ناتو: قانون امنیت ملی چین استقلال هنگ کنگ را تضعیف می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به امضای قانون امنیت ملی هنگ کنگ واکنش نشان داد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز سه شنبه ضمن واکنش به امضای قانون امنیت ملی هنگ کنگ توسط شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، این قانون را نقض قانون و تضعیف استقلال هنگ کنگ دانست.

او مدعی شد: "روشن است که چین ارزش‌های ما - دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانون را به اشتراک نمی‌گذارد. ما این را در هنگ کنگ می‌بینیم، جایی که قانون امنیتی جدید، استقلال آن را تضعیف می‌کند. "

دبیرکل ناتو پیشتر گفته بود: " ظهور چین به طور اساسی توازن قدرت جهانی را تغییر داده است و این کشور به زودی بزرگترین اقتصاد جهان را خواهد داشت. چینی‌ها حالا دومین بودجه دفاعی دنیا را در اختیار دارند و این کشور در حال سرمایه‌گذاری بزرگی روی موشک‌های دوربرد خود است که می‌توانند با آن‌ها به خاک هم‌پیمانان ناتو در اروپا هم برسند. آن‌ها همچنین در حال نو‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود هستند. موضوع اصلی این نیست که ناتو باید به سمت دریای جنوبی چین برود، بلکه این واقعیت مطرح است که چین با سامانه‌های تسلیحاتی‌اش که می‌توانند به ما برسند و افزایش حضور سایبری آن در قطب، در آفریقا و سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌های اروپا دارد به ما نزدیک می‌شود و ناتو باید به این‌ها پاسخ بدهد و بسیار مهم است که آمریکای شمالی و اروپا بتوانند در کنار هم بمانند، چون ما در کنار هم، نیمی از قدرت اقتصادی و سیاسی جهان هستیم. پس با توجه به آنچه که گفته شد، ظهور چین، اهمیت حفظ ارتباط میان آمریکای شمالی و اروپا را در دو سوی آتلانتیک بیشتر می‌کند."

رئیس جمهور چین ساعاتی قبل قانون جنجالی امنیت ملی هنگ کنگ را امضا کرد و به این ترتیب، صحنه را برای شدیدترین تغییر در شیوه زندگی در این مستعمره سابق انگلیس از زمان بازگشت آن به چین در سال ۱۹۹۷ فراهم کرد.

پکن گفته است این قانونی ضروری برای مقابله با تروریسم، اقدامات خرابکارانه و مداخلات خارجی است. هنوز پیش‌نویس این قانون که به محض درج در روزنامه رسمی هنگ‌کنگ اجرایی خواهد شد، منتشر نشده است.

آمریکا پیش از این تحریم‌ها و محدودیت‌های ویزا را برای مقامات چینی درگیر در این موضوع وضع کرده بود در حالی که اتحادیه اروپا اظهار کرد که درباره اقدامات احتمالی علیه پکن بحث می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار