خراسان رضوی پیشرو در انسداد چاه‌های غیر مجاز

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در زمینه عملیات انسداد چاه‌های غیر مجاز و میزان صرفه‌جویی آب حاصل از آن از استان‌های پیشرو کشور هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز در این استان و میزان آب صرفه‌جویی شده از این طریق طی هفت سال گذشته رشد چشمگیر داشته بطوریکه از سال ۱۳۹۲ تاکنون عملیات انسداد ۱۱ هزار و ۸۰۰ چاه غیر مجاز در استان انجام شده و طی این مدت ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب از این طریق صرفه‌جویی شده است.

او تعداد کنونی چاه‌های غیر مجاز کشاورزی در خراسان رضوی را پنج هزار و ۷۵۰ چاه برشمرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی استان، عملیات انسداد همه این چاه‌ها دنبال می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: امسال انسداد ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان برنامه‌ریزی شده که تاکنون حدود ۳۸۰ حلقه از آن‌ها مسدود گردیده است.
 

بیشتر بخوانید: 


علایی تعداد چاه‌های مجاز خراسان رضوی را ۱۶ هزار و ۵۰۰ حلقه عنوان کرد و بیان کرد: ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب، صنعت و خدمات حفر شده‌اند.

او با اشاره به اینکه خراسان رضوی در نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی با هدف کنترل منابع آب در کشور پیشگام است تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۵ درصد چاه‌های برقی کشاورزی استان که تعداد آن‌ها هشت هزار و ۵۰۰ حلقه است به کنتور هوشمند مجهز هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی  تاکید کرد: نصب کنتور‌های هوشمند در چاه‌های غیر کشاورزی استان حدود ۲۰ درصد از کل این چاه‌ها را شامل می‌شود.

علایی اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور را دارد به طوری که کسری منابع آب‌های زیرزمینی آن تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب و افت یک متری سطح آب‌های زیر زمینی رسیده است.
 
او افزود: با اقداماتی مانند طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، مقابله با چاه‌های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، نصب کنتور‌های هوشمند و طرح سازگاری با کم آبی، کسری منابع زیرزمینی در خراسان رضوی طی سال‌های اخیر کمی بهبود یافته است.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.