اثر تاریخی انبارغله روستای کندکلی سرخس ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای تاریخی انبارغله روستای "کندکلی"سرخس با شماره ۱۱۷ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل مکرمی‌فر  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای انبارغله که در میان بافت مسکونی روستای کندکلی سرخس واقع شده یک بنای تاریخی محسوب می‌شود و هم دوره و همزمان با دیگر بنا‌های ارزشمند همچون انبارغله  سرخس، انبار غله روستای قوش خزاعی وانبار غله روستای تپه میراحمد است.

او افزود: به گفته اهالی روستا، این بنا توسط استاد محمد تخته بازاری و استا جواد که از اصفهان برای ساخت بنا به سرخس فراخوانده شده بودند، ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این بنا توسط آستان قدس رضوی برای انبار کردن و نگهداری غلات در اختیار مردم قرار داده شده بود.

مکرمی فر بیان کرد:  انبار یاد شده به وسعت ۱۹۴ مترمربع دارای دیوار‌های قطور به ضخامت ۹۰ سانتیمتر می‌باشد که تمام آن‌ها از خشت و نمای آجری ساخته شده است.

او تصریح کرد: این بنا دارای یک نمای شرقی است و از سه سوی دیگر با خانه‌های مسکونی محصور شده است، ورودی بنا با در بزرگ چوبی، در ضلع شرقی قرار دارد، بعد از گذشت از ورودی به یک اتاق با چهار در می‌رسیم که ۲ در در دوطرف و یک در در روبرو قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: همه در‌ها دارای قوس هلالی شکل بوده و پوشش سقف ۶ اتاق کوچک به صورت گنبدی و پوشش اتاق مستطیلی شکل انتهایی گهواره‌ای می‌باشد که در استحکام و ایستایی ساختمان بسیار موثر بوده است. در سقف هر اتاق یک دریچه به شکل دایره و به قطر حدود ۵۰ سانتیمتر وجود دارد که هم جهت روشنایی داخل و هم برای ریختن غلات به داخل اتاق تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید
  • ثبت ملی موزه صنعت نفت سبزوار

    مکرمی فر اظهار کرد: مصالح بکار رفته در بنا خشت‌های خام می‌باشد. بنا فاقد تزیینات معماری است. سطح داخلی دیوار‌ها با لایه‌ای کاهگل پوشانده شده که در بخش‌هایی از بنا با گذشت زمان این لایه فرو ریخته است.

    او افزود: در صورت همکاری مالکان این اثر با مشارکت این اداره کل، مرمت می‌شود و استفاده مجدد از آن به عنوان فضای فرهنگی و قابل بهره‌برداری اهالی روستا وجود خواهد داشت.

انتهای پیام//ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
نسرین رییسی الساداتی
۰۰:۳۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
سلام بنده نوه استاد محمد تخت بازاری هستم پدر بزرگ بنده از اصفهان نیامدن از شهر تخته بازار در ترکمنستان آمدن وایشون تجارت داشتن وبه این کشور در حال رفت وآمد بودن