آیا خودرو‌های برقی جای خودرو‌های بنزینی را می‌گیرند؟ /مزایا و معایب تولید خودروی برقی در کشور

خودرو‌های برقی مانند خودرو‌های بنزینی و سایر خودرو‌ها، دارای قابلیت‌های مختلفی هستند که می‌توانند نیاز‌های مختلف رانندگان را برآورده کنند.

خودرو برقیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌هاست تب تولید خودرو‌های برقی در دنیا بالا رفته است، چرا که این دسته از خودروها جدا از اثرات مثبت بر محیط زیست، ناجی تقاضا برای برخی فلزات و مواد معدنی نیز شده اند.

تقاضا برای خودرو‌های برقی (همزمان با افت فروش سایر خودروها) هرچند طی سه ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، با این حال با توجه به بهبود اوضاع بازار خودرو و کمرنگ شدن قرنطینه در کشور‌های مختلف،خودروهای برقی‌ نیز خیزی دوباره در فروش داشته اند.

این موضوع می‌تواند در آینده فروش برخی مواد معدنی به ویژه نیکل و کبالت نیز اثرگذار باشد. ویژگی خاص خودرو‌های برقی در طراحی، باطری‌هایی است که روی آن‌ها به کار رفته است.

ساخت این باطری ها، بیشتر با استفاده از فلزاتی مانند نیکل و کبالت انجام می‌شود، بنابراین طی سال‌هایی که از طراحی و تولید خودرو‌های برقی می‌گذرد، ارتباطی تنگاتگ میان آن‌ها شکل گرفته است. تا پیش از خودرو‌های برقی، مواد معدنی مورد نیاز صنعت خودرو غالبا به فولاد، آلومینیوم و مس محدود می‌شد، اما خودروهای برقی‌ سبب شدند فلزات نیکل و کبالت نیز به این لیست اضافه و ارتباط بیشتری بین خودروسازی و معدن شکل بگیرد.


بیشتر بخوانید: 


خودرو برقی

به نوعی می‌توان گفت فروش نیکل و کبالت طی چند سال گذشته از ناحیه رونق تولید خودرو‌های برقی رشد قابل توجهی داشته و این رشد به ویژه در مورد نیکل همچنان ادامه خواهد داشت.

خودروسازان جهان مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که آینده بازار به مدل‌های برقی و هوشمند تعلق دارد و از همین رو پی در پی در حال توسعه این محصولات هستند. طبق پیش بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودرو‌های برقی تا پنج سال دیگر بیش از چهار برابر رشد خواهد کرد و طی سال ۲۰۳۰ نیز از مرز ۲۵ میلیون دستگاه فراتر می‌رود.

با توجه به فروش دو میلیون دستگاه خودروی برقی‌ در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد خریداران این خودرو‌ها تا ۱۰ سال دیگر حدودا ۱۳ برابر خواهد شد و این رشد کماکان و تا وقتی برقی‌ها نبض بازار را در دست بگیرند، ادامه خواهد داشت.

با توجه به نیاز دائمی خودرو‌های برقی به باطری، طبعا تا سال‌ها بازار فلزاتی مانند نیکل و کبالت از ناحیه این محصولات داغ خواهد بود، البته مشروط بر اینکه دولت‌ها به حمایت یارانه‌ای خود از خودرو‌های برقی ادامه دهد.

خودرو برقی

در اوایل تولید خودرو‌های برقی، دولت‌های مختلف به ویژه در اتحایه اروپا و البته چین، با توجه به تبعات زیست محیطی مثبت این محصولات و نقش آن‌ها در کاهش آلودگی هوا، سیاست‌های تشویقی به ویژه ارائه یارانه خرید را در دستور کار قرار دادند. این حمایت‌ها سال‌ها ادامه داشت، اما اخیرا این حمایت ها کاهش یافته و این موضوع تاثیر منفی روی تقاضا برای خودرو‌های برقی گذاشته است.

حالا گویا برخی دولت‌ها قصد دارند حمایت‌های یارانه‌ای را احیا و حتی افزایش دهند، زیرا به دلیل قیمت بالای خودرو‌های برقی، جامعه محدودی امکان استفاده از آن‌ها را دارند. البته در مورد خودرو‌های برقی، فقط بحث قیمت در میان نیست و مسائلی دیگر مانند پیمایش پایین و ضعف زیرساختی نیز از جمله فاکتور‌هایی هستند که با رفع آن‌ها می‌توان مشتریان بیشتری را جذب این محصولات کرد.

در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ در مرحلۀ نخست یک خودرو دوگانه برقی-بنزینی رونمایی شد و برای اولین بار در ایران نمونۀ آزمایشی خودرو تمام برقی از دی ماه سال ۱۳۹۶ در کشور رونمایی شد که گامی بلند هم در صنعت خودرو کشور و هم در فناوری‌های وابسته به تولید موتور برقی به شمار می‌آید.

اجرایی شدن طرح تولید خودرو برقی نیاز به زیرساخت دارد

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی، گفت: استفاده از خودرو‌های برقی و هیبریدی نیاز به زیرساخت دارد. از طرف انجمن خودروسازان در جلسات شورای شهر پیشنهاد داده ایم که در صورت استفاده از خودروهای برقی باید ساختمان ها به این سیستم برق مجهز شوند بدین معنا که برق پارکینگ در هر ساختمان باید به واحد مالک وصل شود.

///

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: زمانی که فرد اتومبیل خود را در پارکینگ می‌گذارد برق به آن متصل شده و تا صبح شارژ می‌شود، اما اکنون چنین زیرساختی فراهم نیست. در دنیا تعداد خودرو‌های برقی و هیبریدی محدود و تولید اندکی دارد. مشکل دیگر استفاده از خودروهای برقی، شارژ شدن باتری این خودروهاست.

نعمت‌بخش تصریح کرد: خوشبختانه خودروسازان کشور نمونه‌سازی خودرو‌های هیبریدی و برقی را انجام داده‌اند و هم‌اکنون منتظر هستیم تا نظر دولت را در این باره بدانیم. اکنون دولت تعرفه این خودرو‌ها را کاهش داده، اما اصولاً ساخت این خودرو‌ها ۴۰ درصد گران‌تر از خودرو‌های بنزینی بوده و ممکن است استقبال مردم از این خودرو‌ها کم باشد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: ساخت خودرو‌های هیبریدی نیاز به حمایت دولت دارد چرا که با استفاده از این نوع خودروها در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم کرد.

خودرو‌های برقی مصرف انرژی را کم نمی‌کنند

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از خودروهای برقی، گفت: خودروهای برقی مانند خودروهای بنزینی و سایر خودروها دارای قابلیت های مختلفی هستند که می توانند نیازهای مختلف رانندگان را برآورده کنند.

خودرو برقی

او بیان کرد: یکی از ویژگی های اصلی خودروهای برقی این است که رانندگان می توانند برای شارژ از منبع برق استفاده کنند و نیازی به بنزین ندارند. این قابلیت خودورهای برقی باعث تمایز آنها را خودروهای هیبریدی می شود. این خودروها موتور احتراق داخلی را با توان باتری تکمیل می کنند ، اما نمی توانند به آن وصل شوند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: استفاده از خودروهای برقی مزایا و معایبی دارد؛ خودرو‌های برقی مصرف انرژی را کم نمی‌کنند چرا که نیازمند برق بوده و تولید این نوع انرژی توسط نیروگاه ها بسیار هزینه بر است.

کاکایی ادامه داد: خودرو‌های هیبریدی و برقی با داشتن تکنولوژی‌هایی خاص به شدت وابسته به کشور‌های معدودی هستند. با واردات این نوع خودروها به دلیل تکنولوژی خاص، وابستگی‌مان به کشورهای تولید کننده آن افزایش می‌یابد که در شرایط کنونی و تحریمی این کار بسیار خطرناک است.

او گفت: واردات خودرهای برقی  باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود که به هیچ عنوان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. با افزایش قیمت بنزین دولت تنها پول را در کشور جا به جا می‌کند، اما با واردات این دسته از خودرو‌ها نقدینگی از کشور خارج می‌شود.

