باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

ظرفیت آبی مناسب در چهارمحال و بختیاری این استان را در زمینه تولید ماهیان سردآبی و همچنین تولید خوراک آبزیان در جایگاه نخست قرار داده است.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری با وجود داشتن تنها یک درصد از مساحت ایران، دارای منابع قابل توجه آب کشور و منشأ معروف‌ترین رودخانه‌های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود است.

در این استان چشمه‌های مختلفی نیز وجود دارد که علاوه بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی زمینه مناسبی را برای ایجاد کارخانه‌های آب معدنی فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید


از چشمه‌های معروف می‌توان به چشمه دیمه، چشمه زنه هفشجان، چشمه شلمزار، چشمه کوهرنگ، چشمه مایک، چشمه برم لردگان، چشمه سیاسرد بروجن و چشمه آب سرده کوهرنگ اشاره کرد.

 چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردآبی

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۲۳ هزار ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، قطب تولید این محصول در کشور است.

پرویز منصوری مدیر امور شیلات و آبزیان اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سالانه ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی در ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی این استان تولید می‌شود.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

او افزود: این میزان تولید ۱۵ درصد نیاز کشور را شامل می‌شود و چهارمحال و بختیاری را به قطب تولید این محصول تبدیل کرده است.

منصوری با بیان اینکه ارسال عمده محصول ماهی چهارمحال و بختیاری به استان‌های تهران و اصفهان  است، اضافه کرد: کشور‌های امارات، روسیه و عراق از کشور‌های هدف صادرات هستند.

احمدی کارشناس شیلات اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم  به خبرنگار ما گفت: شهرستان اردل از نظر تولید و شهرستان کیار از نظر تعداد مزارع جایگاه اول را در استان دارند.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

او افزود: به دلیل وجود مراکز تکثیر، پرورش و مراکز فناوری و کارخانجات خوراک آبزیان، زنجیره تولید ماهیان سردآبی در استان تکمیل و مستقل شده است.

احمدی گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع آب و هوایی و کوه‌های بلند دارای آب و هوایی خنک است که این شرایط زمینه پرورش ماهیان سردآبی را در این استان فراهم کرده است.

کمبودی که منجر به خودکفایی شد

با توسعه مزارع پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری کم کم تأمین خوراک آبزیان برای پرورش دهندگان مشکل شد.

امین مالکی یکی از شیلات داران قدیمی استان چهارمحال و بختیاری است که در سال‌های اول فعالیت با مشکل تأمین خوراک ماهی مواجه شد.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

نبود خوراک آبزیان این پرورش دهنده ماهی را بر آن داشت تا خودش خوراک ماهیانش را تأمین کند.

او  ادامه داد: در سال اول و دوم در زمینه خوراک آبزیان در کشور محدودیت وجود داشت تنها یک شرکت در ایران خوراک ماهی تولید می کرد که تولید آن بسیار اندک و بیشتر خوراک مورد نیاز کشور وارداتی بود.

مالکی افزود: با همکاری آبزی پروران تصمیم به راه اندازی کارخانه تولید خوراک آبزیان از جمله ماهی قزل آلا گرفتیم.

او اضافه کرد: کارخانه را با همکاری گروهی از آبزی پروران در سال ۱۳۸۳ پس از اخذ مجوز‌های قانونی، در شهرک صنعتی شهرکرد تأسیس کردیم و در سال ۱۳۸۷ با بهره گیری از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته و نیز تخصص و دانش و متخصصین صنعت تولید خوراک دام، طیور و آبزیان موفق به بهره برداری از خطوط تولید پلت و اکسترود شدیم.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

مالکی ادامه داد: پس از چندین سال تلاش مستمر و توسعه خطوط تولید خوراک این کارخانه موفق به تولید محصولاتی متنوع و با کیفیت شد که نتیجه آن بدست آوردن سهم قابل توجهی از بازار داخلی شد.

او گفت: هم اکنون با فعالیت هشت خط تولید، انواع خوراک آبزیان تولید روانه بازار مصرف می‌شود.

مهدی رضوی مدیر بهره برداری کارخانه هم  اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تن انواع خوراک آبزیان در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

او افزود: خوراک ماهی قزل آلا، خوراک ماهی کپور، خوراک میگو، خوراک ماهیان خاویاری، خوراک ماهیان دریایی، خوراک ماهیان زینتی و خوراک ماهی آمور تولیدات این کارخانه است که به صورت روزانه تولید می شود.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

رضوی اضافه کرد: این کارخانه جهت تکمیل سبد محصولات خود در آینده نزدیک خوراک حیوانات خانگی را هم در حجم بالا تولید و وارد بازار مصرف خواهد کرد.

او ادامه داد: هم اکنون نه تنها نیاز مزارع پرورش ماهی استان چهارمحال و بختیاری بلکه ۶۰ درصد نیاز کشور به خوراک آبزیان از سوی این کارخانه تأمین می‌شود.

صادرات سالانه ۸ هزار تن خوراک آبزیان به خارج از کشور

مهدی عرب مسئول بازرگانی کارخانه خوراک آبزیان اظهار داشت: سالانه ۱۰ درصد از تولیدات این کارخانه معادل هشت هزار تن انواع خوراک آبزیان به خارج از کشور صادر می‌شود.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

او افزود: کشور‌هایی مانند آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکیه، عراق، تاجیکستان و لبنان کشور‌های متقاضی خوراک آبزیان هستند.

عرب اضافه کرد: این میزان صادرات خوراک آبزیان سالانه هفت میلیون دلار ارز آوری به همراه دارد.

پرورش میگو نداریم، اما خوراکش را تولید می‌کنیم

مالکی مدیر داخلی کارخانه خوراک آبزیان به خبرنگار ما گفت: در سال ۹۴ خط تولید خوراک میگو در کارخانه خوراک آبزیان راه اندازی شد و پارسال هم طرح توسعه این خط با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد.

او افزود: با راه اندازی طرح توسعه خط تولید خوراک میگو، ظرفیت تولید این خط به ۲۵۰ تن در روز رسید.

مالکی با بیان اینکه هیچ واحد پرورش میگو در چهارمحال و بختیاری فعالیت ندارد اضافه کرد: هم اکنون ۶۰ درصد نیاز کشور به خوراک میگو از این استان تأمین می‌شود.

او ادامه داد: خوراک میگوی تولید شده در این واحد صنعتی علاوه تأمین نیاز استان‌های پرورش دهنده مانند بوشهر، بندرعباس، سیستان و بلوچستان و گلستان به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

تأمین نهاده‌های دامی چالش بزرگ کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان

تأمین نهاده‌های مورد نظر کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان و دام در کشور از بزرگترین مشکلات این واحد‌های تولیدی است.

حال که حجم بالای خوراک آبزیان کشور در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود در صورت تأمین نشدن نهاده‌های مورد نظر چه سرانجامی در انتظار این کارخانه و کارکنان و کارگران آن است.

سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در یکی از نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این مشکل را مطرح و به همراه استاندار پیگیر موضوع شدند.

اقبال عباسی در این نشست طی تماس تلفنی با خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور خواستار رفع این مشکل شد.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

خون میرزایی در جواب پاسخ داد: پیشنهاد داده ایم یک سهمیه جداگانه نهاده برای کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان قرار بدهند به خصوص استان شما که حجم بالای تولید را بر عهده دارد.

کارگاه‌های بسته بندی ماهی آخرین زنجیره آبزی پروری

طهمورث فتاحی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  اظهار داشت: هم اکنون، ۱۰ کارگاه بسته بندی ماهی قزل آلا رنگین کمانی در استان فعالیت دارد.

او افزود: ظرفیت این کارگاه‌ها ۱۵ هزار تن در سال است.

گامی در جهت بی نیازی/ تکمیل زنجیره آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری

فتاحی اضافه کرد: پارسال ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا رنگین کمانی به کشور‌های عراق و روسیه صادرات داشتیم.

حرکت استان چهارمحال و بختیاری در تکمیل زنجیره تولید در بخش آبزی پروری نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است که تداوم توسعه این صنعت تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم خواهد داشت.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار