در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رعایت استاندارد بین المللی در محصولات داخلی ضرورت ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: رعایت و استفاده از استاندارد‌های بین المللی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، ضروریت زیادی در محصولات داخلی ندارد.

مهدی صادق زاده در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش استاندارد در رونق تولید اظهار کرد: استاندارد یکی از مهم ترین ابزارهایی است که کشورها برای ارتقا کیفیت محصولات داخلی خود استفاده می کنند.

وی افزود: رعایت استاندارد و پیروی از آن با توجه به افزایش کیفیت محصولات داخلی، تجارت خارجی کشور‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا کالا‌ها با کیفیت بیشتری در بازار‌های جهانی عرضه شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به انواع استاندارد بیان کرد: ۴ نوع استاندارد در بررسی کیفیت و بهداشت محصولات وجود دارد که عبارت اند از استاندارد اختیاری، اجباری، ملی و بین المللی که هر کدام از آن‌ها به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ۸۰ درصد محصولات لبنی تغییر قیمت نداشتند؛ استفاده از وایتکس در شیر صنعتی خلاف واقع است


صادق زاده ادامه داد: رعایت استاندارد های بین المللی کاربرد بسیار زیادی در تجارت خارجی دارد چراکه کشورها می توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، اما رعایت این نوع از استاندارد در محصولات داخلی کاربرد چندانی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: رعایت کردن استاندارد هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول نهایی را افزایش می‌دهد با این وجود تولیدکنندگان داخلی تمایل زیادی به رعایت استاندارد‌ها ندارد و به همین دلیل است که بسیاری از استاندارد‌ها در کشور اختیاری هستند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در برخی از موارد، کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شوند از بهداشت و استاندارد کافی برخور هستند و به خوبی نیز در کشور عرضه و فروخته می‌شوند که در این موارد نیازی به رعایت تمام اصول استاندارد‌های ملی و بین المللی نیست.

صادق زاده با ذکر این مطلب که دولت باید سطح استاندارد‌ها را ارتقا دهد مطرح کرد: انواع استاندارد‌ها باید در کشور ارتقا یابند البته به شرط اینکه این اقدام تاثیری در قیمت محصولات نداشته باشد.

وی اظهار کرد: درصد قابل توجهی از مردم در کشور آشناییت زیادی با استاندارد ندارند و در صورتی که دولت خواهان ارتقا سطح استاندارد‌های ملی است، باید درخصوص مزیت و استفاده صحیح از استاندارد، به کمک رسانه‌ها و نهاد‌های مربوطه، فرهنگ سازی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
به عبارتی مردم این دیار لایق استاندارد های جهانی با کیفیت برای زندگی نیستند. انوقت میگن چرا مغزها مهاجرت می کنند و مردم در لاتاری آمریکا شرکت می کنند.
آخرین اخبار