مرز دوغارون از زیر بار کرونا شانه خالی کرد/ تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات

مرز دوغارون در خراسان رضوی به عنوان یکی از گذرگاه‌های بین المللی ایران با کشور افغانستان، همواره نقش مهمی در صادرات کشور داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صادرات نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارد به نحوی که در لایحه بودجه سال ۹۹ صادرات و فروش نفت و مشتقات آن در جایگاه دوم درآمد‌های دولتی قرار دارد.

خراسان رضوی نیز به دلیل همجواری با کشور‌های افغانستان، ترکمنستان و به دنبال آن کشور‌های آسیای میانه، وجود چهار گمرک مرزی دوغارون، سرخس، باجگیران و لطف آباد و غنی بودن از نظر تولیدات کشاورزی و صنعتی از جایگاه ویژه‌ای در زمینه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا برخوردار است.
 

تاثیر قیمت واقعی ارز بر صادرات چگونه است؟

تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون / ۳ درصد کشفیات قاچاق کالا به مرز‌های بین المللی خراسان رضوی اختصاص دارند


وحید ارشدی، دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی،  معتقد است که قیمت واقعی ارز بر روی صادرات نقش دارد و می‌گوید: نیازمندی کشور‌های دیگر به تولیدات ایران، هزینه حمل و نقل، کیفیت کالا‌ها و دیپلماسی اقتصادی می‌توانند منجر به تغییرات میزان صادرات به کشور‌های دیگر شوند.

او می‌افزاید: شناخت خوب نسبت به ظرفیت ها، نقاط قوت، فرصت‌های طرفین از اهمیت خاصی برخوردار و این شناخت نسبت به کشور‌های همسایه، بهتر و آسان‌تر است.

این کارشناس اقتصاد ادامه می‌دهد: به دلیل شباهت‌های فرهنگی میان ایران و افغانستان، ارتباطات و مبادلات تجاری بین این دو کشور راحت‌تر صورت می‌گیرد و به خاطر سال‌ها جنگ در افغانستان، ایران فرصت‌های خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی در این کشور دارد.

ارشدی بیان می‌کند: همکاری‌های تجاری، صنعتی و عمرانی با ترکمنستان، از جمله فرصت‌هایی است که ایران می‌تواند از آن بهره بگیرد و حتی می‌توان حجم مبادلات را تا هشت برابر افزایش داد.

او در خصوص اینکه تحریم‌های آمریکا شرایط را سخت‌تر کرده است؛ تصریح می‌کند: برخی کشور‌های همسایه زیر فشار‌های آمریکا قرار دارند اما باید باور کنیم اگر دو کشور بخواهند منافعشان را تامین کنند، راهی جز دور زدن تحریم‌ها از مسیر‌های خلاقانه ندارند.
 
تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون / ۳ درصد کشفیات قاچاق کالا به مرز‌های بین المللی خراسان رضوی اختصاص دارند
 

تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون

 
گمرک مرزی دوغارون در شهرستان تایباد با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، یکی از قدیمی‌ترین گمرکات ایران به شمار می‌رود و به دلیل انجام تشریفات گمرکی بر اساس استاندارد‌های بین المللی، عنوان پیشرفته‌ترین گمرک مرزی کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد کوهگرد، مدیرکل گمرک دوغارون می‌گوید: علیرغم اثرات سوء شیوع کرونا بر تردد رانندگان و تجار، آمار موجود در سامانه گمرک، تاثیرات منفی کرونا به صورت حداقلی را بر صادرات از این گذرگاه بین المللی نشان می‌دهد.

او در خصوص اقدامات انجام شده برای تسهیل صادرات می‌افزاید: اختصاص یک مسیر مجزا برای خروج کالا، انجام تشریفات خروجی کالا‌های سریع الفساد از طریق بازارچه مرزی جهت تسریع خروج، تنظیم اظهارنامه قبل از ورود کالا به گمرک و استقرار نهاد‌های مرتبط به صادرات در مرز از جمله اقدامات برای تسهیل صادرات در گمرک مرزی دوغارون می‌باشد.

