بهبود بازار مسکن با آغاز به کار بورس مستقل صنعت ساختمان

مقرر است تا بورس مستقلی در حوزه صنعت ساختمان ایجاد شود، که با ایجاد آن وضعیت بازار مسکن به مراتب بهبود خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین خدادوست مدیر بورس منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی بورس مستقلی در حوزه صنعت ساختمان گفت: بازار مالی هر کشوری به بازار پول و سرمایه تقسیم می‌شود. بر همین اساس تامین مالی شرکت‌ها معمولا از دو طریق انجام می‌گیرد، نخست اخذ تسهیلات از بانک‌ها به همراه پرداخت بهره و اصل وام و دوم تامین مالی از طریق بازار سرمایه است که این روند در بلند مدت تداوم دارد و اشخاص در سود و زیان شرکت‌ها سهیم خواهند بود و داد و ستد‌ها نیز میان مردم انجام می‌گیرد.

او در خصوص مزایای بورس اوراق بهادار برای شکوفایی اقتصاد کشور افزود: از مزایای بورس اوراق بهادار می‌توان به جمع آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و تجمیع آن‌ها در جهت تجهیز منابع مالی شرکت ها، توزیع عادلانه درآمد و ایجاد احساس مشارکت، شکل دهی یک بازار رقابت کامل "وجود تعداد زیادی خریدار و فروشنده، آزادی ورود و خروج از بازار و شفافیت اطلاعاتی بازار" و تخصیص مطلوب منابع اشاره کرد.
 
 

سرمایه گذاران به بازار بورس

 
مدیر بورس منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: خرید سهام برای کسب سود و بازده مناسب، نقدشوندگی بهتر سهام شرکت‌ها نسبت به بازار غیررسمی، دسترسی آسان‌تر به اطلاعات شرکت ها، اعمال حق رای و مشارکت در اداره امور شرکت و احساس مشارکت در امور تولیدی و تجارتی از جمله رویکرد‌های سرمایه گذاران به بازار بورس است.

خدادوست بیان کرد: تامین مالی از طریق انتشار سهام جدید و فروش آن در بازار بورس، سهام عادی دارای سر رسید نیست، ارتقاء سطح اعتماد عمومی، جنبه تبلیغاتی، برخورداری از تسهیلات بانکی، تغییر در ترکیب سهامداری، معافیت‌های مالیاتی، انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی، استفاده از سایر ابزار‌های تامین مالی در بازار بورس "صحکوک، اختیار فروش، اتی" از مهم‌ترین مزایای بورس از دید شرکت‌ها و واحد‌های اقتصادی صادرکننده اوراق بهادار است.

او تصریح کرد: کسب سود و بازده یکی از اهداف سرمایه گذاران در بازار بورس است و در بلندمدت سرمایه گذار می‌تواند به این هدف دست پیدا کند، کسب بازده از دو محل حاصل می‌شود، نخست از ظرفیت دریافت سود نقدی و دوم از محل افزایش و یا کاهش قیمت سهام.

بیشتر بخوانید؛


مدیر بورس منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: براساس پژوهش‌های علمی صورت گرفته، بازدهی سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس نسبت به تمامی بازار‌های دیگر بیشتر بوده است که این مهم در تمام کشور‌های دنیا صدق می‌کند. علاوه بر این فردی که با مطالعه طی یک بازه زمانی بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کند، قطعا سود بسیاری را تجربه خواهد کرد.

خدادوست اظهار کرد: در بازار بورس ایران نیز افرادی هستند که براساس تجربه بلندمدت در یک سبد خاص سرمایه گذاری کرده و بیشتر از بازده بازار سود کسب کرده اند. این مهم حاکی از آن است که بازار بورس در بلندمدت سود بسیاری را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد، اما در مقابل بسیاری از افراد تمایل دارند تا در کوتاه مدت در بورس سرمایه گذاری کرده و سود کسب کنند.

او با بیان اینکه تامین مالی از طریق انتشار سهام جدید و فروش آن در بازار بورس اصلی‌ترین مزیتی است که ورود به بورس برای شرکت‌ها دارد، افزود: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک ابلاغ کرده بود که در ارائه تسهیلات به صاحبان شرکت ها، اولویت به شرکتی داده شود که به بورس وارد شده است، چرا که صورت‌های مالی شفافی دارد، اما شرکتی که در بورس حضور ندارد، بانک از آن مجموعه تقاضای حسابرسی و ارائه مدارک دارد.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: شرکت‌ها در ارائه صورت‌های مالی و اطلاعاتی که باید به بورس ارائه دهند، حساسیت‌هایی دارند چرا که این موارد باید استاندارد‌های خاصی را رعایت کرده و شفاف باشد. از طرفی صورت‌های مالی باید در دوره‌های زمانی مشخص منتشر شود. حال اگر شرکت زیرمجموعه داشته باشد، باید صورت‌های مالی آن نیز تهیه شود و شرکت‌های سرمایه گذاری نیز باید صورت‌های مالی و سبد سرمایه گذاری شان را اعلام کنند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.