چگونه یک اندیشکده دانش بنیان شویم؟

سیر مراحل دانش بنیان شدن اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی با توجه به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را بدانید.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها، شروط و مراحلی را برای دانش بنیان شدن اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی در نظر گرفته است.

هر اندیشکده یا موسسه پژوهشی می‌تواند پس از بررسی زمینه‌های فعالیت خود، برای دانش بنیان شدن اقدام کند. در این مطلب،  زمینه‌های فعالیت، شرایط و مراحل دانش بنیان شدن اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی را مرور کرده‌ایم.

ماهیت اندیشکده‌ها و انواع آن

عنوان اندیشکده به موسساتی گفته می‌شود که دارای سه ویژگیِ «استقلال از دستگاه‌های حاکمیتی»، «پژوهش و اقدام در مسائل کلان و سیاست‌های کلی» و «جهت‌گیری غیرانتفاعی» باشند. 

ماهیت اندیشکده‌ها بر سه محور مذکور، بنیان می‌شود؛ اما ساختار آن‌ها می‌تواند طیفی از ساختار‌های حقوقی را شامل شود. به طور مثال درون یک دانشگاه و به عنوان بازوی تحقیقاتی دانشگاه؛ یا توسط اعضای هیئت علمی، اما مستقل از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها؛ یا بدون ثبت و با اتکا به سازوکاری درونی؛ یا ثبت حقوقی شده باشند.

گام اول: احراز شرایط است، یک اندیشکده، برای دانش بنیان شدن نیاز دارد سه شرط زیر را همزمان احراز کند.

۱. داشتن اظهارنامه مالیاتی

۲. داشتن درآمد غیرصفر

۳. داشتن یکی از موارد «فهرست خدمات تجاری سازی»

توضیح ضروری درباره شرط سوم اینکه: لازم است اعضای یک اندیشکده بررسی کنند که آیا در یکی از زمینه‌های این فهرست فعالیت می‌کنند؟ که از میان زمینه‌های فعالیتی که در این فهرست آمده، بند هشت با عنوان «خدمات تجاری سازی»، ذیل عنوان خدمات سیاست گذاری، موارد مرتبط با کانون‌های تفکر و اندیشکده‌ها را در سه دسته فعالیت برشمرده است.

تدوین قوانین، آیین نامه‌ها و نظام نامه‌ها مشروط به تصویب یا ابلاغ آن‌ها در سطح ملی/استانی؛ تدوین اسناد توسعه ملی/ استانی در زمینه صنعتی، فناوری و بخشی مشروط به تصویب یا ابلاغ آن‌ها در سطح ملی/استانی؛ تدوین گزارش ارزیابی برنامه‌های ملی/استانی؛ و اگر موسسات پژوهشی و اندیشکده‌ها در چنین زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند، آیا می‌توانند فعالیت در این زمینه‌ها را بیرون از کاغذ‌ها و اسناد اندیشکده خود، ثابت کنند؟

در واقع یک اندیشکده باید بتواند خدمت مورد نظر را به صورت عینی نشان دهد. به عبارت دیگر اندیشکده‌ها باید مدارک و مستنداتی ارائه کنند که نشان دهد خروجی پروژه/پروژه هایشان به صورت قانون یا نتیجه‌ای ملموس در ساختار قانون گذاری و سیاست گذاری کشور وارد شده است.

گام دوم: تکمیل مدارک لازم است که با احراز هر سه شرط بالا، متقاضی باید پیش از اقدام برای ثبت اندیشکده دانش بنیان، نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز اقدام کند. این مدارک به شرح زیر است:

۱. تمام مدارک ثبت شرکت

۲. مدارک شناسایی اعضا

۳. مدارک تحصیلی اعضا

۴. خلاصه‌ای از فعالیت‌های دانش بنیان شرکت

۵. بروشور یا کاتالوگ شرکت

۶. ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت

گام سوم: درخواست ارزیابی و تشخیص صلاحیت است که با کسب هر سه شرط گام نخست و تهیه هر شش سند گام دوم، متقاضی ثبت اندیشکده دانش بنیان، باید با مراجعه به سامانه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تکمیل فرم، نسبت به ثبت شرکت اقدام کند.


بیشتر بخوانید


پس از ارائه درخواست در این سامانه، درخواست‌ها به ارزیابان شرکت‌های دانش بنیان که مورد تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان هستند.

گام چهارم: استعلام تاییدیه ارزیابی است که درخواست موسسات و اندیشکده‌ها پس از بررسی و در صورت تایید به فهرست موسسات دانش بنیان قرار می‌گیرد. این فهرست از طریق سامانه استعلام شرکت‌های دانش بنیان در دسترس است.

مزایای دانش بنیان شدن اندیشکده‌ها

پس از ثبت و تایید دانش بنیانی، یک موسسه از مزایا و تسهیلاتی بهره‌مند خواهد شد طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به موسسات دانش بنیان به شرح زیر است.

۱. معافیت‌های مالیاتی

۲. تامین اجتماعی و معافیت‌های بیمه ای

۳. تسهیلات صندوق توسعه ملی

۴. تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

۵. معافیت‌های گمرکی

۶. فروش اقساطی محصولات دانش بنیان

منبع: سایت جامعه اندیشکده‌ها

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار