سیگار الکترونیکی آری یا نه؟

فوق تخصص ریه گفت: شواهدی مبنی بر اینکه سیگار‌های الکترونیکی به عنوان عامل مناسبی برای ترک سیگار باشد، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حامد مهدی نژاد فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی بابل ،گفت: مصرف طولانی مدت سیگار الکترونیکی اثرات مخربی بر سلامتی دارد و این روش به مصرف کنندگان تنباکو کمکی نمی‌کند تا سیگار را ترک کنند.

او افزود: سیگار‌های الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که با باتری کار می‌کنند و مایعی را که معمولا حاوی نیکوتین است، گرم کرده و تبدیل به بخار قابل استنشاق می‌کنند.

دکتر مهدی نژاد با اشاره به اینکه سیگار‌های الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ در چین وارد بازار شدند و در سال ۲۰۰۶ به بازار ایالات متحده و اروپا وارد شدند،گفت: در بسیاری از مناطق سیگار الکترونیکی به عنوان کالا‌های مصرفی و بدون مقررات دولتی وارد بازار شده که ابتدا از سوی شرکت‌های کوچک تولید شد، ولی شرکت‌های بزرگ دخانیات آن‌ها را خریداری کرده و در حال تولید و فروش به صورت آنلاین در فروشگاه‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، افزود: شواهدی مبنی بر اینکه سیگار‌های الکترونیکی به عنوان عامل مناسب برای ترک سیگار و یا یک عامل آسیب رسان برای ترک باشد وجود ندارد و مطالعات بیشتری برای ارزیابی ایمنی و عدم آسیب رسانی آن لازم است.

بیشتر بخوانید:

او با بیان اینکه در تمام محصولات تجاری مؤلفه اصلی مایع تبخی رشده نیکوتین است که از غلظتی بین ۶ تا ۳۶ میلی گرم در هر میلی لیتر برخوردار است،گفت: هر چند بر روی برخی از آن‌ها برچسب عاری از نیکوتین (Nicotin free) دارد، اما غلظت‌هایی از نیکوتین در آن‌ها یافت شده و پروپیلن گلیکول یا گلیسرول و اسانس‌های مختلف و فلزاتی مانند قلع، سرب، نیکل، کروم، منگنز و آرسنیک از دیگر ترکیبات آن می‌باشند.

 مهدی نژاد گفت: در بعضی برند‌ها ترکیبات سرطانزا نیز شناسایی شده و میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در بین افراد جوان، تحصیل کرده و قشر پر درآمد به سرعت در حال افزایش بوده به طوری که در سال ۲۰۱۶ این میزان به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: بسیاری از جوانان و افراد بالغ که به سیگار‌های الکترونیکی روی آوردند قبلا سیگاری بودند و به امید ترک سیگار به آن روی آوردند و حدود ۱.۲ درصد افراد اصلا سیگار نمی‌کشیدند.

 مهدی نژاد با اشاره به اینکه ممکن است مضرات سیگار الکترونیکی از سیگار‌های معمولی کمتر باشد، ولی ایمنی آن برای کاربران و اطرافیان آن‌ها مشخص نیست،گفت: این احتمال وجود دارد که بدلیل در دسترس بودن سیگار الکترونیکی و عدم امکان ترک سیگار، آسیب ناشی از نیکوتین موجود در محلول سیگار‌های الکترونیکی باعث وابستگی بیشتر شود.

او با بیان اینکه استفاده از نیکوتین در نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به اعتیاد به سایر دارو‌ها را افزایش دهد، افزود: برخی از مواد تشکیل دهنده سیگار‌های الکترونیکی می توانند باعث آسیب به ریه‌ها شوند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه ،گفت: مهمترین اثر سیگار الکترونیکی، آسیب جمعیتی آن است که ممکن است باعث تحریک رفتار سیگار کشیدن بیشتر شود و منجر به ابتلا بیشتر جوانان و بزرگسالان که کمتر سیگار می‌کشیدند، شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار