رونمایی از قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد مطهر رضوی

به مناسبت دهه کرامت از قدیمی‎ترین صندوق‎پوش مرقد مطهر رضوی به قدمت سال ۹۵۲ قمری موجود در گنجینۀ رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قدیمی‎ترین صندوق‎پوش مرقد مطهر امام رضا (ع) با عنوان "صندوق‌پوش زربفت حاجی اسوار لاهیجی" از جنس ابریشم و گلابتون به قدمت سال ۹۵۲ قمری موجود در گنجینۀ رضوی رونمایی شد.

حشمت کفیلی رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزۀ آستان قدس رضوی با بیان این‌که به گفتۀ برخی مورخان پس از دفن حضرت رضا (ع)، روی قبر مبارک ایشان علامت و صندوقی گذاشته شده است و برخی دیگر زمان ساخت و نصب صندوق را حدود سال ۵۰۰ قمری می‌دانند، گفت: این صندوق از سده‌های گذشته تاکنون دارای پوشش‌هایی پارچه‌ای بوده که صندوق مرقد مطهر را می‌پوشانده و به دو شکل حجم‌دار (مکعب‌مستطیل) و مستطیل‌شکل است.

او با بیان این‌که این اثر در زمرۀ دست‌بافته‏‌های نفیس دورۀ اسلامی در ایران و جهان، محسوب می‏ شود، افزود: ویژگی مهم این دست‌بافت این است که ابعاد آن نشانگر اندازه‌های صندوق مرقد مطهر حضرت رضا (ع) است و وجود کتیبۀ مشخصات واقف و بافنده و محل بافت و تاریخ اثر، بر ارزش آن افزوده است.
 قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد مطهر رضوی
رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزۀ آستان قدس رضوی ادامه داد: این شیء نفیس با عنوان "صندوق‌پوش زربفت حاجی اسوار لاهیجی" در تاریخ ۹۵۲ هجری قمری برابر با ۹۲۴‪ شمسی و ۱۵۵۴ میلادی به دست "میرنظام کاشانی" با رنگ‌های گیاهی و طرح و نقش محرماتی کتیبه‌دار در رشت بافته شده و به همت "حاجی اسوار لاهیجی" وقف روضۀ رضوی شده است.

کفیلی بیان کرد: این صندوق‌پوش از جنس زری اطلسی که نوعی پارچۀ زربفت است، دارای حاشیه و کتیبه با طرح محرماتی است و در هر دو ردیف حاشیه‌ها، سوره مبارکۀ فتح به خط ثلث و نقوش گیاهی، پرنده، گل‌های ختایی و اسلیمی در رنگ‌های مختلف در حاشیۀ آن به چشم می‌خورد.
 قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد مطهر رضوی
او تصریح کرد: نوار‌های عمودی محرماتی آن، در رنگ‌های قرمز، مشکی، آبی الماسی، نباتی، طلایی و سبز روشن است که در آن‌ها نقوش گیاهی و حرکات اسلیمی و کتیبه‌ها و دعای نادعلی به‌صورت بازوبندی بارنگ‌های متفاوت قرمز، مشکی، سبز، آبی و طلایی بافته شده است.

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزۀ آستان قدس رضوی تاکید کرد : ابریشم به‌کاررفته در آن، با رنگ‌های طبیعی، گیاهی و معدنی رنگ‌آمیزی شده و گلابتون آن، زرّین و سیمین است. آستر صندوق‌پوش ابریشمی، بنفش ارغوانی و فن بافت، کج‌راه است. دورتادور محل اتصال دو قطعه صندوق‌پوش هم با قیطانی زیبا با مغز ابریشمی مشکی تزیین‌شده و پوشش گلابتونی روی ابریشم تابیده شده است.

انتهای پیام//م. ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.