رونمایی آستان قدس رضوی از نسخ خطی امام صادق (ع)

کتابخانه آستان قدس رضوی از مجموعۀ نفیس نسخه‌های خطی نفیس امام جعفر صادق (ع) موجود در گنجینۀ رضوی در فضای مجازی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در رونمایی مجازی از نسخه‌های خطی مربوط به امام صادق (ع) موجود در این مجموعه، گفت: در مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی ۱۴۳ نسخۀ خطی مربوط به امام صادق (ع) به زبان‌های عربی و فارسی با موضوع‌های اخبار، احادیث، ادعیه، عقاید، اخلاق و کلام نگهداری می‌شود که "مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه"، "توحید مفضّل" و کتاب "الإهلیلجه" مربوط به قرن ۱۱ هجری قمری، نسخی هستند که در این برنامه معرفی می‌شوند.

او افزود: قدیمی‌ترین نسخۀ آستان قدس مربوط به امام صادق (ع) کتاب "مصباح‌الشریعه و مفتاح‌الحقیقه" منسوب به ایشان عنوان است؛ این نسخه که در سال ۱۰۴۴ قمری توسط ابن‌خواجۀ مازندرانی کتابت و در سال ۱۳۸۲ خورشیدی توسط حجت‌الإسلام غروی وقف آستان رضوی شده است، دربارۀ سلوک به سوی خداوند و توجه به اوست.

مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با اشاره به اثر دیگر امام در توحید، ادامه داد: این کتاب را امام صادق (ع) بر "مفضّل‌بن عمر" املا کرد و به خاطر نام روایت‌گر آن، "توحید مفضّل" نام دارد که در ردّ دهریون و اثبات خداوند، جزء بهترین کتاب‌ها به شمار می‌رود و در زمینۀ وجوه حکمت در خلقت گیتی و آشکارکردن اسرار آن است.

هاشمی با بیان این‌که کتابی دیگر منسوب به امام را مفضّل‌بن عمر روایت کرده است، بیان کرد: این اثر که در ضمن بحارالأنوار نیز موجود است، "اهلیلجه" نام دارد و مفضّل که از شاگردان امام بوده، سؤالاتی را از ایشان پرسیده و جواب امام را آورده است. در مقدمۀ بحار آمده که سیاق کتاب‌های توحید مفّضل و اهلیلجه، بر صحت آن‌ها دلالت دارد.

او دربارۀ "اهلیلجه" تصریح کرد: نقل است که در این کتاب، امام دربارۀ شناخت خداوند جل‌ّجلاله به طرزی عجیب و بدیهی با طبیبی هندی مناظره کردند و برای او استدلال آوردند که آن طبیب هندی پس از این مناظره، به الوهیت و یگانگی خداوند اقرار کرد.

برنامۀ رونمایی از این نسخ نفیس، در روز سه‌شبنه ۲۷ خردادماه ۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت غیرحضوری در فضای مجازی و از طریق پورتال کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی برگزار شد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار