وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه دمشق از تلاشها برای افزایش همکاریهای اقتصادی با سوریه خبر داد.

برای تقویت شرایط اقتصادی در سوریه تلاش می‌کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو در ‌گفت‌وگوهای جداگانه با خبرگزاری اسپوتنیک و دیگر خبرنگاران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه سوریه موسوم به قانون سِزار از تلاش‌ها برای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان تهران و دمشق خبر داد.

گفتنی است در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قانون سِزار را برای تحریم تمامی اقدامات تجاری و اقتصادی سوریه و برخی مقامات دولتی دمشق به امضا رساند. قانون سِزار که در ماه دسامبر امضا شده قرار است از روز چهارشنبه اجرایی شود.

وزیر خارجه ایران با اشاره به قانون سِزار به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: تهران تلاش می کند همه ابزار‌های همکاری اقتصادی با سوریه را فعال کند. ما روابط اقتصادی قدرتمندی با دمشق داریم و سوریه یک خط اعتباری اقتصادی در ایران دارد. ما و دوستانمان برای تقویت شرایط اقتصادی در سوریه تلاش می کنیم.

اظهارات ظریف درحالی مطرح می شود که وی قرار است اواخر امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره مسائل مختلف از جمله سوریه دیدار و رایزنی کند.

ظریف همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: روابط ایران و روسیه به عنوان دو همسایه راهبردی است و ضرورت دارد که همواره در حال مشورت باشیم، به گفته وی شرایط ویژه بین‌المللی در زمان کنونی باعث می‌شود که این ضرورت دوچندان شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکا و برخی از کشور‌های غربی هم در شورای حکام و هم در شورای امنیت مشغول تلاش‌هایی برای بر هم زدن نه تنها مبانی برجام، بلکه بر هم زدن مبانی روابط بین‌الملل هستند.

وی ادامه داد: همانطور که در ماه‌های گذشته مشاهده کردیم، آمریکا باز هم نشان داد که کلا مخالف توافقات بین‌المللی است؛ خروج آنها از سازمان جهانی بهداشت آخرین نمونه بود که یک سازمان کاملا تخصصی را که همه دنیا با آن رابطه بسیار فعالی دارند به یک بحث سیاسی برای پوشاندن ضعف‌های داخلی خود تبدیل کرد.

ظریف با بیان اینکه باید با این سیاست از همه جهات مقابله کرد، اضافه کرد: تلاش آمریکا برای طولانی‌تر کردن محدودیت‌های تسلیحاتی که یک جزء مهم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و دستاورد‌های مهم برجام که آمریکایی‌ها در آن زمان پذیرفتند و الان می‌خواهند به دلیل تغییر رژیم خودشان زیر تعهداتشان بزنند، در همین زمینه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی عنوان کرد: مواضع ما، روسیه و چین و تعدادی دیگر از کشور‌ها در این زمینه کاملا همسان است. اروپایی‌ها هم تا حد زیادی همراهی دارند، اما آن‌ها تاکنون نتوانستند در برابر آمریکایی‌ها سیاست مستقلی را دنبال کنند، و لذا ضرورت دارد همه با هم مشورت‌ها را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه البته روابط ما با روسیه منحصر به این مسائل نیست، اظهار کرد: روابط دوجانبه و اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه و پروژه‌های مشترکی که در ایران توسط پیمانکاران روسی انجام می‌شود، همکاری در حوزه انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در بحث سوریه، اجلاس آستانه و ضرورت برگزاری هر چه سریع‌تر اجلاس سران آستانه برای رسیدگی به شرایط وخیم در سوریه و ادلب، بحث یمن، لیبی و افغانستان و سایر مباحث از موضوعاتی است که نیاز به هماهنگی و همفکری بین ما و روسیه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سید فروزان
۲۲:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
آقای ظریف سوریه را بگذار به حال خودش ، اقتصاد ایران را شکوفا و تقویت کردید.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
شما اگه بیل زنید // یه بیل بزن تو باغچه خودت // اگه میشه به وضع اقتصادی مردم خودمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
برای تقویت شرایط اقتصادی کشور خودتون کاری کنید
اقتصاد نابود شده
آخرین اخبار