شناسایی ۱۱ محور و گذر تاریخی در بافت اطراف حرم مطهر

۱۱ محور و گذر تاریخی با همکاری شهرداری منطقه ثامن در بافت اطراف حرم مطهر شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در بازدید از پروژه‌های مرمت و احیاء بازار تاریخی فرش مشهد، سرای عزیزالله اُف و چند مورد از طرح‌های در دست اجرا در منطقه ثامن مشهد، گفت: ۱۱ محور و گذر تاریخی با همکاری شهرداری منطقه ثامن در بافت اطراف حرم مطهر شناسایی شده است.

او افزود: در این محور‌ها و گذر‌ها بیشترین تعداد آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند شناسایی شده اند که به صورت متصل به هم هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که این محور‌ها و گذر‌ها احیا شوند شاکله بنیادی هویت و بافت تاریخی مشهد احیا شده است.

مکرمی فر در خصوص اجرای طرح مرمت بازار فرش بیان کرد: نقشه ها‌ی اجرایی آماده و نهایی شده است و طی یک هفته آینده این نقشه‌ها با جزئیات کامل در اختیار شهرداری برای اجرا قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه در گذشته توجه کافی و اقدام درخور توجه‌ای نسبت به حفظ هویت‌های تاریخی در بافت اطراف حرم مطهر وجود نداشته است، تصریح کرد: خوشبختانه توجه و همکاری بسیار خوب شهرداری منطقه ثامن با اداره کل میراث فرهنگی استان در این دوره مدیریت شهری عاملی برای پیشبرد طرح‌های احیا و مرمت ابنیه و آثار تاریخی در چند سال اخیر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه روند خوبی به منظور هویت بخشی به بافت تاریخی مشهد وجود دارد، تاکید کرد: این همکاری تا به امروز منجر به تملک و مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی ارزشمندی شده است. از جمله تغییر کاربری‌های بنا‌های تاریخی به فرهنگی، ایجاد گذر‌های تاریخی، جداره سازی و پیاده روسازی‌هایی بر مبنای نشانه‌های تاریخی، ایجاد پاتوق‌های فرهنگی که کمی رنگ و بوی هویت‌های فرهنگی و تاریخی را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:
 

 


مکرمی فر از آمادگی میراث فرهنگی برای هر نوع همکاری با مالکان خانه‌های تاریخی خبر داد و اظهار کرد: امیدوارم مالکان خصوصی خانه‌های تاریخی نیز در این راه همراه شهرداری و میراث فرهنگی باشند و من آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را برای هر نوع همکاری و مساعدت با این مالکان اعلام می‌کنم تا این چرخه زودتر به نفع هویت تتاریخی مشهد بچرخد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار