازی زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند. زرادخانه‌های این کشور‌ها به طور قابل توجهی کوچکتر از زرادخانه‌های روسیه و آمریکاست، اما اقدامات آن‌ها در توسعه زرادخانه هایشان و استقرار سامانه‌های جدید هسته‌ای ممکن است به روند رو به افزایش تسلیحات اتمی در جهان منجر شود.

در حال حاضر، هند و پاکستان به تدریج اندازه و تنوع زرادخانه‌های هسته‌ای خود را افزایش می‌دهند. کره شمالی نیز همچنان برنامه هسته‌ای نظامی خود را به عنوان عنصر اصلی استراتژی امنیت ملی خود در اولویت قرار می‌دهد.

از اوایل سال ۲۰۲۰، آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی در مجموع حدود ۱۳۴۰۰ سلاح هسته‌ای را در اختیار داشته اند که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار