برداشت ۱۸۰ هزار تن پسته در کشور

دبیرکل‌ انجمن‌ پسته ایران گفت: امسال از سطح ۴۰۰ هزار هکتار باغات پسته کشور ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت خواهد شد.

برداشت ۱۸۰ هزار تن پسته در کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: امسال از سطح ۴۰۰ هزار هکتار باغات پسته کشور ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت خواهد شد و این درحالیست که یکصدهزار تن از پسته سال قبل هنوز در انبارها باقی مانده که باید زمینه صدور آن را فراهم ساخت.

او در ادامه بیان کرد: اینک در صنعت پسته پنج میلیون نفر در قالب ۲۰۰ هزار خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول شده اند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ۲۸ استان درگیر تولید پسته شده اند، گفت: تجارت و صادرات پسته در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تحت تأثیر مشکلات ارزی قرار گرفت و این صنعت با مشکل مواجه شد.

رضایی خاطرنشان کرد: انجمن پسته ایران در بهمن ۹۸ به آسیب شناسی و بررسی‌های علل شکست این تجارت پرداخت و به این نتیجه رسید که بحث تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی در اوایل سال ۹۷ صادرات پسته را دچار مشکل کرد.

او به تشریح مزایای پسته کشورمان پرداحت و گفت: عیار پسته ایران ۵۵ درصد است یعنی ۵۵ درصد پسته را مغز تشکیل می‌دهد در حالی که این عیار برای کشور‌های رقیب ۵۰ درصد است.

رضایی مزیت دیگر پسته ایران را دارا بودن روغن بالای پسته به دلیل اقلیم آب و هوایی این کشور دانست و تصریح کرد: تنوع رقم پسته از دیگر مزیت‌های پسته ایران است به طوری که ۵۵ رقم از جمله اکبری، فندقی، کله قوچی و احمدآقایی داریم.

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبار‌ها باقی مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن در انبار‌های استان کرمان است.

رضایی خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشته ایم و در صورت تداوم وضعیت پیمان سپاری ارزی، تاثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می‌شود.

او  با طرح این سئوال که کدامین تاجر جرأت می‌کند با این نوسانات شدید ارزی به بازار اعتماد کند؟ اظهار داشت:، اما با این حال خرده فروشان و صادرکنندگان سعی می‌کنند که جلوی افت شدید قیمت پسته را بگیرند و نمی‌گذارند که قیمت پائین‌تر از این بیاید.

دبیرکل انجمن پسته ایران افزود: دولت باید به صادرکنندگان پسته اعتماد کند، زیرا ۳۰ سال است که صادرکننده، ارز صادراتی پسته را به عنوان پاکترین ارز وارد کشور کرده است.

رضایی گفت: برای جهش در تولید پسته باید ۴۰ درصد باغات کم شود، زیرا منابع آبی محدود و کم است، اگر اراضی ۴۰ درصد کاهش یابند و باغات باقیمانده را با آب موجود آبیاری کنیم و آن‌ها را از لحاظ تغذیه کود و عناصر مورد نیاز رسیدگی کنیم مطمئناً تولید پسته به مراتب بیشتر خواهد شد.

او تصریح کرد: در استان کرمان هر ساله به دلیل کمبود منابع آب کشاورزی باغداران درصدی از باغات خود را رها می‌کنند که اگر همین باغات باقیمانده را به سیستم‌های آبیاری نوین (قطره‌ای و تحت فشار) مجهز کنند قطعاً تولید محصول ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران هم گفت: اگر باغات پسته را مدیریت صحیح کنیم سود این محصول را می‌توان در تولید آن به دست آورد.

محمدعلی انجم شعاع بیان کرد: هر انجمنی که در دنیا شکل می‌گیرد به منظور چاره اندیشی و حفظ منافع صنعت کسب و کار است.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران تصریح کرد: انجمن پسته ایران اطلاعات دقیق تولید و شفاف سازی می‌کند، امّا نمی‌تواند بر روی محصولات قیمت گذاری کند، همچنین نمی‌تواند محتکران سموم و ... را دستگیر کند، انجمن می‌تواند برای رفع معضلات در صنعت پسته راهکار ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه بزرگترین چالش در بحث باغبانی، متوسط برداشت پایین پسته است گفت: یعنی هزینه بالایی برای برداشت می‌کنیم که با ارائه راهکار‌هایی می‌توان به افزایش متوسط برداشت کمک کرد.

انجم شعاع ادامه داد: ما در استان کرمان و شهرستان رفسنجان باغداران و پسته کارانی داریم که متوسط برداشت محصول آن‌ها بالاتر از متوسط آمریکا است؛ لذا دانش تجربه فردی که در هر هکتار هفت تن محصول پسته برداشت می‌کند هنوز منتقل نشده است.

او با اشاره به وجود ۱۷ میلیون هکتار باغ زراعی در کشور خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۷ هزار هکتار باغ جدید پسته در کشور ایجاد می‌شود که ۴۰ درصد آن‌ها دچار آفت نماتُر می‌شوند که با یک آزمایش ساده می‌توان آن‌ها را نجات داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار