تعیین حریم تپه باستانی یالدور مرند در دستور کار قرار دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از قرارگیری تعیین حریم تپه باستانی یالدور شهرستان مرند در دستور کار اداره‌کل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرند با تأکید بر این‌که تلاش‌های این اداره کل در راستای تبدیل مرند به مقصد گردشگری است، ادامه داد: با توجه به این‌که شهرستان مرند دارای ظرفیت‌های گردشگری متعددی اعم از گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی است، لذا یکی از مهم‌ترین اهداف این اداره کل تبدیل مسیر گردشگری مرند به عنوان مقصد گردشگری در استان است.

او در ادامه با اشاره به ظرفیت ویژه شهر زنوز در تولید سفال مخصوص آذربایجان، گفت: ثبت ملی روستا‌ها و شهر‌های صنایع‌دستی از مهم‌ترین اهداف وزارت میراث فرهنگی است که به دنبال این هدف، ثبت ملی روستا‌ها و شهر‌های مستعد آذربایجان نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته، لذا در این راستا ثبت ملی زنوز به عنوان شهر ملی سفال پس از درج درخواست رسمی فرمانداری، شهرداری و شورای شهر این شهرستان نیز در پرونده این شهر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به لزوم بهره‌مندی از ظرفیت پهنه‌های آبی سد زنوز، گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه با آب منطقه استان در راستای بهره‌مندی از پهنه‌های آبی برای توسعه گردشگری استان، برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از پهنه‌های آبی سد زنوز برای توسعه گردشگری منطقه انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تاکید بر این‌که تعیین حریم تپه باستانی یالدور در دستور کار این اداره کل قرار دارد، گفت: با توجه به اهمیت حفاظت و صیانت از تپه باستانی یالدور، این اداره کل تعیین حریم آن را در دستور کار قرار دارد و لازم است تا با هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها عملیات دیوارکشی در محوطه این تپه برای جلوگیری از هرگونه آسیب طبیعی و انسانی انجام شود.

حمزه زاده به روند تکمیل مراکز اطلاع‌رسانی گردشگری شهرستان مرند و مرکز خدماتی زنوز نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که تامین اعتبار مرکز خدماتی زنوز از محل اعتبارات توازن بود، لذا از فرمانداری محترم خواستاریم با مشارکت در این امر و تأمین مجدد اعتبار لازم، مراحل تکمیل این مرکز را تسریع بخشد.

او ادامه داد: در خصوص اعتبار مرکز اطلاع‌رسانی مرند نیز که از محل اعتبارات تبریز ۲۰۱۸ تامین شده بود، در تلاشیم تا با تامین اعتبار مجدد روند اجرایی این مرکز به مرحله اتمام برسانیم.

او  با اشاره به اهمیت تاریخی مسجد جامع مرند، در خصوص آزادسازی حریم این مسجد تاریخی گفت: مسجد جامع مرند از جمله مساجد شاخص صدر اسلام کشور است. با توجه به اعتبارات محدود، این اداره کل توانسته تا بخش عمده‌ای از مرمت این مسجد را انجام دهد که امیدواریم در راستای تملک اراضی باقی‌مانده در محدوده این مسجد سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت داشته باشند تا بتوانیم حریم این مسجد را آزاد و اقدامات لازم برای حفاظت آن انجام دهیم.

او  در خاتمه ضمن اشاره به این‌که اخذ مجوز ایجاد موزه مرند منوط به تهیه طرح محتوایی و ارسال به وزارت محترم میراثفرهنگی است، در خصوص مرمت حمام قاضی نیز گفت: در راستای مرمت و احیا حمام تاریخی قاضی لازم است تا تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه مابین فرمانداری، شهرداری و ادارهکل میراث فرهنگی ایجاد شود تا اعتبار لازم جهت عملیات مرمتی به‌صورت کامل اجرا و تکمیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.