طرح ارتقا کیفیت برای ۸ محصول کشاورزی پُرمصرف در استان زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طرح ارتقا کیفیت برای ۸ محصول کشاورزی پُرمصرف در استان زنجان عملیاتی می‌شود.

محصولات کشاورزی استان زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تشکیل کمیته راهبردی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای طرح ارتقا کیفیت و کاهش آلاینده محصولات منتخب خبر داد و افزود: با توجه به ابلاغ مصوبات نشست ملی روسای دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی؛ اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطر زا اعم از سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات برای  ۸ محصول کشاورزی پرمصرف در استان زنجان انجام می‌شود.

تاراسی افزود: سیب درختی، خیار بوته‌ای، خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای، پیاز و سیب زمینی از محصولاتی هستند که آلاینده‌های آن‌ها ارزیابی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تفاهم‌نامه منعقد شده مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: به منظور سالم سازی محصولات کشاورزی کمیته فنی تهدید کننده‌های محیطی سلامت با موضوع مدیریت آلایندگی آب و آبیاری محصولات، مدیریت مصرف سموم آفت کش‌ها و کود‌های شیمیایی در استان آغاز به کار کرد. 

او ادامه داد: بازرسی مستمر، نمونه برداری و انجام آزمایش‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت به منظور کنترل باقیمانده‌های سموم آفت کش، نیترات، فلزات سنگین، سرب، کادمیوم و آرسنیک و با توجه به دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود.

به گفته تاراسی، همواره استاندارد سازی میزان توزیع کود‌های شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی رویکرد مدیریتی این سازمان است.
 
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.