مدیرکل گمرک دوغارون با بیان اینکه حدود ۴۰۰ نماینده شرکت‌های حمل و نقل و بازرگانی در این مرز مستقرند؛ ادامه می‌دهد: بخش اعظم واردات از افغانستان شامل محصولات کشاورزی مانند کنجد و اسپند است.
 
تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون / ۳ درصد کشفیات قاچاق کالا به مرز‌های بین المللی خراسان رضوی اختصاص دارند
 

سهم ۳ درصدی مرز‌ها از کشفیات قاچاق کالا

 
استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌هایی که پذیرای بیشترین حجم مسافران است، از استان‌های هدف از نظر میزان قاچاق کالا و ارز به شمار می‌آید.
 

بیشتربخوانید


رسول فرزادفرد دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه باقاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می‌گوید: ۹۷ درصد کشفیات کالا مربوط به کالا‌های ورودی از مرز‌های استان‌های همجوار خراسان رضوی می‌باشد و فقط سه درصد به مرز‌های بین المللی استان اختصاص دارد.

او با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال، ارزش کشفیات قاچاق کالا و ارز در خراسان رضوی ۱۴۹ میلیارد تومان برآورد شده است؛ می‌افزاید: این مقدار مجموع کشفیات مربوط به کالا‌های ورودی از مرز‌های استان با استان‌های همجوار و مرز‌های بین المللی را شامل می‌شود که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۵۲ درصد افزایش یافته است.
 

بیشتر بخوانید

 
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه می‌دهد: این سه درصد مربوط به مرز‌های بین المللی، به ارزش چهار میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان در سه ماهه نخست امسال است.

فرزادفرد در خصوص علت افزایش ۱۵۲ درصدی کشفیات بیان می‌کند: با توجه به مسدود بودن مرز‌ها این درصد نشان دهنده این است که میزان کشفیات افزایش یافته است و به دنبال آن مقدار کشفیات در استان روند صعودی به خود می‌گیرد.

او تصریح می‌کند: به سبب اینکه کشور‌های افغانستان و ترکمنستان محل تولید و انبار (دپو) کالا نیستند؛ آمار‌ها درصد کوچکی در رابطه با میزان کشفیات کالا و ارز در گمرکات و مرز‌ها را نشان می‌دهند و همچنین میزان قاچاق ورودی از این کشور‌ها نسبت به میزان قاچاق خروجی از ایران ناچیز است.
 
تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون / ۳ درصد کشفیات قاچاق کالا به مرز‌های بین المللی خراسان رضوی اختصاص دارند


دوغارون دارای ۹۴ درصد پرونده‌های قاچاق کالا

 
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تاکید می‌کند: ۹۴ درصد پرونده‌های قاچاق کالا در حوزه گمرکات استان و ۹۵ درصد ارزش ریالی پرونده‌ها مربوط به گمرک دوغارون است و این گمرک از لحاظ تعداد و ارزش پولی پرونده‌ها سهم بالایی دارد.

فرزادفرد اظهار می‌کند: تردد بسیار بالای مسافران و ترانزیت کالا بین ایران و افغانستان نسبت به ترکمنستان باعث شده گمرک دوغارون سهم زیادی در زمینه کشف کالای قاچاق داشته باشد.
 
تاثیر حداقلی کرونا بر صادرات از مرز دوغارون / ۳ درصد کشفیات قاچاق کالا به مرز‌های بین المللی خراسان رضوی اختصاص دارند
او می‌افزاید: ترکمنستان هم در تردد‌ها سخت گیری‌هایی اعمال می‌کند و هم در تامین کالا به ایران زیاد وابسته نیست؛ از این رو میزان کشف کالای قاچاق در مرز‌های ایران با این کشور کم است.
 
در شرایطی که وضع اقتصادی کشور دستخوش عواملی شده و وضعیت صادرات و واردات تعریفی ندارد، حفظ مرزهای شرقی کشور و مراوده با کشورهای همسایه از اهمیت خاصی برخوردار است.
حفظ بازارهای تجاری کنونی و ارتباط با دنیای تجارت از همین مرزها شکل می گیرد و خراسان رضوی در این میان جایگاه ویژه ارتباطی و مهمی را داراست.
 
گزارشگر: امیرحسین چهاریاری

انتهای پیام//ا.چ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار