باج‌خواهی عربستان از دولت مستعفی یمن در ازای پرداخت وام

عربستان سعودی به دولت مستعفی یمن اعلام کرد در صورت موافقت آن با قرارداد‌های نفت و گاز، با اعطای وام به بانک مرکزی موافقت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، منابع آگاه یمنی از فشار اقتصادی ریاض به دولت مستعفی یمن با هدف اجرای خواسته‌های دولت سعودی خبر می‌دهند.

این منابع اعلام کردند: دولت عربستان «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.

از این رو دولت سعودی شرط کرده است که تزریق دلار به بانک مرکزی یمن را در شرایطی دوباره انجام خواهد داد که دولت مستعفی نیز شروط و خواسته‌های ریاض را بپذیرد و با شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) طبق سیاق جدید و با توجه به تغییرات میدانی که در جنوب یمن به نفع این شورا رخ داده، به مذاکره بنشیند.

در همین راستا دولت سعودی و امارات تلاش می‌کنند با امضای قرارداد‌های موسوم به توسعه و بازسازی یمن، کنترل مناطق نفتی و گازی و برخی استان‌های راهبردی از جمله «المهره» و «سقطری» را در دست خود بگیرند.

به گفته منابع یمنی، در یکی از این قرارداد‌ها دولت سعودی تلاش دارد اداره چاه‌های مناطق نفتی شرق یمن و حق امتیاز اکتشاف و پالایش در میدان ۱۸ نفتی و گازی در استان‌های مأرب و الجوف و میدان چهارم در استان شبوه را در دست گیرد.

مأرب و شبوه دو استان یمنی است که هنوز بخش‌هایی از آن در کنترل دولت مستعفی یمن قرار داد و نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مرکزی در آستانه تسلط بر شهر مأرب هستند؛ هشت استان به طور کامل در کنترل ارتش و انصارالله یمن است و استان عدن و مناطق جنوبی نیز در اشغال شورای انتقالی جنوب قرار دارد و ریاض تلاش دارد با استفاده از این شرایط میدانی که کاملا علیه دولت مستعفی است، منصور هادی را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد.

مسئول مالی بلندپایه یمن در همین راستا تاکید کرد که یمن در بحران مالی بزرگی به سر می‌برد که ناشی از تمرد شورای انتقالی و سلطه بر درآمد‌های گمرکی است.

همچنین یکی از پژوهشگران حوزه نفت در مرکز پژوهشی صنعاء اعلام کرد که هیچ یک طرفین نمی‌توانند در شرایط جنگ بر دارایی‌های عمومی مثل فروش چاه‌های نفت یا انعقاد قرارداد‌های جدید اقدام کند و حضور دولت مستعفی در ریاض عامل فشار بیشتر عربستان برای سوء استفاده از اوضاع یمن شده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار