هپاتیت‌های B و C مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان کبد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: هپاتیت‌های B و C مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان کبد هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، از مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان کبد به ابتلای بیمار به هپاتیت‌های B و C اشاره داشت.

او افزود: تشخیص به موقع هپاتیت باعث درمان به موقع و پیشگیری از پیشرفت بیماری و سرطان کبد می‌شود.


بیشتر بخوانید


جزایری اضافه کرد: با درمان به موقع و مناسب هپاتیت B و C می‌توان از عوارض تهدید کننده حیات یعنی سیروز و سرطان کبد پیشگیری کرد.

او اصلی‌ترین گروه‌های در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C در ایران را در درجه اول مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و افراد دارای رفتار‌های پر خطر جنسی و در درجه بعد افراد مبتلا به هموفیلی، تالاسمی و بیماران تحت دیالیز برشمرد.

جزایری با بیان اینکه هپاتیت‌های B و C قابل پیشگیری است افزود: برای پیشگیری از ابتلای به هپاتیت‌های B و C باید در هر نوع تزریقی از سرنگ و سوزن نو و یک بار مصرف استفاده شود.

او گفت: همچنین واکسیناسیون هپاتیت B باعث ایمنی و پیشگیری از ابتلای به بیماری می‌شود.

جزایری با بیان اینکه هپاتیت‌های B و C می‌توانند از طریق ارتباط جنسی منتقل شوند بر ضرورت انجام مراقبت‌های لازم در این خصوص تأکید کرد.

او ادامه داد: تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر فرد مبتلا به هپاتیت C از بیماری خود آگاه هستند.

جزایری شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت C در کشور را از طریق استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده بیان کرد و از افراد در معرض خطر خواست سریعاٌ آزمایش دهند.

او با تأکید بر اینکه اگر نتیجه آزمایش هپاتیت فردی مثبت است نیاز به درمان دارد و نباید درمان را به تاخیر بیندازد افزود: سه ماه درمان می‌تواند باعث بهبود قطعی مبتلایان به هپاتیت C شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.