در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت افزایش ۶۰ درصدی قیمت خرید دانه‌های روغنی

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی برای سال زراعی جدید باید ۶۰ درصد افزایش یابد.

ضرورت افزایش ۶۰ درصدی قیمت خرید دانه‌های روغنیمسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علل وابستگی در واردات دانه‌های روغنی اظهار کرد: پایین بودن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، وابستگی در واردات روغن و دانه‌های روغنی را به همراه داشته است.

وی افزود: در برخی مواقع واردات دانه‌های روغنی ارزانتر از تولید داخل و در موارد دیگر گرانتر است، اما آنچه حائز اهمیت است باید بدانیم به چه علت دولت فضایی را فراهم نمی‌کند تا کشاورز به تولید دانه‌های روغنی ترغیب شود تا در این محصول استراتژیک خودکفا شویم.

اسدی بیان کرد: مسئولان دولتی در برخی مواقع محصولات ارزان قیمت را از هر جایی که باشد، خریداری می‌کنند و حال فرقی ندارد تولید داخل باشد یا خارج. آیا در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه ناجوانمردانه هستیم، کار درستی است؟

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی، موتور محرک اقتصادی است، گفت: در شرایط تحریم، کرونا و پس از کرونا بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک اقتصاد در تحقق جهش تولید نقش بسزایی دارد. این در حالی است که مسئولان امر برای چند تومان ارزانتر، کشاورز داخلی را از کار بیکار می‌کند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر خودکفایی و خوداتکایی محصولات کشاورزی در داخل بیان‌کرد: در شرایطی که لبه تیز تحریم‌ها بر دارو رحم نمی‌کند، آیا مسئولان به این امر فکر کردند که اگر واردات مواد غذایی قطع شود، کشور دچار چه چالشی می‌شود؟

به گفته اسدی، در شرایط تحریم که کشور‌ها چیزی برای صادرات ندارند، این امکان وجود دارد که در وضعیت کرونا محصولات کشاورزی و مواد غذایی را برای ذخایر خود نگه دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با خوداتکایی در دانه‌های روغنی از خیلی مسائل در امان هستیم، بیان کرد: یک زمانی ابر قدرت‌ها پا روی بنزین گذاشتند و ما در این زمینه خودکفا شدیم و هم اکنون هیچ ابزار و سلاحی به نام بنزین وجود ندارد که با این وجود در بحث دانه‌های روغنی باید به خوداتکایی برسیم چرا که با خودکفایی از خیلی مسائل در امان هستیم.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از این مسئله که حمایت دولت از بخش کشاورزی شعاری بیش نیست، بیان کرد: با توجه به اعلام پایین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت همیشه دست در جیب کشاورزان کرده است، در حالیکه حمایت از کشاورز بحث اشتغال و امنیت غذایی در بردارد.

وی درباره تاثیر بی توجهی دولت به اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: بی توجهی به اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب شده از مدار تولید خارج شویم، در حالیکه در سال جهش تولید قبل از هر عملی باید نگاه دولت به امر خرید تغییر کند .

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر اجرای قانون برای قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید تصریح کرد: بار‌ها به عنوان نماینده کشاورزان اعلام‌کرده ایم که قانون خرید تضمینی در خصوص محصولات کشاورزی باید رعایت شود که متاسفانه دولت به این موضوع عمل نمی‌کند و همواره کشاورزان خواهان اجرای قانون هستند.

اسدی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت تراکتور و سایر هزینه‌های دولتی، مسئولان در سال زراعی جدید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را باید مطابق با تورم ۴۰ درصد امسال و تورم ۲۰ درصدی مغفول مانده سال‌های گذشته محاسبه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار