رونمایی از جعبه ۶۰۰ سالۀ کلید ضریح رضوی در مشهد

مسئول گنجینه تاریخ حرم موزه مرکزی آستان قدس رضوی از نمایش جعبۀ فولادی ظرف کلید ضریح مطهر متعلق به قرن نهم هجری قمری در این گنجینه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا افتخاری مسئول "گنجینه تاریخ حرم" موزه مرکزی آستان قدس رضوی با اشاره به نمایش جعبۀ فولادی ظرف کلید ضریح مطهر رضوی متعلق به قرن نهم هجری قمری در این گنجینه, گفت: این ظرف، جعبۀ فولادی ظریفی است که ابتدا قلمدان بوده و بعد‌ها در سال ۱۱۱۹ هجری قمری به علت ارزش هنری والایِ آن، به دستور شاه‌ سلطان حسین صفوی به عنوان "ظرف کلید ضریح مطهر حضرت رضا (ع)" تعیین شده است.

او افزود: بدنه‌ها و در ظرف، مزیّن به نقش‌های ترنجی و قلمدانی مشبّک بسیار ظریف است و درون شبکه‌ها، گل‌ و برگ‌های ریز اسلیمی و اشعاری در ستایش قلم با نهایت دقت و ظرافت خلق شده است.

 مسئول گنجینه تاریخ حرم موزه مرکزی آستان قدس رضوی به خالق این اثر هنری اشاره کرد و ادامه داد: محمدکاظم سازندۀ این اثر گرانبها و کم‌نظیر، نام خود را در یکی از ترنج‌ها، رقم زده است.
 
 
افتخاری بیان کرد : تاریخ و نحوۀ اهدا و نام اهداکننده با طلا روی درِ جعبه، در فاصلۀ ترنج‌ها و قلمدانی‌ها با خط نستعلیق خوش با نهایت ظرافت کوفته‌گری شده است.

او تصریح کرد: حدود ۴۰ عدد قفل و کلید به‌کارگرفته‌شده در حرم مطهر رضوی در دوره‌های مختلف تاریخی که از آن جمله قفل طلا و قفل مگسی است، در گنجینۀ تاریخ حرم رضوی به نمایش درآمده است.

در گنجینۀ "تاریخ حرم" موزه آستان قدس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی آثاری به نمایش درآمده که در گذشته در حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گرفته است یا به نحوی با حرم ارتباط دارد که ضریح‌های مطهر، محراب‌های زرین‌فام، وسایل روشنایی، زیارت‌نامه‌های فولادی، در‌های ورودی و جاروی پر طاووس با دستۀ مرواریددوزی‌شده برخی از این آثار است.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار