دستورالعمل برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج باید از طرف فدراسیون ابلاغ شود

رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی گفت: برای برگزاری مسابقات رسمی و از طریق یک نرم افزار واحد، باید دستورالعمل از طرف فدراسیون ابلاغ شود تا مسابقات آنلاین به صورت رسمی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،سیدوحید میرزاده رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی عصر پنجشنبه در نشست خبری در خصوص برگزاری مسابقات شطرنج به‌صورت آنلاین گفت: ورزش شطرنج به گونه‌ای است که امکان برگزاری بصورت آنلاین را دارد و ما می‌توانیم با بهره گیری از این ظرفیت، شعار «در خانه بمانیم» را عملی کنیم و تمام توان ما معطوف برگزاری مسابقات آنلاین است. در این راه نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم تا بتوانیم خانواده‌ها را دوباره به شطرنج علاقمند کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر مسابقاتی که قبلا هفتگی برگزار می‌شد، به صورت آنلاین در حال انجام است، افزود: فعلا مسابقات آنلاین به‌صورت انفرادی توسط ورزشکاران برگزار می‌شود که هرکدام از یک نرم افزار جداگانه استفاده می‌کنند، اما برای برگزاری مسابقات رسمی و از طریق یک نرم افزار واحد، باید دستورالعمل از طرف فدراسیون ابلاغ شود تا مسابقات آنلاین به صورت رسمی برگزار شود.

او در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با جذب اسپانسر برای برگزاری مسابقات نیز اظهار کرد: معتقدم که اسپانسر باید به دنبال ما بیاید و این اتفاق نمی‌افتد مگر با کمک اصحاب رسانه در شناساندن هرچه بیشتر این ورزش به اقشار مختلف جامعه.

میرزاده در ادامه به تشریح برخی فعالیت‌های این هیأت ورزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما در هیأت شطرنج توسط کمیته‌های مسابقات، مربیان، داوران و بانوان فعالیت می‌کنیم و همه این کمیته در زحمات هیأت شطرنج دخیل هستند. همچنین کمیته مسابقات در این دو سال حضور ما، ۱۳۳ مسابقه هفتگی، ماهانه و مناسباتی برگزار کرده و در ۳۰ دوره نیز میزبان مسابقات آموزش و پرورش بوده‌ایم.

او اضافه کرد: تاکنون دو دوره مسابقات زیر ۲۰۰۰ با حضور ۴۱۷ شطرنج باز از ۱۳ استان برگزار کرده‌ایم، تاکنون نیز میزبان ۲۱۳ ورزشکار در رده‌های سنی بوده ایم.

رئیس هیأت شطرنج استان در ادامه با اشاره به برخی موفقیت‌های شطرنج بازان استان در مسابقات مخالف، گفت: امیررضا پورآقا بالا با کسب مقام مقام سوم کشور در رده زیر ۱۶ به همراه تیم ملی به مسابقات جهانی ترکیه اعزام شد و خانم زارع زاده نیز در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال نقره و برنز شد.

او در رابطه با شطرنج بانوان افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، مسابقات بانوان بصورت هفتگی و در روز سه شنبه هر هفته برگزار میشد همچنین دو سال پشت سر هم بمناسبت روز مادر، مسابقه مادر و فرزند را برگزار کردیم و به لحاظ بهره مندی از داوران بین المللی خانم نیز در کشور جزو رتبه‌های اول هستیم و دو داور بین المللی در حال حاضر قضاوت می‌کنند.

اودر خصوص شطرنج مدارس نیز اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم شطرنج را وارد مدارس کنیم البته انتقادی هم داریم مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باید قبول کند که متولی اول و اصلی شطرنج و کلا ورزش، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل استان‌ها هستند و نمی‌شود در کنار اداره کل ورزش و جوانان، در مدارس نیز انجمن‌های ورزشی تشکیل شود.

میرزاده با تاکید بر اینکه نگاه هیأت شطرنج، گسترش این ورزش به مدارس است، اضافه کرد: در همین راستا با همکاری هیأت شطرنج شهرستان تبریز و استان، کلاس‌های رایگان آموزش شطرنج را برای هفت ساله‌ها برگزار می‌کنیم.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان در این رشته، بیان کرد: در ورزش شطرنج الزامی بر بیمه نیست، اما اگر بخواهیم تعداد ورزشکاران بیمه شده را بگوییم در حدود ۱۶۰ بیمه شده مرد و ۷۰ بیمه شده زن و درکل در استان، تعداد ۷۰۰ نفر در رشته شطرنج در سیستم ما ثبت شده است.

او در رابطه با بحث مهاجرت ورزشکاران به سایر کشور‌ها ضمن انتقاد از تک بعدی کار کردن رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: مهاجرت تنها مختص شطرنج نیست، اما ببینید رسانه‌های فرانسه چگونه فیروز جانی را به‌عنوان نابغه معرفی می‌کنند! اما متاسفانه علاوه بر اینکه رسانه‌های ما تک بعدی و اختصاصی فوتبال کار می‌کنند، خانواده‌ها نیز فرزندان خود را به‌غیر از فوتبال با سایر ورزش‌ها آشنا نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار