باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌‌دهد؛

بنویسید استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات

محمدرضا عارف استعفا کرد؛ خبری که به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شد.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف استعفا کرد؛ این خبری بود که روز هفتم تیرماه به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شد. با این حال اما اگرچه این خبر برای عده‌ای بسیار عجیب بود، اما عده‌ای هم بودند که از مدت‌ها قبل می‌دانستند این اتفاق رخ خواهد داد. اما چرا؟ شاید بد نباشد که نگاهی به اتفاقات روزهای قبل در این طیف سیاسی بیاندازیم.

ابتدای اردیبهشت ماه همین امسال بود که حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالواحد موسوی لاری نائب رئیس شورای عالی اصلاح طلبان که سمت نایب رئیسی محمدرضا عارف در شورای عالی اصلاح‌طلبان را بر عهده داشت، طی نامه‌ای استعفا کرد. او در بخشی از استعفانامه خود اظهار امیدواری کرده که با رفتن وی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دست به اصلاح ساختاری خود بزند و نقش احزاب پر رنگ‌تر شود.

استعفای عارف یا مرگ شورای عالی اصلاح طلبان؟

این استعفا باعث شد پچ پچ‌هایی درباره احتمال وجود اختلاف در این طیف سیاسی مطرح شود و برخی هم معتقد بودند که نفر بعدی که استعفا دامن‌گیر او خواهد شد، احتمالا محمدرضا عارف خواهد بود؛ چرا که از مدت‌ها قبل به خصوص پس از انتخابات انتقادات بسیاری متوجه او و عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شده بود، اما اصلاح طلبان نظر دیگری داشتند.

برای مثال احمد شریف عضو شورای عالی اصلاح طلبان در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: هر چند عبدالواحد موسوی لاری دلیل اصلی استعفا نامه خود را شرایط جسمانی عنوان کرده، اما اشاره او به نقش احزاب نشان می‌دهد که او از کمرنگ شدن نقش احزاب در شورای عالی دلگیر و ناراحت است. او در آنها روزها گفته بود که این شایعه‌ای هم که درباره استعفای محمدرضا عارف مطرح شده کذب است و چنین مطلبی نه جایی عنوان شده و نه حقیقت دارد.

علیرضا خامسیان مدیر روابط عمومی بنیاد ایرانیان هم در این باره گفته بود: «خبر استعفای عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری صحت ندارد.»

استعفای عارف یا مرگ شورای عالی اصلاح طلبان؟

وقتی همه تکذیب‌ها تکذیب می‌شود

 اما حالا مشخص شده که محمدرضا عارف حتی دو ماه قبل از موسوی لاری یعنی در اسفند ماه به فکر کناره‌گیری افتاده و استعفای خود را نوشته بوده است. به نقل از روزنامه اعتماد عارف پس از انتخابات مجلس یازدهم که دوم اسفندماه ۹۸، در پی ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در غیاب لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و با کم‌ترین مشارکت تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی رقم خورد، متن استعفای خود را به داود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان تحویل داده بود تا از این طریق به اطلاع اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برسد.»

 حالا برخی دلایل این استعفا را به سبب انتقاداتی می‌دانند که از طرف این طیف به عارف و به خصوص شورای عالی مطرح شد، انتقاداتی که بیشتر آنها به سبب شکست این جبهه در انتخابات مجلس یازدهم بود.

بنویسد استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات

برای مثال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی خواستار کنار گذاشتن تعارفات سیاسی میان اصلاح طلبان شد و گفت «با شخصیت‌های محترم سیاسی رودربایستی نداشته باشیم. مثلا اینکه آقای محمدرضا عارف وقتی نامزد ریاست جمهوری شدند و اصلاح طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند، نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کرده و  بگوییم که او حتما رئیس شورای عالی باشد. کار سیاسی که رودربایستی ندارد. »

اصلاح‏‌طلبان باید از ر‏أی‌‏دهندگان به جبهه اصلاحات پوزش بخواهند 

همچنین در بیانیه حزب کارگزاران سازندگی در بهمن ماه آمده بود: اصلاح‏‌طلبان باید از ر‏أی‌‏دهندگان به جبهه اصلاحات به علت ناکارآمدی، بی‌‏برنامه‌‏ بودن و عافیت‌‏طلبی و حتی انحصار‏طلبی در درون جبهه اصلاحات پوزش بخواهند. در نهایت هم انگار انتقادات از محمدرضا عارف و عملکردش در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کار خود را کرد و او بالاخره تصمیم گرفت که از این سمت کناره‌گیری کند، اما کناره‌گیری‌اش برخلاف سیاست‌ورزی‌اش مبتنی بر سکوت نبود و حاشیه و جار و جنجال به همراه داشت،  چرا که عارف برخلاف رسم سیاسیون استعفای خود را با یک خبر صریح و یک بیانیه رسمی به اطلاع نرساند و اجازه داد که این موضوع از لابه‌لای گزارشی ‌های خبری به گوش همگان برسد و چهره‌های نزدیک به عارف که تا قبل از این ماجرا را تکذیب می‌کردند، مجبور شدند که تایید کنند که عارف بنای رفتن دارد.

بنویسد استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات


بیشتر بخوانید


موضوعی که احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در مورد آن می گوید: آقای عارف تاکنون استعفای خود را به شورای عالی ارائه نکرده و من هم این موضوع را صرفا در خبر‌ها شنیدم، اما روند این استعفا‌ها معمولا اینگونه است که باید در جلسه عمومی شورای عالی مطرح شود، بعد هم درباره آن بحث و رای گیری شود و در صورتی که اعضا با آن موافقت کردند این استعفا پذیرفته می‌شود، اما چنین چیزی تا به حال مطرح نشده و ظاهرا صرفا به نقل از آقای محمدی خبر استعفای عارف منتشر شده و تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ کدام از اعضا از این موضوع خبر ندارند.

شریف افزود که در نهایت باید گفت فردی که مدیریت جمعی را برعهده داشته و مورد حمایت آن جمع است استعفایش هم باید در همان جمع پذیرفته شود و در ابتدا باید دلایل ایشان شنیده شود و سپس تصمیم در این باره گرفته شود، این در حالی است که ما بعد از انتخابات مجلس هیچ جلسه‌ای در شورای عالی نداشتیم و حتی استعفای موسوی لاری هم در شورای عالی مطرح نشده است.

استعفای عارف یا مرگ شورای عالی اصلاح طلبان؟

علی صوفی از اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در این باره گفته است که در جریان استعفای آقای موسوی‌لاری هم ما از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها مطلع شدیم. اکنون هم بحث استعفای آقای عارف در شورای‌عالی مطرح نشده است و صرفاً رسانه‌ها آن را منتشر کردند. نکته دیگر اینکه گفته می‌شود آقای عارف استعفایش را به آقای داود محمدی که او هم تنها یکی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری است، داده است که این اقدام کاری غیرمتعارف است و معلوم نیست که چرا آقای محمدی در جریان استعفای دکتر عارف بوده، اما دیگر اعضا خبر نداشته‌اند. همه این مسائل موضوع استعفای محمدرضا عارف را مشکوک می‌کند و طبیعی به ‌نظر نمی‌آید و به ‌نظر می‌رسد که به ‌نوعی دوستان می‌خواهند بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای ابتکار عمل را در دست بگیرند.» پس از این اتفاق بود که گمانه زنی‌های بسیاری اتفاق افتاد و هر یک از شخصیت‌ها نظر خود را در این زمینه ارائه دادند.

او چاره‌ای جز استعفا نداشت

مثلا قربانعلی قائمی فعال اصلاح طلب درباره استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی اصلاح طلبان، گفت: بحث استعفای موسوی لاری و عارف به این بازمی‌گردد که شورای عالی اصولا ساختاری موقتی بود که در انتخابات مجلس قبلی تشکیل شد و طبیعی است که پس از برگزاری انتخابات باید متناسب با شرایط خود را به روز می‌کرد، ولی متاسفانه این کار را نکرد، تا به جایی رسید که نتوانست اثر خود را در ساختار سیاسی کشور مخصوصا در حوزه اصلاح طلبان به خوبی بگذارد؛ در نتیجه به نظر من چاره‌ای جز استعفا نداشت.

بنویسد استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات

او ادامه داد: من برداشتم از این استعفا به سبب هجمه‌ها نیست؛ بلکه نشانه ناکارآمدی شورای عالی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو است، زیرا این شورا حتی در شرایطی که اقبال اصلاح طلبان به سوی این شورا وجود داشت هرگز نتوانست همه اصلاح طلبان را نمایندگی کند و دلیل من هم این است که وقتی نمایندگان مجلس از کلان شهر‌ها مخصوصا به صورت متمرکز به مجلس و شورا‌ها راه پیدا کردند نتوانستند رفتار و گفتار و حرکت‌های منتخبان را متناسب با انتظاری که رای دهندگان از آن‌ها داشتند مدیریت کند. 

صوفی در خصوص اینکه استعفای عارف دلیل بر انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیست، افزود: «استعفای آقای عارف دلیل بر انحلال شورای‌عالی سیاست‌گذاری نیست، زیرا هیئت‌رئیسه را اعضای شورا تعیین می‌کنند و استعفای نائب‌رئیس و حتی رئیس شورا نمی‌تواند حکم به انحلال شورا باشد. شورای عالی کاملاًً قانونی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تمام مجوزهای لازم را از وزارت کشور دارد، فقط یک ایراد کوچک کمیسیون ماده احزاب وجود داشت که آن هم حل شد».

بنویسد استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات

وقتی بود و نبود عارف برای اصلاحات فرقی نمی‌کند

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا البته این موضوع را از زاویه‌ای دیگر می‌بیند. او گفت: «احتمال کاندیداتوری عارف در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است و احتمالا به این دلیل خواسته زودتر استعفا دهد تا خیلی در انتخابات بعدی با اصلاح‌طلبان چسبندگی نداشته باشد.

دلیلش نیز این است که اصلاح‌طلبان به خاطر عملکردشان اکنون در افکار عمومی وجهه خوبی ندارند و این برای هر کاندیدایی که با اسم اصلاح‌طلبی وارد شود، یک امتیاز منفی است. عارف هم خواسته با دوری از اصلاح‌طلبان شانس خود را در انتخابات بعدی بیشتر کند. عارف هم می‌خواهد از چهره اصلاح‌طلبی خود کم کند و از طرف دیگر هم اطمینان دارد که اصلاح‌طلبان از او حمایت نخواهند کرد.»

بنویسد استعفای عارف؛ بخوانید برزخ اصلاحات

زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر این که بود و نبود عارف فرقی نمی‌کند، گفت: این که عارف باشد یا نباشد، شورای عالی اصلاح طلبان باشد یا نباشد، فرقی ندارد. بنابراین ما باید این دو مقوله را از هم تفکیک کنیم که ضرورت اصلاح وجود دارد، زیرا رهبری جریان اصلاحات ظرف این دو دهه نشان دادند که نمی‌توانند و توانایی لازم را برای پیشبرد اصلاحات ندارند و جامعه نیز از آنها رخت بربسته است.

حالا استعفای عارف علنی شده و دلیل آن هرچه که باشد بیش از همه نشان از خالی شدند جبهه اصلاحات از شخصیت‌های اصلی آن دارد. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که امروز اصلاحات در کما قرار گرفته و باید دید که آیا می تواند از کما در بیاید یا ...

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۰ تير ۱۳۹۹
گزینشی نظرات رو انتشار می دین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۹
چجوره که خبرهایی زیاد برای رویت درصفحه اند وبعضی فوری پاک میشن
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۶:۵۶ ۱۰ تير ۱۳۹۹
بنده ی خدا فکر میکنه شاید با استعفا بتونه ننگ اصلاح طلبان و لیبرال ها و تکنوکرات ها رو از خودش دور کنه ولی دیگه فایده ای نداره چون کلا این طرز فکر مشکل داره که فکر می کنند مشکلات کشور با خارجی ها حل میشه . حل مشکلات کشور مسئول شجاع و با تدبیر می خواد که دار و ندار ملت براش مهم باشه نه اینکه با مذاکره ی خنده تمام هستی کشور به باد بده ، مگه سیاست مرتع کشاورزیه که برخی بیان ی مدت توی مرتع بچرند وقتی که خوب چاق و چله شدند بروند کنار بعد هم بگویند مشکلات کشور فقط با مذاکره حل میشه . مشکل اصلی کشور ما فساد برخی افراد هست که خون ملت توی شیشه می کنند و اصلا ملت براشون مهم نیستند و فقط اطرافیانشون براشون اهمیت دارند . انشاا... قوه ی قضائیه از خجالت همه ی این مفسدین در بیاد و حق ملت از حلقوم این مفسدین بیرون بکشه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۳۷ ۱۰ تير ۱۳۹۹
این ها همون ژن ها جهش یافاتن مثل کرونا که خون مردم فاسد می کنن
انشاء الله کل ژنتیکشون ازبین بره مردم راحتشن البته زودتر از کرونا .بگو آمین
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۳:۳۰ ۱۰ تير ۱۳۹۹
آقا اصلاح طلب و اصولگرا نداریم کشور رو دو قطبی نکنید همه فرزندان انقلابیم معنی نداره چپ و راست . همه انقلابی هستیم زیر پرچم اسلام به فرمان مقام معظم رهبری
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۳:۳۰ ۱۰ تير ۱۳۹۹
آقا اصلاح طلب و اصولگرا نداریم کشور رو دو قطبی نکنید همه فرزندان انقلابیم معنی نداره چپ و راست . همه انقلابی هستیم زیر پرچم اسلام به فرمان مقام معظم رهبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۱۰ تير ۱۳۹۹
به احتمال زیادپرونده طبری فسادش به اینم رسیده اینم یه شاخه از درخت فسادطبریه.حواستون باشه مثل قاضی منصوری فرارنکنه.انتشار
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۱:۲۲ ۱۰ تير ۱۳۹۹
بهتر که استعفا داد یه ...... کمتر.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۰:۴۶ ۱۰ تير ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصولگرا هر دو برن جهنم
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۰:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۹
نه اصلاح طلب
نه اصول گرا
کس دیگری هست؟
Canada
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۰ تير ۱۳۹۹
وقتی یک نفر از حزبی دزدی .رشوه .اختلاس .احتکار
سو استفاده از اطلاعات محرمانه اقتصادی
میکند .نشان دهنده فساد در این حزب است
دور هم جمع شده اند که وطن
را عارت کنند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نفرین به اصلاح طلب..البته این۷سال خوب غارت کردن پس انداز کردن برجام برای اصلاح طلبان بود نه برای ملت.
Iran (Islamic Republic of)
گرانی افسارگسیخته
۲۲:۵۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
آقای همتی خوابیدی سکه شده 9 میلیون تومن؟ ما داریم از گرانی منفجر می شویم و تورم 300 درصدی نه 30 درصدی. این حرف استعفا مشکلات ما مردم را حل نمی کند. به فکر مردم باشید نه فکر جناح.
Bulgaria
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
حالم از اصلاح طلب و اصلاحات بهم میخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصول گراواصلاح طلب هردو زدملت هستن تمام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بداد مردم نمیرسید
Iran (Islamic Republic of)
خوزستانی
۲۰:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این تازه شروع شکستن حذب های سیاسی و گروهای سیاسی در ایرانه چون هیچ کدومشن هدفشون خدمت به مردم نیست بلکه حدفشون رقابتی بین احذاب است
Ukraine
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خیلی جوان مومن وتحصیلکرده انقلابی داریم که بیکاراندبه نظرمن بایدمسئولیت های بزرگ بهشان داده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ایران با تحریم و گرانی کمر شکن از جمله ارز،به برزخ تبدیل شده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
کار اصلاح تنبلان از این بهتر نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
برزخ که خیلی خوبه به " جهنم" واقعی تبدیل شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصول گرا و اصلاح طلب کدومه برید جمع کنید این مسخره بازی ها اگه خیلی ادعا دارید برید صحبت های رهبری راعملی کنید ویا اینکه توی خونه هاتون اصلاح طلب واصول گرا باشید تا نتیجه اش را خانواده خودتون ببینند نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۰ تير ۱۳۹۹
دقیقا کدوم صحبت رو
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام
بجای این حرفها به فکرمشکلات مردم باشید.
گرانی ها پاگذاشته رو گلوی مردم.
نمیبینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
عارف کیلو چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بره دیگه بر نگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
۹۰ ثانیه وقتتان را می گیرد، مطالعه کنید!

*آیا اگر چنین شرایطی برای نمایندگان مجلس در ایران فراهم شود باز این عزیزان با چنین شوقی برای نماینده شدن تلاش می کنند؟*

شرایط نمایندگان پارلمان سوئد، یکی از کشورهای فوق پیشرفته دنیا را مشاهده کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خدافظ ژن خوب
ان شاءالله نسل این ژن های خوب منقرض بشه از کل دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
دیگه مردم اگاهتر از قبل شد ه اند و خود مردم به فرمان رهبری همراه با رهبر کشور را می سازند و اداره می کنند .همانطور که تا دولت برای کرونا پا پیش نگذاشته بود و صد در صدش دست مردم بود داشت خوب پیش میرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
معمولا این افراد اول مراد وجودشون دلسوزی برای مملکته چون از تربیت بچه هاشون غافل شدن و عموما هم بچه ها با نظرات والدین کاملا مخالفن و ساز مخالف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خب که چی؟
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۱۴:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
مردم شب روز درپی یه لقمه نون هستن .خبرنگاران جوان به مسولین بگید پیش مردم ارزش ندارین
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۴:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
آقای عارف چهارسال در مجلس جضور داشت ، دریغ از یک کار و یا نطق مثبت . حضور کاملا" خنثی داشت و حالا بود و نبودش در اصلاحات فرقی بحال حزب و مردم ندارد .
چه شعارهایی میداد قبل از انتخابات !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
به نظرمن انقلابیون درراس کارهاباشن خیلی بهتره ازدلوجون کارمیکنندوبه فکررشوه خواری باندبازی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۰ تير ۱۳۹۹
بله
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
دیگه پیر شده بودنش کاری پیش نمی برد مگر اینها بازنشسته نمی‌شوند
France
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نه داداش اینها همیشه هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۰ تير ۱۳۹۹
واقعا درسته اینا مگ بازنشستگی ندارن بزارین جونا بیان راس کار مگ همین جونای کم سن نبودن ک تو جنگ این همه دلاوری کردن اکثر فرماندهان جوان بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
انتظار مي رفت با راي ماكزيمم مردم تهران در دوره گذشته، كارهاي عظيم و قابل توجهي انجام دهد ولي دريغا از كوچكترين كار. حتي نديديم در مجلس سخني و حرفي داشته باشد. حيف از اون همه راي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
باباجمع کنیدحزب مزبتان ،ماهمه ایرانی هستیم یک دین داریم اونم اسلام،راست میگید برای خدا کار میکنید دستورات اسلام انجام بدید مردم درسختی زندگی می کنند شمابه فکرحزب مزبیت، خداازتاننگزره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
حزب چیه برین ی بار از دوش مردم بدبخت بردارین حزب و این دم و دستگاه همه اینا بازیای دنیایی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
کاش برادران لاریجانی هم استعفا میدادن برای همیشه میرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
از «کجا» استعفا بدهند؟ و بروند «کجا»؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
علت استعفا ارتباطات ایشان با طبری می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بله؟باز هم اتهام زنی را شروع کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
فساد مالی به اصلاح طلبها نمیچسبه طبری هم معلومه با کیا ارتباط داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
زیبا کلام عجیب حزب باده
نظرم نده میمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نظرا با حاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ما بی تو میمیریم عارف بزرگ هه هه هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
رو که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
واقعا خیلی کار بدی کرد
ما رو از داشتن یک ژن خوب محروم کرد....
خیلی ناراحت شدیم....
France
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ژن خوب ها خوردن و بردن
به ریش ما هم میخندن
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد کرمی
۱۳:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
پدر این مردم و کشور رو این اصطلاح طب ها و اصولگرا ها درآوردن فقط به فکر منافع جناحی و باند و باند بازیهای سیاسی هستن خدا از جفتشون نگذره بیچاره به مردم بازیچه این دو حزب شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اینا دیگه کهنه شده سیاست زن و مرد نمی شناسد میخواد مثلا خود را در کنار ملت و همگام با مردم جلوه بده و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنه
Iran (Islamic Republic of)
دروغ خوب نیست ، بفهم
۱۲:۵۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این جهانگیری باید استعفا دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اعتمادی اصلا به اصطلاح طلب ها نیست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
از دو تابعیتی وطن پرستی نخوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاحات که از بین برود مملکت اباد خواهد شد به لطف الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نه اینکه الان دست اصولگراهاست و گل و بلبل شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
درودبرشرفت گل گفتی اصلاحات بایدازبین برود وخائنان محاکمه شوند که فکرنکنند ایران ارث پدرشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاحات نگو
بگو افسادات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۰ تير ۱۳۹۹
باید یکی باش دلسوز و غمخوار مردم باش با این همه فساد مبارزه کن ی فکری ب حال گرونیای ثانیه ب ثانیه بکن حالا میخواد اصول گرا باش میخواد اصلاح طلب باش خداترس باش همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
دارن خون مردم رو میخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
مثل زالو
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
مردم خونشون ریاد شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خاصیت اینها برای این ملت چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بار اضافی بر دوش ملت ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
علت شکست اصلاح طلبان عدم درک صحیح وضعیت اقتصادی توده مردم و عدم تلاش برای رفع این مشکلات است اینان مشتی مرفه از طبقه متوسط به بالا هستند که مثل دولت هاشمی که توسعه اقتصادی را به عدالت اجتماعی ترجیح داد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همون موقع که پسرش گفت من ژنم خوبه باید میرفتت
France
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اونجا امریکاست که زود باید برن
داداش اینجا ایرانه از رو نمیرن !!!
Iran (Islamic Republic of)
گوگولی
۱۲:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
وااای چه خبر مهم و تکان دهنده ای تیتر اول رسانه ها شده....
وای
حالا چی میشه، عارف نباشه چی میشه اصلاحات نباشه چی میشه، وااااای
خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
مملکت به فنا میره.وای ی..
Iran (Islamic Republic of)
ایـرانـی وطـن پـرست
۱۱:۵۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصـلـاح طـلـب تـمـومـه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خلفای عباسی زمان زبان فارسی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاح طلبا برای مردم مردن دیگه تموم شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
وهمینطور اصولگرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
فقط اصلاح طلب مرده ازاین به بعد مملکت فقط بدست یاران سلیمانی خواهد افتادانشاالله
Bulgaria
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
فقط بگین فساد طلب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاح طلب نگو
بگو افسادطلب
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بازنده های هیشگی
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاحات یعنی دروغ
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
با وجود ادمهای مثل روحانی حال ادم از هرچی اصلاحاته به هم میخوره مردم رو همین ها بیچاره کردن
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
جالبه واقعا که خودشونم با خودشون مشکل دارن
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۱:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
واقعا چه فرقی داره باشه یا نه
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هچ فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۱۰ تير ۱۳۹۹
البته فساد کمتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
تا وقتی مردم و معیشت مردم اولویت هر چیز نباشه
هیچ جناحی مهم نیست
چون صرفا فقط یک نام بوده و عقیده های شخصی و جمعی خودشون
شان و معیشت مردم عملا هیچوقت مهم نبوده
ما پیشگو نیستیم ولی گذشته همیشه معلم خوبی بوده و میشه با درس گرفتن از گذشته اینده بهتری ساخت
Canada
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
یک سوال فنی
دوران خدمت در سیستم چند سال است؟ ابدی است یا تابع قوانین وزارت کار است؟!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
جامعه ما وقتی اصلاح میشه که مسولین هم اصلاح بشن ما از این دولت تدمیر مردم فقط شعار ما از مشکلات عبور میکنیم رو شنیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۱ ۱۰ تير ۱۳۹۹
علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اگر جامعه اصلاح نشود هیچ چیز جای خودش قرار نمی گیرد
زنده باد اصلاحات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاح بله نه اصلاحات آمریکائی
Kuwait
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چرا توانایی اصلاحات غیر آمریکایی را هم ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۹
نکنه این اصلاحات همان انقلاب سفید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
استعفای صوریه حواس جمع باشیددرآینده بهش رای ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
کی رای میده به اصلاح طلبها دیگه
Iran (Islamic Republic of)
1995
۱۱:۱۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هشت سال مملکتوبه بازی گرفتین حالافکرمیکنین بایه استعفاتموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بله دقیقاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این هم عاقبت ژن خوب
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاحات به درد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چرا فقط اسم اصلاحات و اصولگراها را فقط یدک می کشین بخدا هیچکدوم درد ملت را نمی فهمن فقط به جیب شان توجه دارن والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
وای چقدددددددر مهم که عارف رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاح طلبان باعث وضع امروزند و باید جواب بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
عارف بیاد هم رای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اصلاحات بمیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
انقلابی و اصول گرا فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
نه فقط انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
عارف درمجلس خنثی بودنش درمقابل قدرت رانشان داد
همان بهتر که رفت
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
آقای عارف با لیست مجلس گذشته و لیست شوراهای شهر فعلی، بزرگترین خیانت را به این کشور کرد. هر کسی را به اسم اصلاحات وارد لیست کردند تا نتیجه امروز شود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
یه ژن مرغوپ دیگه رفت واویلا ااا لا. ان شاله رئیس اصولگرا هم برود وهرو حزب نابودگر نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
عارف چه ستعفا بده چه نده مردم دیگه گول این کاراشو نمیخورن بهش هیچوقت رای نمیدن ادا بازی در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
زیبا کلام اصلاحات مرده است پس چه فرق دارد رییس داشته باشد یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
زیبا کلام اصلاحات مرده است پس چه فرق دارد رییس داشته باشد یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اول متن توضیحی به جای استعفا استفا نوشتین اصلاح کنید
-
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بخندید بخندید حق دارید بخندید که چه به روز این مردم آوردید.
آخرین اخبار