هرچه هست، با توجه به آینده درخشانی که انتظار خودرو‌های برقی را می‌کشد، بازار برخی فلزات و مواد معدنی نیز متناسب با رشد آن‌ها صعود خواهد کرد تا خدمات متقابل خودروسازی و معدن بیش از گذشته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
یکی از منفعت هاش که قابل توجه و مهمه کم کردن آلایندگی هست
وگرنه فایده های دیگش به پای معایبش نمیرسه
چون اون برق رو به هر حال باز باید به شیوه ای تولید کرد
اما اگر جاش بندازن خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
حالا نمیشد یه اتاق دیگه میزد چرا رانا جای دیگه خودرو برقی میزنه کلا یه طرح دیگه اس حالا اینم بیاد کمتر از ۳۵۰ نمیاد تو بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام اگه خودرو برقی بیاد کی میاد پژو ۲۰۶دویست میلیون پول بده با موتور بنزینی مردم دو دسته هستند وگرنه نخری همه چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۵:۰۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مصرف انرژی کم نمی شود ولی آلودگی شهرهای بزرگ کم می شود
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۵:۰۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مصرف انرژی کم نمی شود ولی آلودگی شهرهای بزرگ کم می شود
Iran (Islamic Republic of)
تحلیلگر
۰۷:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
فقط و فقط تکیه به تولید داخلی. ما چیزی کم نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بیست‌سال‌پیش‌یه‌بنده‌خدایی‌این‌کارو‌کرد‌چی‌شد؟به کجا‌رسید‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
کاکایی ادامه داد: خودرو‌های هیبریدی و برقی با داشتن تکنولوژی‌هایی خاص به شدت وابسته به کشور‌های معدودی هستند. با واردات این نوع خودروها به دلیل تکنولوژی خاص، وابستگی‌مان به کشورهای تولید کننده آن افزایش می‌یابد که در شرایط کنونی و تحریمی این کار بسیار خطرناک است.!!!!!!؟؟؟؟؟؟ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟خودرو‌های برقی مصرف انرژی را کم نمی‌کنند چرا که نیازمند برق بوده و تولید این نوع انرژی توسط نیروگاه ها بسیار هزینه بر است. !!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۳:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
یه سوال مطرح میشه که چرا با این همه پیشرفت علم در خودرو های برقی دو سری باتری بکار نمیگیرن که زمانی که یه سری انرژی تولید میکنه همزمان سری دیگه در حال شارژ توسط دینام خوده ماشین بشه.که بعد از تخلیه انرژی سری اول با تغییر حالت انتقال بدن رو سری دوم باتری ها و این پروسه تکرار بشه که نیاز به ایستگاه شارژ نباشه..اینکار شدنیه اما اینکه چرا انجام نمیشه جای سواله
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۳:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خودروی برقی هیچ ایرادی بهش وارد نیست و الکی مزایا و معایب بهش نبندین...اگه شعار نمیدین و حرف الکی نمیزنین باید تمام خودرو ها برقی بشه ..البته که اگه چنین بشه دیگه چیزی به نام طرح ترافیک و آلودگی و فروش سوخت و و و و و ...وجود نخواهد داشت که کسب درامد باشه ..
Iran (Islamic Republic of)
رز
۰۱:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بنزینیش از بس گرونه نمیشه خرید چه برسه برقی بشه حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ما داریم خرج دولت با بنزین میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مردم دیگه باور ندارن...اگه مردین مشکلات رو اساسی حل کنین اگه هم نمی تونین واضح بگین نمی تونیم ...لااقل مرد باشین صادق باشین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بارها و بارها خودروهای ایرانی برقی تولید و معرفی شدند پس خودروی خارجی نیست و داخلیه در مورد هزینه های تولید برق در داخل کشور به نسبت بنزین و گازویل کاملا به صرفه تره چرا که ما چندین برابر برق دارین به سوخت یارانه میدیم و از اون طرف آلودگی زیست محیطی سوخت های فسیلی هزینه های بالای درمانی رو داره به مردم تحمیل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مرد وطن
۱۲:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
یادمون نرفته مابرق داریم صادرمیکنیم باقیمت ارزون شمابنزینت گرون کردی که صادرکنی کاری ب قیمتش ندارم که اونم میدونیم ارزونه برق رو میشه صادرنکرد وپولش رو توکشور جابجا کرد شمابنزین بیشتری صادرکن گرچه دوباتریه هم احتیاج ب برق اولیه داره و بعدش نیازنمیشه
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
مافیاش نمیزاره
Iran (Islamic Republic of)
سیدمرتضی ناصریان
