افول شکوه کاغذی

اظهارات ترامپ موجب شعله‌ورتر شدن آتش خشم مردم شد و اعتراضات را به جلوی کاخ سفید کشاند. مردم خشمگین با سر دادن این شعار که «آمریکا هرگز بزرگ نبوده است»، پرچم ایالات متحده را مقابل کاخ سفید به آتش کشیدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارم جولای یک جشن فدرال و غیر سیاسی در آمریکاست که یادآور تصویب اعلامیه استقلال ایالات متحده در روز ۴‌ژوئیه‌۱۷۷۶ میلادی است. حال به‌دلیل عملکرد دونالد ترامپ، رییس جمهوری، جشن استقلال این کشور به آتش‌بازی تبدیل شده است. آتشی که به پرچم این کشور هم رسید و جلوی کاخ سفید به آتش کشیده شد.

دونالد ترامپ به مناسبت روز استقلال در باغ کاخ سفید سنت دیرینه این جشن غیر‌سیاسی را زیرپا گذاشت و از آن به‌عنوان ضربه‌ای علیه مخالفان سیاسی‌اش استفاده کرد. او در سخنرانی خود مخالفان سیاسی‌اش را با نازی‌ها در یک ردیف قرار داد و گفت: «قهرمانان آمریکایی نازی‌ها، فاشیست‌ها و تروریست‌ها را شکست دادند، ارزش‌های آمریکایی را نجات دادند و اصول را حفظ کردند.» او افزود: «ما اکنون در حال شکست دادن چپی‌های افراطی، مارکسیست‌ها، آنارشیست‌ها و آشوبگران و چپاولگران هستیم.»

ترامپ با اشاره به اعتراض‌های ضد نژادگرایی و خشونت پلیس که از هفته‌ها به این سو ادامه دارند، گفت: «ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که اوباش‌های خشمگین، مجسمه‌های ما را ویران کنند و یا تاریخ ما را نابود کنند.» رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش موضوع پاندمی کرونا را نیز مطرح کرد. او در ارتباط با اتهام‌ها به‌دلیل مدیریت‌اش در بحران، اطمینان داد: «ما پیشرفت‌های بسیاری کرده‌ایم. استراتژی ما خوب کارکرد دارد.» این اظهارات ترامپ در حالی است که آمریکا شدیدتر از همه کشور‌ها در سطح جهان از پاندمی کرونا متأثر شده است. به‌خصوص در ایالت‌های جنوبی و غربی کشور شیوع ویروس کرونا به سرعت گسترش می‌یابد.

در سراسر ایالات متحده آمریکا تا‌کنون بیش از ۲‌میلیون و ۸۰۰‌نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و تقریباً ۱۳۰‌هزار نفر از بیماری کووید‌۱۹ جان باخته‌اند. همچنین رسانه‌های آمریکایی معتقدند همواره روسای‌جمهور پیشین این کشور تلاش می‌کردند تا در سخنرانی‌هایشان در ۴‌جولای، ملت را متحد سازند. اما ترامپ برعکس آن‌ها عمل کرد. او تمام توجه‌اش را بر مبارزات انتخاباتی متمرکز کرده است و می‌خواهد در ۳‌نوامبر دوباره به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شود.

همین اظهارات ترامپ موجب شعله‌ورتر شدن آتش خشم مردم شد و اعتراضات را به جلوی کاخ سفید کشاند. مردم خشمگین با سر دادن این شعار که «آمریکا هرگز بزرگ نبوده است»، پرچم ایالات متحده را مقابل کاخ سفید به آتش کشیدند. اما اعتراضات فقط محدود به آتش زدن پرچم آمریکا نبود و تنها یک روز پس از نطق آتشین دونالد ترامپ بر ضد جنبش اعتراض به نابرابری‌های نژادی، مردم له شده زیر چرخ دنده‌های لیبرال دموکراسی ضعیفان را فقیرتر و سرمایه‌داران را ثروتمندتر کرده‌است، مجسمه کریستف کلمب نماد دوران استعماری ایالات متحده را در بالتیمور با طناب به زیر کشیده و تکه‌تکه کردند.

ترامپ در سخنرانی چهارم جولای در بخشی دیگر از سخنانش از کریستف کلمب نام برده بود و یادآور شد: «ما همگی برای تحقق رویای آمریکایی مبارزه می‌کنیم و از سبک زندگی آمریکایی که در سال‌۱۴۹۲ با کشف قاره آمریکا به‌دست کریستوف کلمب رواج یافت، دفاع و حراست خواهیم کرد.»

کریستوف کلمب که از وی به‌عنوان کاشف قاره آمریکا نام برده می‌شود از دید برخی شهروندان آمریکایی به‌عنوان نماد ورود اروپایی‌ها و فتح سرزمینی که متعلق به آن‌ها نیست، شناخته می‌شود. شمار زیادی از نماد‌ها و نیز مجسمه‌های شخصیت‌های منتسب به تاریخ برده‌داری و مروجان دیدگاه‌های نژادپرستانه، پیش از این در پی اوج‌گیری جنبش مقابله با نابرابری‌های نژادی موسوم به «جان سیاه‌پوستان ارزش دارد» در شهر‌های مختلف آمریکا و نیز دیگر نقاط جهان تخریب شده یا به زیر کشیده شدند.

هرچند که دونالد ترامپ از روی چمن‌های کاخ سفید بزرگترین آتش‌بازی تاریخ آمریکا در سالگرد استقلال این کشور را نظاره می‌کرد، اما آتش‌بازی بزرگتر در خیابان‌های ایالت‌های مختلف آمریکا بود که بنای خاموش شدن به این زودی‌ها را هم ندارد. در نیویورک نیز مردم معترض با جمع شده در پل «بروکلی» موجب ترافیک و مسدود شدن عبور و مرور در خیابان‌های این شهر شدند.

پیش از این نیز در روز جمعه معترضان روز جمعه یک بزرگراه در داکوتای جنوبی را در آستانه سفر ترامپ برای شرکت در مراسم جشن ۴‌جولای مسدود کردند. حال جنبش تسخیر در آمریکا فراگیرشده و خود ترامپ هم فهمیده است که هدف اصلی معترضان پایان دادن به آمریکاست. آمریکایی که این روز‌ها علاوه بر رکود اقتصادی، رکود در دموکراسی را هم تجربه می‌کنند.

نوام چامسکی در جمع معترضان تسخیر در بوستون در اکتبر‌۲۰۱۱ (جنبش وال استریت) گفته بود: «ایجاد تغییرات در جهت دموکراسی واقعی، خیال واهی نیست.» این نظریه‌پرداز آمریکایی گفته بود «تحول عمیقی در آگاهی مردم در حال وقوع است، اما این صرفاً گامی است به سوی تحولی بزرگ‌تر و کامل‌تر.» چامسکی با نوشتن کتاب «جنبش تسخیر» گفته بود هدفش پاشیدن بذر‌هایی برای رویای قیام و تلاش برای شکوفاندن یک بهار آمریکایی زیباست و حالا چند سال بعد یعنی در سال‌۲۰۲۰ این بهار آمریکایی نمایان شده است. آنچه در آمریکا امروز اتفاق می‌افتد افول این کشور در عرصه جهانی را آشکار کرده است. افول ابرقدرتی که دهه‌ها در عرصه بین الملل یکه تازی کرده است.

امروز فریاد عدالت خواهی مردم آمریکا باعث شده است که سیستم امنیتی و حاکم در آمریکا مسیر و هدف اعتراضات را از «ساختار» به سمت «کارگزار» تغییر و تقلیل دهد. دموکرات‌ها هم از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به دنبال تک دوره‌ای کردن ترامپ برآمده اند. نخبگان سیاسی آمریکا هم به دنبال این هستند که ترامپ به جای ساختار قربانی شود و همزمان نیز تلاش می‌کنند که از اعتراضات را از کف خیابان‌ها به فضای مجازی منتقل کنند تا تهدیدی جدی آن‌ها را در ابقای سیستم و ساختار به مخاطره نیندازد.

یعنی سیستم امنیتی به نوعی به دنبال تجاری سازی و مدیریت اعتراضات است. در مجموع می‌توان گفت که افول آمریکا طی سال‌های اخیر این پتانسیل را دارد که باعث شود سرمایه‌های اقتصادی به مرور از این کشور به بیرون کوچ کند، و این فاجعه‌ای عظیم برای آمریکا خواهد بود.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار