سبز قبا پرنده‌ای است که در فصل تابستان در مناطق مختص به خود از پراکندگی زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این پرنده دو زیر گونه دارد:  اولی به نام garrulus که در شمال آفریقا  از مراکش شرقی به سمت تونس، جنوب مرکزی اروپا و شرق آسیای صغیر "شمال غربی ایران و جنوب شرقی سیبری" و  دومی به نام semenowi که در عراق و ایران "به جز شمال غربی" به سمت شرق کشمیر و شمال ترکمنستان، جنوب قزاقستان و شمال شرقی چین زادآوری می‌کند.
 
پرنده ای زیبا در دل طبیعت
 
سبز قبا از پرنده‌هایی است که مهاجرت‌های طولانی می‌کند. در زمستان به جنوب آفریقا از شرق سنگان تا کامرون و از غرب اتیوپی تا کنگو آفریقای جنوبی می‌رود.
 
پرنده ای زیبا در دل طبیعت

اندازه سبز قبا بین ۲۰ تا ۳۲ سانتی‌متر و پرنده‌ای است درشت و زاغ شکل با منقاری قوی  و با بال‌های باز  اندازه اش ۵۲ تا ۵۸ سانتی متر می‌شود. بدنش به رنگ آبی لاجوردی کمرنگ است با پشت بلوطی روشن، بال‌های آبی خوش رنگ "که در پرواز حاشیه سیاه دارد" و دم آبی مایل به سبز با پر‌های میانی قهوه‌ای مایل به سیاه. رفتارش تا حدی شبیه سنگ چشم است که از بلندی یا روی سیم‌ها بر روی حشرات در حال پرواز می‌جهد.
 
پرنده ای زیبا در دل طبیعت
 
پروزاش شبیه کلاغ گردن بور است و گاهگاهی بالبازروی می‌کند، در پرواز‌های موسم جفت‌گیری از ارتفاع زیاد در هوا معلق می‌زند و می‌چرخد. معمولا در جا‌های بلند، روی سیم‌های برق و نوک درختان می‌نشیند و به دنبال حشرات بزرگ و مارمولک‌ها و حتی قورباغه‌ها می‌گردد که به خاطر رنگ مشخصه اش به راحتی می‌توان پیدایش کرد.

صدای سبز قبا خشن و شبیه کلاغ است. گاهی صدای ممتد او بسیار عصبی کننده است.

سبز قبا پرنده مکان‌های گرم و خشک است، فضا‌های نسبتا باز با تعدادی درخت. در شکاف تنه درختان کهن و سوراخ‌های دیواره ساحلی رودخانه‌ها و در خرابه‌ها زادوولد می‌کند.
 
عکاس: مدثر تیموری
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.