توسعه آموزش‌های مجازی برای تقویت تفکر محیط زیستی درایام کرونایی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: فعالان محیط زیست چه دربخش دولتی و چه غیر دولتی، فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم را برای تقویت بنیه سازمان‌های مردم نهادبیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تقویت نگاه تعادل بخشی و توجه به ارتقاء بهره وری و مدیریت مصرف منابع را در شرایطی که ویروس فراگیر کرونا به یک تهدید جدی برای سلامت انسان هاو  زیست بوم‌ها مبدل شده، یک اولویت زیست محیطی است.

او افزود: امروز امنیت بهداشتی و محیط زیستی کشور‌ها مورد تهدید کرونا قرار گرفته که شیوع آن از یک سو فرصت‌هایی را نه چندان دائمی برای بهبود وضعیت محیط زیستی فراهم آورده و از سوی دیگر آسیب‌هایی را به زمین تحمیل کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: کاهش چشمگیر انتشار آلاینده‌هایی همچون دی اکسید نیتروژن و دیگر گاز‌های گلخانه‌ای در اثر کاهش حمل و نقل و مصرف ذغال سنگ، کاهش آلودگی صوتی در اکوسیستم‌های شهری و دریایی، کاهش ترافیک دریایی و پاکسازی کانال‌های آبی به عنوان برخی اثرات مثبت این بیماری فراگیر بر محیط زیست است.

همتی بیان کرد: از سوی دیگر این اثرات مثبت دوام زیادی نداشته و با افزایش حجم بخش دیگری از آلاینده به اکوسیستم‌های آبی از جمله دستکش و ماسک‌های آلوده، افزایش مصرف آب و مواد شوینده، تولید فاضلاب بیشتر منجر به کاهش منابع آب زیرزمینی و کاهش سلامت سفره‌های آبی شده است.
بیشتربخوانید:


او ضمن اشاره به اینکه پس از فروکش کردن بحران اپیدمی، کشور‌ها در صدد بازسازی اقتصاد خود خواهند بود و دغدغه‌های زیست محیطی چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت تصریح کرد: این یک بحران جدی درحوزه حفاظت محیط زیست به شمار می‌آید و در این شرایط برای مدیریت افزایش افسار گسیخته آلاینده ها، لازم است نقش فعالان محیط زیست در بعد توسعه آموزش‌های محیط زیستی پر رنگ و در صدر اولویت‌ها قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین با اشاره بر اینکه حوزه سلامت و محیط زیست به شدت درهم تنیده است تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز، ظرفیت‌های اجتماعی برای گسترش دامنه آموزش‌های مجازی و اطلاع رسانی برای جریان سازی و همراه ساختن مردم با سیاست‌های بهداشتی فرصتی برای برنامه ریزان و تصمیم گیران است.

 
همتی  با اشاره به اینکه آسیب‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی وارده از سوی ویروس کرونا بر مردم، زمینه رابرای تعرضات به طبیعت بیشتر می‌سازد اظهارکرد: موضوع آموزش زیست محیطی برای همه اقشار و خصوصاً در رده‌های مدیریتی یک ضرورت مغفول است و لازم است دراین خصوص با هدف همسو سازی تصمیمات، آموزشی، هماهنگی و تعامل بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.