آغاز مقابله اصولی با آفت زنجره مو

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باغداران استان مقابله اصولی با آفت "زنجره مو" آغاز کنند، گفت : این آفت اگر در باغات انگور کنترل نگردد باعث کاهش عملکرد، کاهش عمر درخت و حتی مرگ آن می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیومرث اکبری معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : آفت زنجره درخت مو آفتی خطرناک است که پوره‌های آن حداقل سه تا چهار سال در داخل خاک از شیره ریشه‌های گیاه میزبان تغذیه می‌کند و باعث ضعف و مرگ ریشه می‌گردد.

او به نحوه کنترل آفت زنجره در تاکستان‌ها پرداخت و گفت : کنترل این آفت با دو هدف اولی از بین بردن پوره‌ها روی ریشه و دوم جلوگیری از حمله پوره‌های جدید انجام می‌گیرد.

او افزود: اقدامات کنترل آفت شامل کشتن پوره‌های داخل خاک با سموم مناسب به روش سم - آبیاری است و هرس کردن برای ازبین بردن تخم‌های سرشاخه‌های درخت که توسط زنجره ماده گذاشته شده است.

او زمان مناسب مبارزه شیمیایی و هرس را بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد متغییر دانست و افزود: معمولا در خردادماه و تیرماه انجام اقدامات و مراقبت در کنترل زنجره لازم است.

او ادامه داد: در سم - آبیاری ترجیحا خاک پای درخت تا عمق ۱۰تا ۱۵ سانتیمتر کنار زده می‌شود و پوره‌های سن آخر زنجره جمع آوری می‌گردد و بعد از سم - آبیاری خاک همراه با کود حیوانی و شیمیایی سرجای خودش برگردانده می‌شود.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه هرس و حذف تخم‌های آفت در سرشاخه‌ها و شاخه‌ها را مهم دانست و گفت: باید دقت لازم برای حذف سرشاخه‌های آلوده و امحا صورت گیرد.

اکبری تقویت و آبیاری منظم تاکستان جهت احیا درختان بعد از کنترل زنجره را ضروری برشمرد.

او روش‌های شیمیایی و غیر شیمیایی دیگری در صورت وجود تعداد حشره بالغ و نرم کردن خاک پای درخت، اصلاح خاک موقع کاشت و یخ آب زمستانه را از جمله برنامه‌های کنترل آفت اعلام کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار