لزوم تقویت جایگاه سیمان خراسان رضوی در صادرات غیرنفتی

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ظرفیت‌های معادن سیمان در مقایسه با سایر صنایع معدنی مغفول مانده و جایگاه آن در عرصه صادرات غیرنفتی باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدحسین احمدی سلیمانی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی- اجتماعی کشورمان دارد، اما ظرفیت‌های این بخش در قیاس با سایر صنایع معدنی مغفول واقع شده و جایگاه آن در عرصه صادرات غیرنفتی باید تقویت شود.

او افزود: ظرفیت تولید سیمان استان، می‌تواند معادل کل تولیدات این محصول در کشور در ۲۰ سال گذشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع معدنی کمتر مورد توجه و حمایت بوده و ظرفیت‌های این بخش به ویژه در این خطه، مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: همین رویه باعث شده تا مشکلات فراوانی در حوزه حمل و نقل، گاز و قیمت تمام شده گریبانگیر واحد‌های تولیدی فعال در این بخش باشد.
 

بیشتر بخوانید:



احمدی سلیمانی بیان کرد: دولت به بهانه رشد صنعت سیمان و تولید مطلوب این صنعت، حمایت خود را از آن دریغ کرده که این رویه با شعار سال "جهش تولید" و رویکرد‌هایی که بر مزیت‌های اقتصادی کشور تمرکز دارند، در تضاد است.

او تصریح کرد: صنعت سیمان در استان و کشور با ظرفیتی کم‌تر از دو سوم فعالیت دارد؛ این مسائل می‌طلبد که فعالان این حوزه نیز بیشتر و موثرتر مطالبه گری کنند. نمی‌توان بر رشد تولید پافشاری کرد، اما محصول را پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش برسانیم؛ لذا باید مکاتباتی با مقامات استانی و ملی از طریق اتاق بازرگانی انجام بگیرد و مطالبات و نیاز‌های فعالان این حوزه به گوش مسئولان امر برسد.
 

شرکت گاز، امتیاز گاز را از کارخانه های سیمان دریغ کرد

 
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه سکوت و عدم مطالبه گری، گرهی از مشکلات موجود نمی‌گشاید، تاکید کرد: شرکت گاز در زمستان امتیاز گاز را از کارخانه‌های سیمان دریغ کرده و عنوان می‌کند که کارخانه‌ها باید در فصول گرم مازاد تولید کنند؛ از هم اکنون باید به فکر فصل زمستان باشیم، چرا که شرکت گاز با ما همکاری لازم را ندارد.

احمدی سلیمانی با تاکید بر اینکه سود صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع بسیار ناچیز است، اظهار کرد: این عرصه ظرفیت‌های ارزشمندی برای توسعه و اشتغال دارد و حمایت از زنجیره تولید آن، می‌تواند ارزش افزوده این بخش را افزایش داده و انتفاع بیشتری برای استان ایجاد کند. 

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.