مشکلات اقتصادی نقشی در کاهش آمار ازدواج ندارند

استاندار کرمان گفت: به اعتقاد بسیاری از افراد، ریشه کاهش آمار ازدواج در مباحث بیکاری و مشکلات اقتصادی است، در حالی که علل دیگری مثل سبک زندگی در این زمینه دخیل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدجواد فدایی، استاندار کرمان در دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان که با حضور اعضای این ستاد در محل سالن سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد، با اعلام اینکه مشارکت خوبی در برنامه‌ی امروز صورت گرفت، از این کار قدردانی کرد.

او به بیان گزارشی در زمینه آمار ازدواج در استان کرمان پرداخت و گفت: خیلی‌ها وقتی صحبت از کاهش آمار ازدواج می‌شود، ذهنشان به سمت و سوی مسائل اقتصادی و بیکاری می‌رود، این در حالیست که علل دیگری مانند سبک ازدواج در این زمینه دخیل هستند.

فدایی با تأکید بر انجام کار تحقیقاتی در زمینه کاهش علل ازدواج در استان کرمان افزود: ابتدا باید اطلاعات خود را کامل کنیم و بدانیم تمرکزمان باید بر چه بخش‌هایی باشد.

او تصریح کرد: به عنوان مثال اگر مسائل فرهنگی مانند بالابودن موارد طلاق و خیانت یکی از دلایل کاهش ازدواج در استان باشد، باید روی آن بیشتر کار شود.

فدایی بیان داشت: البته این را باید گفت، خوشبختانه آمار ازدواج استان کرمان در سال ۹۸ نسبت به سال‌های قبل روند بهتری داشته که می‌توان دلیل آن را اقداماتی دانست که ظرف یکی دو سال اخیر از سوی مسئولان ذیربط انجام شده است.

استاندار کرمان گفت: به طور کلی از سال ۹۵ تا ۹۸ روند ثبت تعداد ازدواج در دفاتر رسمی کاهشی بوده که این روند کاهشی در سال اخیر کند شده و منحنی کاهش به حالت مسطح درآمده است.

فدایی افزود: کاهش تعداد ازدواج ۹۶ نسبت به ۹۵، ۶ درصد و سال ۹۷ نسبت به ۹۶، ۱۲ درصد بوده است.

او تصریح کرد: در سال ۹۶، ۲۳ هزار و ۹۶۹ مورد ازدواج داشته ایم و در سال ۹۷، ۲۱ هزار و ۸۰۵ مورد که حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

استاندار کرمان بیان داشت: سال ۹۸ نسبت به ۹۷ یک درصد کاهش آمار ازدواج در استان کرمان داشتیم، یعنی ۲۱ هزار و ۸۰۵ مورد ازدواج به ۲۱ هزار و ۴۸۱ کاهش پیدا کرده است.

فدایی گفت: وقتی روند کاهش ازدواج کند شده، این نشانه موفقیت است و به نظر می‌رسد اقداماتی که انجام گرفته موثر بوده است.

او افزود: از ۳۸ هزار متقاضی وام ازدواج ۹۰ درصد موفق به دریافت این تسهیلات شدند که درصدی قابل قبول است و سامانه مشاوره امید زندگی می‌تواند برای جوانان مفید باشد و خدمات دهی به پنج هزار نفر همزمان امکانی مطلوب است که از سراسر کشور می‌توانند از آن سامانه بهره‌مند شوند.

فدایی با بیان اینکه الزام به مشاوره پیش از ازدواج باید جایگاهی قانونی یابد، تصریح کرد: شرط گواهی آموزشی را برای ازدواج می‌توانیم لحاظ کنیم و باید فرهنگ مشاوره و اهمیت آن را به زوجین بیاموزیم.

استاندار کرمان افزود: ۵ خط ۱۴۸۰ بهزیستی برای مشاوره نیز در استان کرمان موثر بوده و نیاز به توسعه آن وجود دارد و به نظر می‌رسد با این عدد نیاز به گسترش این خدمات است.

او تصریح کرد: پیشنهاد خدمات مشاوره‌ای در قالب پوشش بیمه‌ای پیگیری می‌شود و کاهش پیش پرداخت مسکن و افزایش تسهیلات برای جوانان موضوعی ملی است و استانداری کرمان می‌تواند پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده مصوبات ملی باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اهمیت اعتقاد به مشورت گفت: مشاوره به رسم سنت قدیمی در فرهنگ ما وجود داشته که باید علمی و ساماندهی شود و به طور کلی در فرهنگ مشاوره و مشورت باید متکی به داشته‌های خود عمل کرد.

او افزود: مشاوره یک بحث فرهنگی است و نه تنها برای ازدواج بلکه در دیگر فعالیت‌های جامعه استان کرمان نیز باید لحاظ شود.

فدایی تصریح کرد: مدیران عضو ستاد نسبت به اهمیت موضوع حساس باشند و جدیت داشته باشند که در حد توان مسائل و مشکلات مربوط به جوانان را حل و فصل کنیم.

ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان مصوب کرد: افرادی که ازدواج می‌کنند به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بدون مراسم زندگی خود را آغاز کنند.

در حاشیه ی مراسم ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان، انجمن آوای فرشتگاه امید کارمانیا به عنوان اولین سمن جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان توانست پروانه فعالیت خود را با امضای استاندار دریافت کند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
درسته مشکلات فرهنگی و سبک زندگی هم تاثیر داره ولی در وضع فاجعه بار کنونی طرف حداقل باید یه شغل داشته باشه با حقوق حداقلی که بعدا به سبک زندگی ایراد گرفته شود.متاسفانه مسئولان رویه غلط گذشته یعنی فقط دیدن مشکلاتی که براشون هزینه ای نداره رو ادامه میدن و این رویه همون نتایج قبلی رو به دنبال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
الآن طرف شغل نداره چه طوری ازدواج کنه؟! بیچاره حتی نمی تونه یه ماشین بخره بره تو آژانس کار کنه. مسئولان ما تقصیر خودشان نیست از همان اول در رفاه بودن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ماهم میدونیم اون دوتا رو درست کنید سبک زندگیم خونه به خونه میگردیم به زور مجبور به ازدواجشون میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
کی را؟
آخرین اخبار