۲۲:۴۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بین خودرو برقی با خودرو هیبریدی باید تفاوت قایل شد و مزایای هر کدام را مجزا بررسی کرد. در این مقاله این دو نوع مخلوط بحث شده و لذا نتایج نادرست گرفته شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
با.فروش فوق العاده ای که دولت از بنزین در میاره.حالا.حالا نمیگذاره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خودرو برقی آشغاله
هنوز زوده که کسی پولش بهای اینا بده
وقتی که یک باطری ساختن که حداقل 12 ساعت شارژ داد و یک ساعت هم به شارژر وصل کنیم شارژ بشه قیمتش هم تخیلی نباشه
اونوقت میشه فکرمون رو خودرو برقی مشغول کنیم یا بخریم
قیمت باطریهاش فعلا بالاست و شارژ هم نگه نمیدارن
به امید روزی که مهندسان ایرانی باطری بسازند که بیش از ۱۲ ساعت شارژ بده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
این ابیوز کردن ماشین چیشد به کجارسید بعدش چطور یارو توکویر ازانرژی خورشیدی استفاده میکنه باهزینه کم چرا ماشینها از برق و اب و خورسید حالا یا جدا یا مختلط نمیشه
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
کلا هر چیز نویی توی این کشور بد و خطرناکه مردم توی شهر با الاغ رفت و آمد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
مگه ژنرال های نفت میزارن خودرو برقی رونق بگیره!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
برای مدیران ... هر کدام سود فضایی داشته باشد در اولویت قرارداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
اینها همه نمایشی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
کاش ماشینای برقی به جای اینکه چند ساعت شارژ بشن باتری هاشون همه مثل هم یکسان و مشترک بود و قابل تعویض بود ، اینطوری در مدت زمان بسیار کوتاهی با استفاده از بازوهای برقی باتری خالی رو با باتری پر تعویض میکرد. یا شایدم تا ۱۰سال دیگه انرژی هسته ای این مشکل رو حل بکنه که نیازی به این کارا نباشه ،الان تنها مشکل خودروهای برقی ،زمان بردن زیاد برای شارژ هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بجایی پول بنزین باید پول برق بدیم پس هیچ فرقی نمیکنه .تازه ماشین برقی روباید نصبت به بنزینی گرونتر بخریم.از اونطرف باید نیروگاه بیشتری بسازیم تا برق این خودروهار وتامین کنیم.نیروگاه های کشورما هم که اکثرا" باسوختهای فوسیلی کارمیکنن که خودش آلودگی ایجاد میکنه.نیروگاه خورشیدی هم که شبها برق ندارن.همین الان هم ما تابستان در جنوب ایران مشکل تامین برق داریم اگه برق این ماشینها هم بخوایم تامین کنیم که هیچ دیگه شب باید یا کولر روشن کنیم یا ماشینو شارژ کنیم. طرحش هیجان انگیزه ولی فکر نکنم به این زودی جواب بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بیخیال این یکی بشین دیگه اینقدر مرزهای دانش جابه جا نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
باز چه نقشه ای کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آقا/ خانم محترم بنزینیش که در کشور فراوونه هم گیر نمیاد یعنی دست ما نمیرسه میره واسه از ما بهترون حالا رفتین سراغ برقی
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
برقی خوبه از برق منزل استفاده میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خودرو برقي كه يه ساعت گاز بده شيش ساعت بره زير شارژ و خداد تومنم باطري بخواد مفتش گرونه
من خودم يه طرح براي تاكسياي خطي دادم كه عين اتوبوس برقي از كابلاي هوايي برق ميگرفت و باطري هم نميخواست و صب تا شبم مسافركشي ميكرد ولي چمران گفت شهر زشت ميشه و ردش كرد
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
همیجوری فضای خیابون متناسب با ارتفاع ساختمونها نیست.
حالا اگه همه فضای خیابون سیم کشی باشه چه اتفاقی میفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مهندس
خودرو برقی با باتری های کنونی بله مفتش هم گرونه باید روی باتری های ارزان تر و با ظرفیت بیشتر و بدون خطر انفجار بود و اینکار شیمی دان خوب می خواد
Iran (Islamic Republic of)
واقع بین
۰۶:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
نظر غیر کارشناسی است!
Iran (Islamic Republic of)
تحلیلگر
۰۷:۲۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
درست گفته، زیبایی شهر خیلی مهمه. الان کشورهای درست درمان دنیا هم دیگه اینکار رو نمیکنند. با این حال، نباید انگیزه ایده دادن متوقف بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اقایونی که به فضای سیم کشی شهر اهمییت میدن واندازه ساختمانها رو متناسب نمیدونن خوب الان دیگه سیم کشی زیرزمینیه سیم کشی هوایی دیگه خیلی وقته پیش باید به فراموشی سپرده میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اينايي كه با طرح برقي كردن اينجوري مخالفت ميكنن اگه بخاطر آلودگي هوا سرطان بگيرنم بازم مخالفت ميكنن
آخرین اخبار