اجرای درمان سکته حاد قلبی با روش کار گذاری بالون در بیمارستان روحانی بابل

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اجرای درمان سکته حاد قلبی با روش کار گذاری بالون و استنت داخل عروقی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جعفری پور فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با اشاره به اینکه مهمترین اصل برای درمان وکنترل بیماری قلبی عروقی پیشگیری از آن است، گفت: درمان بیماری عروقی قلب شامل روش‌های غیر دارویی، روش‌های دارویی و روش‌های مداخله‌ای مانند آنژیوپلاستی با بالون و تعبیه استنت داخل عروقی است  .

وی افزود: در حال حاضر درمان سکته حاد قلبی با روش کار گذاری بالون و استنت داخل عروقی در مرکز آیت الله روحانی بابل بطور شبانه روزی  در حال انجام است .

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل بر لزوم مراجعه بدون فوت وقت بیماران به مراکز درمانی بلافاصله پس از بروز علایم سکته قلبی دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه ما شاهد تاخیر‌های زیاد در مراجعه بیماران هستیم که عوارض غیر قابل جبرانی را در پی خواهد داشت و به همین دلیل با عوامل هشدار دهنده این بیماری آشنا شده و در مواقع پیش آمده سریعا به مراکز درمانی مراجعه و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنند.

جعفری پور افزود:عوامل قابل کنترل بیماری‌های قلبی شامل دیابت، فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا، عدم تحرک کافی، استرس و مهم‌تر از همه مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب می‌باشد و عوامل خطر غیر قابل کترل شامل سن، جنس و سابقه خانوادگی بیمار قلبی است.

وی گفت: میزان بیماری‌های قلبی عروقی در بین آقایان شیوع بیشتری دارد و سابقه خانوادگی یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری است.

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: میزان بیماری‌های قلبی عروقی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و بیشترین شیوع آن بعد از سن ۶۰ سالگی است، ولی متاسفانه امروزه سن بروز آن کاهش یافته و شاهد موارد زیاد سکته‌های قلبی در سنین زیر ۴۰ سال هستیم.

جعفری پور گفت: درد یا ناراحتی در قفسه سینه، درد در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک و یا پشت، احساس خستگی، تنگی نفس، تپش قلب و گاهی سرگیجه و ضعف، حالت تهوع و عرق سرد و رنگ پریدگی از مهم‌ترین علایم بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

وی افزود: این تغییرات پیشگیرانه شامل تغذیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، قطع عادات زیان آور همچون استعمال دخانیات شامل سیگار و قلیان و کاهش مصرف الکل، کنترل قند خون و فشار خون است.

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روز‌های هفته (حداقل ۵روز) یا تمام ایام هفته، به سلامت قلب کمک کرده و می‌تواند چاقی، فشارخون بالا، دیابت و احتمال بیماری‌های قلبی و سکته‌ی قلبی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه علایم اختصاص به بیماری‌های قلبی ممکن است در بیماری‌هایی دیگر از جمله اضطراب، حملات پانیک (وحشت)، افسردگی و بیماری‌های روان تنی هم دیده شود افزود:در صورتی که بیماری قلبی سیر مزمن داشته باشد، درد آن اغلب موقع فعالیت شروع می‌شود و شدت پیدا می‌کند و در موقع استراحت برطرف می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند.

جعفری پور با بیان اینکه تشخیص بیماری قلبی و عروقی مهم‌ترین اصل توجه به علایم بالینی است، افزود: روش‌های تشخیصی شامل نوار قلب، کوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن قلب و در نهایت روش‌های انژیوگرافیک است و باید بدانیم که در خیلی از موارد با وجود بیماری عروق قلب ممکن است نوار قلب و حتی اکوکاردیوگرافی نرمال باشند و بیماری را نشان ندهند.

جعفری پور فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل بابیان اینکه بیماری‌های عروق قلبی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود، گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ عامل اصلی مرگ و میر در جهان بیماری‌های قلبی و عروقی خواهند بود و در حال حاضر بخش قابل توجهی موارد مرگ و میر در کشورمان مربوط به این بیماری است.

وی افزود: بیماری‌های قلبی‌عروقی سیر تدریجی داشته و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند و عواملی همچون کلسترول بالا و فشارخون بالا ممکن است از سنین پایین آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی است.

جعفری پور گفت: این درد عمقی است و معمولاً با درد‌های عصبی عضلانی و اسکلتی که زیر دست و به طور سطحی حس می‌شوند کاملاً متفاوت است. اما درد حمله حاد قلبی یک درد بسیار شدید و ناتوان کننده است که می‌تواند در حالت استراحت یا فعالیت ایجاد شده و مدت آن طولانی‌تر بوده و با استراحت نیز برطرف نمی‌شود و می‌تواند باعث اختلال شدید در علایم حیاتی و ایست کامل قلبی ومرگ بیمار شود.

انتهای پیام /ر

تاکید بر راهکار‌های مناسب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار